In de Europese richtlijn en het Vlaams Decreet staan enkele zaken opgenomen die volgens mij in tegenstelling zijn met wat steden belasten aan hun inwoners? Graag mening/advies.
- Volgens art 26 van het het materialendecreet en de EU RICHTLIJN 2008/98/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 19 november 2008 betreffende afvalstoffen moet de gemeente regelmatig de huishoudelijke afvalstoffen ophalen. De gemeente mag dus niet weigeren afval op te halen mocht de belastingsplichtige de belasting niet hebben betaald gezien het hun plicht is dit te doen? Toch staat in het politiereglement dat als je de retributie niet betaalt, je afval niet meer opgehaald wordt.
1. Mag dit?
2. er wordt geschreven dat een gemeente het afval van zijn burgers moet ophalen. Maar ben jij als burger verplicht om je afval met hen mee te geven? Ook deze verplichting werd in ons politiereglement opgenomen. Is dat voldoende om ons te dwingen? Mag men als burger niet zelf kiezen met wie men (mits deze natuurlijk de nodige vergunningen hebben en een contract met jou aangaan zoals dit voor bedrijven gedaan wordt) zijn of haar afval meegeeft?
- verschillende gemeenten kregen een schuldvermindering van de Vlaamse Regering in ruil voor het afschaffen van de afvalbelasting. Dit werd in het Lokaal Pact gegoten. En dan wordt het weer raar. Ondanks dat ik op papier enkel kan vinden dat de gemeenten GEEN afvalbelasting meer mogen vorderen, vind ik een mondelingen discussie in het Vlaams Parlement dat de gemeenten hier niet gelukkig over zijn en dat men dan misschien toch maar een afvalbelasting moet toelaten met een maximum bedrag van 55 euro. Dat is dan ook wat de meeste gemeentes hebben gedaan, maar zoals al gezegd ik kan hier niets van op papier terugvinden. Is dit legaal?