winst op aandelen

kriskras
Topic Starter
Berichten: 2

winst op aandelen

#1 , 21 feb 2006 15:14

Vorig jaar verdiende ik met mijn transacties op aandelen meer dan wat ik bij mijn baas krijg. Dien ik deze meerwaarde te vermelden op mijn belastingsbrief als ik later met deze gelden wil "buitenkomen"? Zal ik op deze meerwaarden belast worden? Doe ik iets illegaals als deze transacties op een luxemburgse rekening gebeuren (daar betaal je geen beurstax)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2006 17:14

Wetboek Inkomstenbelastingen:

Artikel 90

Diverse inkomsten zijn :

1? onverminderd het bepaalde in 8?, 9? en 10?, winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een priv?-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen ;

Als het gaat om speculatie, iets wat een normale, voorzichtige huisvader niet doet, is het belastbaar. Als het valt onder "normaal beheer van een priv?-vermogen is het niet belastbaar".

scorpioen

Dietmar
Berichten: 20

#3 , 01 mar 2006 17:22

Het kan ook gaan om beroepsinkomsten, wanneer u beleggersactiviteit gekenmerkt wordt door een zekere regelmaat, met behulp van een zekere organisatie, ... en dan dient u het zeker aan te geven (art. 23 WIB).

Indien het echter toevallig is of zoals men het ook noemt, occasioneel, dan is het belastbaar onder art. 90, 1? W.I.B, tenzij het kadert binnen uw normaal beheer van uw priv?-vermogen.

Optimalisatie:

beste keus: O% (geen aangifte)
tweede keus: diverse inkomsten 33% of anders indien voordeliger
slechtste keus: beroepsinkomsten (marginaal tarief)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”