Succes ermee dan...
Je betreedt een bittere wereld, geloof mij maar zeker.
Op zich lijkt het simpel: men neemt een gratis CMS, men koopt een layout, 99% van het werk is al gedaan, men werkt nog een paar uur en verkoopt de boel voor 2000 euro.
Anyway...
Duma heeft de belangrijkste zaken al vermeldt.
Wel een aanmerking:
Als je huurt van je ouders, en je brengt dit in, zullen je ouders zwaarder belast worden (ongeveer hetgeen jij inbrengt als vermindering mogen zij betalen als vermeerdering).
Kosten kon je gewoon inbrengen, mits ze op naam van je bedrijf staan (incluis BTW nummer).
Op je eerste vraag, hangt het af van de licentie.
Als het een commerciële licentie is, die je voor meerdere klanten mag gebruiken, is het een kost.
Is het een eenmalige licentie (doch wel commercieel, daar jij deze verkoopt), is het een handelsgoed.
Gewoon dus de licentie goed lezen, iedere layout heeft een andere.
Bedankt voor je antwoord Blaatpraat, hier heb ik wat aan!
Hoezo bedoel je bittere wereld? Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die gewoon CMS kopen van $50 en dan invullen en doorverkopen maar dat is niet de bedoeling.
Elke aanvullende tip is welkom! Heb je er zelf ervaring mee?
Ik zit er midden in.
Zowel in hoofdberoep als loontrekkende als zelfstandig in bijberoep.
In het begin heb je veel klanten, anders begin je er niet aan, maar hoe zit het daarna?
Beste reclame is mond-aan-mond, maar dan moet je die ook krijgen, en dat is niet simpel.
Ik heb tot op heden al vaak gemerkt dat als mensen maatwerk vragen, dit iets is dat je niet oplost met een CMS.
Mensen die voldoening hebben aan een CMS, hebben ook voldoende aan pakweg WiX, wat gratis is.
Je kunt wel op maat beginnen bouwen rond een Wordpress, Joomla, Drupal, ..., maar uiteindelijk kost het je meer moeite (9 van de 10 keren) dan vanaf scratch een deftig systeem opbouwen met pakweg laravel, silex, of zelfs de (goede) oude zend.
En dan begint het onderhoudswerk. Aangezien je al "veel" geld binnen getrokken hebt (in de ogen van de klanten), gaan deze ervan uit dat onderhoud gratis is.
Doe je dit niet? Slechte reclame, ongeacht hoe goed je het probeert uit te leggen.
Dan vinden ze wel iemand anders die het zal doen tegen betaling, maar dat is dan normaal in hun ogen omdat ze een nieuwe klant zijn voor die andere persoon.
Dan heb ik het nog niet gehad over de security issues die vaak in de media komen in geval van een CMS, waarbij je klanten dan direct contact opnemen met je om dit op te lossen. Drupal is hier een goede in bijvoorbeeld.
Ook dit verwachten ze gratis, daar jij hun deze CMS aangeraden hebt.
Concurrentie op dit vlak is niet te harden. Net zoals bij verzekeraars gaan mensen de zelfstandigen/bedrijven tegen elkaar uitspelen om zo'n laag mogelijke prijs te krijgen. Dit gaat dan wel ten koste van de kwaliteit, maar dat krijg je ook niet uitgelegd.
Of probeer maar eens uit te leggen waarom je website mooi is op Chrome, Firefox, je smartphone, maar dan in Internet Explorer 6 op niets trekt (en ja, er zijn nog mensen die IE6 draaien). Daarom zeg ik op voorhand dat ik enkel de laatste 2 versies van IE ondersteun, of het is serieus bij te betalen.
Daarom ben ik blij dat ik de meeste zaken hieromtrent in loondienst kan doen. Dan heb ik een baas die maar moet onderhandelen met de klanten, en de last op zich krijgt.
Ook omwille van al deze redenen gaan we ons minder focussen op het maken van websites, en de core van ons bedrijf meer richting op de andere zaken die we doen.
Maargoed, dit is niet meer ontopic, maar gewoon ter verduidelijking.
Ik hoop dat je weet waar je aan begint, en dat je werk mag slagen!