Onroerende voorheffing betalen aan buurman ?

DenD
Topic Starter

Onroerende voorheffing betalen aan buurman ?

#1 , 11 jan 2016 21:25

Kan iemand me helpen met het volgende:

Ik kocht begin 2014 een volledig te renoveren appartement.
Het gaat om een deel van een winkelpand dat in 3 private wooneenheden gesplitst werd.
Mijn deel was bij de aankoop volledig onbewoonbaar, en is nog steeds niet bewoond.

De vorige eigenaar bezit zelf ook nog één appartement, zijn domicilie staat er van in het begin.
Hij vraagt me nu een deel van de onroerende voorheffing te betalen van de voorbije 2 jaren.
Het gaat over aanslagbiljetten die op zijn naam en adres toekomen, hij heeft busnummer B.
Nergens op deze documenten staat iets vermeld over mijn appartement met busnummer A.

Klopt dit plaatje?
Ik vindt deze manier van werken nogal vreemd.

Zoals ik het begrijp is er op deze nieuw gecreëerde wooneenheid nog geen kadastraal inkomen vastgelegd en moet ik binnen 30 dagen na voltooiing van de werken een berekening aanvragen.

Staat op zijn aanslagbiljet misschien nog een bedrag gebaseerd op het kadastraal inkomen van het hele pand voor de splitsing, omdat hij toen ook al eigenaar was? Had hij toen een herberekening moeten aanvragen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2016 21:36

Van wie hebt u het appartement gekocht ..meestal staat in de akte hoe de onroerende voorheffing moet betaald worden tussen nieuwe en oude eigenaar. Wie moet renoveren u of de eigenaar van het gebouw?
Vraag is deze opsplitsing dan wel wettelijk gebeurd dus is uw appartement een afgescheiden eigendom bij het kadaster.
Wat staat er in het gemeentelijk kadaster appartement Lepelstraat 5 bus 1

jefke007

#3 , 12 jan 2016 09:26

Denk dat zoiets nooit kan kloppen.

Geef je buurman de raad dat hij een aangetekende brief naar de onroerende voorheffing verstuurt met de motivatie waarom niet hij maar iemand anders het moet betalen. Indien de ontroerende voorheffing akkoord is zullen ze je wel een rekening sturen ,kans is groot dat ze niet akkoord zijn.
Bij een aankoop moet je soms aan de notaris een gedeelte van de onroerende voorheffing aan de andere persoon betalen, maar m.i. anders nooit of ze moeten hun "factuur" maar aanpassen.
Als er niet betaald wordt komt je buurman voor de rechter en niet jij ( tenzij je zelf een aanslagbiljet zou ontvangen )

geen aanslag(biljet ) = geen onroerende voorheffing, de rest is larie en apekool

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”