schuldsaldoverzekering bij aangifte belastingen

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

schuldsaldoverzekering bij aangifte belastingen

#1 , 19 jan 2016 12:16

We zijn in juli 2014 een hypothecaire lening aangegaan. Deze heb ik ingegeven bij de belastingen (woonbonus).
Echter, de schuldsaldoverzekering niet.
Kan ik deze bij de belastingen van 2016 ingeven? (aanslagjaar 2015).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billybob
Berichten: 124

#2 , 19 jan 2016 23:11

Eerst en vooral denk ik dat je aanslagjaar en inkomstenjaar door elkaar aan het halen bent:

Aanslagjaar 2015 = inkomstenjaar 2014 (aangifte die in de zomer 2015 binnenmoest)
Aanslagjaar 2016 = inkomstenjaar 2015 (nieuwe aangifte, komt pas in april, mei)

Het jaar van betaling is bij een SSV is van belang. Is deze betaald in 2014, dan kan die maar afgetrokken worden in 2014. Aanslagjaar 2015 dus. Overdracht of wat dan ook is mijns insziens niet mogelijk.

De maximum aftrek (per persoon) voor de codes 3370 en 3371 tesamen is 3.040,00 euro:

- code 3370 = intrest + kapitaal
- code 3371 = levensverzekering

Ik weet nu niet hoeveel je per jaar aan de lening moet betalen, maar meestal, wanneer je de I en het K samentelt, kom je al aan het maximumbedrag van 3.040,00 euro. Alles wat daarboven is, dat is kwijt. Het toevoegen van een LV is dan ook van geen invloed op de berekening.

Kom je echter niet aan het maximumbedrag van 3.040,00 euro onder code 3370, dan is het toevoegen van de LV wél van belang.

Aangezien die dus in 2014 betaald geweest is, kan dat nog rechtgezet worden normaal gezien. Neem daarvoor contact op met uw belastingkantoor.

De eerste keer dat een lv afgetrokken wordt, voeg dan de volgende documenten bij: het betalingsattest én het basisattest. Zonder het basisattest kunnen ze uw ssv niet aftrekken.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#3 , 20 jan 2016 09:43

Heel erg bedankt voor je antwoord.

In 2014 hebben we 3016 euro afbetaald, eerste afbetaling was pas in september en we hebben de jaarlijkse premie van 230 euro betaald aan verzekering (we betalen dit jaarlijks, 16 jaar lang)

Het zal dus geen verschil maken om nu nog een rechtzetting te vragen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 22 jan 2016 14:58

In het systeem van de woonbonus is het af te raden om de premie van schuldsaldoverzekering aan te geven. Bij een aangifte, zelfs als je er geen voordeel van hebt, wordt een eventuele uitbetaling steeds belast bij de partner. Daarom : geen aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Billybob
Berichten: 124

#5 , 22 jan 2016 20:02

Inderdaad. Was ik vergeten te zeggen :)

RobMan17
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2017 15:20

In het systeem van de woonbonus is het af te raden om de premie van schuldsaldoverzekering aan te geven. Bij een aangifte, zelfs als je er geen voordeel van hebt, wordt een eventuele uitbetaling steeds belast bij de partner. Daarom : geen aangifte.
Hoe is dit als je als alleenstaande een schuldsaldoverzekering hebt: is dit dan ook af te raden?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 03 jul 2017 16:38

Kom je met intresten en kapitaalsaflossingen niet aan 2280 €? Anders heeft het geen zin SSV aan te geven.
Bovendien, er is toch iemand begunstigde!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”