Belastingvrij

Gudee
Topic Starter

Belastingvrij

#1 , 17 jan 2016 13:18

Dag! Ik heb 11.500 euro per jaar werkloosheidsinkomen. Hier komen geen belastingen op. Hoeveel onroerend goed inkomen maG ik daarboven hebben om belastingvrij te blijven?
Dank voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 17 jan 2016 13:56

Ik geloof dat dat normaal gezien in een afzonderlijke korf komt (los van de "beroepsinkomsten") en dat hier dus geen invloed op heeft.

jef007

#3 , 17 jan 2016 20:09

simuleer dit op één of andere bankwebsite!

Reclame

wanton

#4 , 18 jan 2016 13:56

Als het gaat om de woning in eigendom, die je zelf bewoont, is er geen invloed. Van zodra je een huis verhuurt, is er wel degelijk een verschil. Men moet het geindexeerde KI plus 40 % verhoging in de berekening opnemen. Dit heeft een verhoogde aanslag tot gevolg met bovendien een vermindering van de aftrek voor werkloosheid.
Eventueel graag meer info concreet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 jan 2016 14:39

Het is een gekend fenomeen dat ook gepensioneerden treft indien indien ze een woning verhuren.
Niet alleen verhoogd het belastbaar bedrag (normaal en correct), maar daarenboven wordt het pensioen ook
nog eens zwaarder belast.
Ook bijklussende gepensioneerden - en dan vooral degenen met een zeer laag pensioen!- hebben al met
deze "wetmatigheden" kennis mogen maken. Maar het is geruststellend dat dit probleem al jaren 'bestudeerd" wordt door de overheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Billybob

#6 , 18 jan 2016 18:32

Mijn eerste bericht op dit forum :)

Mijn ervaring is dat, wat het resultaat gaat zijn bij het toevoegen van een KI bij werkloosheid, onmogelijk zo te zeggen is. Hiervoor moeten we meer gegevens hebben: het exacte bedrag van de werkloosheid en het exacte bedrag van de KI's. En dan die KI's nog opgesplitst als volgt:

- woning zelf betrokken (niet meer aan te geven indien geen hyp. lening)
- woning(en) niet zelf betrokken
- is er eventueel handelshuur?
- nog eventueel gronden?

Pas ook op indien je verhuist in de loop van het jaar. Of eventueel iets bijkoopt of verkoopt in de loop van het jaar. Dan moet dat KI op x/365ste gezet worden.

Zoek die gegevens eens op voor uzelf en tel dat dan eens uit in een berekeningsprogramma. Als ge googelt achter 'berekeningsprogramma personenbelasting' dan vindt ge wel een aantal programma's

j.demoor

#7 , 19 jan 2016 11:44

“Art.7.§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn:...2° voor verhuurde onroerende goederen:...c)...of het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft;...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstgenbelastingen-aj.2015).Lees zelf de context.

Vermeld die inkomsten op uw jaarlijkse belastingaangifte; zij zijn niet belastingvrij.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”