Aankoop NL laptop zonder BTW

AG1979
Topic Starter

Aankoop NL laptop zonder BTW

#1 , 02 jan 2016 20:11

Ik heb vorige maand een nieuwe laptop gekocht bij Coolblue en aangezien deze levering van NL kwam, heb ik hier geen BTW op betaald (als zelfstandige)

Nu wil ik mijn BTW aangifte invullen maar wil ik toch even zeker zijn dat ik het goed doe (ik ben een kleine eenmanszaak met weinig facturen dus doe mijn boekhouding zelf)

Welke roosters moet ik precies invullen?

Rooster 82: bedrag van aankoop (zonder btw)
Rooster 86: bedrag van aankoop (zonder btw)
Rooster 55: btw die ik niet betaald heb (21% van bedrag aankoop)
Rooster 59: btw die ik terugtrek (dus ook 21% van aankoop)

Klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 jan 2016 20:20

Grotendeels correct, twee opmerkingen wel:

- Als de laptop meer dan 1.000 euro kost, is het een investering en moet het in 83 ipv 82.
- Een laptop wordt nog heel moeilijk als 100% beroeps aanvaard, het percentage van 75% beroeps is couranter

AG1979
Topic Starter

#3 , 02 jan 2016 20:23

Bedankt voor de snelle reactie!! Ik werk van huis online op mijn laptop dus in mijn geval is deze denk ik wel 100% beroepskost?
Hij was onder de 1000 euro dus rooster 82 :)

Reclame

LeenW

#4 , 02 jan 2016 20:40

Ze doen er tegenwoordig moeilijk over, je gaat moeten aantonen dat je hem nooit privé gebruikt.

AG1979
Topic Starter

#5 , 02 jan 2016 21:07

Ik heb nog een latop die ik prive gebruik, deze is echt bedoeld voor mijn werk. (natuurlijk zit ik ook wel eens op andere niet-werk-gerelateerde websites tussendoor) Mijn werk is online marketing, dus ik moet facebooken en twitteren voor mijn werk! :)

Het is trouwens mijn enige aankoop en vrijwel enige onkost dit jaar dus ik denk dat dit wel moet lukken? Zou een tweede laptop aantonen dat de andere enkel voor werk is?

LeenW

#6 , 02 jan 2016 23:49

Mogelijk, zal ook van de gezinssituatie afhangen. En als je tussendoor op andere sites zit, is het geen 100% meer he. Vanuit thuis werken zal u ook niet helpen, voor een laptop op een kantoor is er minder kans dat u er 's avonds privé op zit.

AG1979
Topic Starter

#7 , 03 jan 2016 08:46

als ik dan slechts 75% BTW aftrek van deze laptop, betekent dat dan dat ik deze ook maar voor 75% mag ingeven als beroepskost in mijn personenbelasting? of staat dat los van elkaar?

Wilfried1954
Contacteer: Website

#8 , 03 jan 2016 09:07

Bij een controle kan je altijd onderhandelen dus gewoon 100% beroepskost. Je gaat toch geen cadeaus geven aan de btw en de fiscus?

Wilfried1954

#9 , 03 jan 2016 09:42

als ik dan slechts 75% BTW aftrek van deze laptop, betekent dat dan dat ik deze ook maar voor 75% mag ingeven als beroepskost in mijn personenbelasting? of staat dat los van elkaar?
Nee dat staat niet los van elkaar. Als je het ding voor 75% beroepsmatig gebruikt is ook slechts 75% inbrengbaar als kosten.

AG1979
Topic Starter

#10 , 03 jan 2016 10:29

Bedankt voor alle info!

LeenW

#11 , 03 jan 2016 11:42

Wilfried, ga jij de boete dan betalen as hij controle heeft?

Ter info: https://www.sbb.be/Nederlands/Doelgroep ... ablet.aspx

AG1979
Topic Starter

#12 , 03 jan 2016 13:01

Maar hoe kan men aantonen dat ik de laptop ook voor prive gebruik? Mijn enige beroepskost is mijn laptop, ik maak verder amper kosten (geen telefoon, geen reiskosten, geen tablet...) Daarnaast hebben wij als gezin nog 2 andere laptops in gebruik. 1 van mijn man, 1 van mij die mijn zoon ook mee gebruikt.

LeenW

#13 , 03 jan 2016 13:08

Dat is net waarom 75% de standaard geworden is. Zoals u zelf zegt, u zit er tussendoor al eens mee op andere sites, ik denk dat dat bij iedereen zo is.

Wilfried1954

#14 , 03 jan 2016 17:39

Maar hoe kan men aantonen dat ik de laptop ook voor prive gebruik? Mijn enige beroepskost is mijn laptop, ik maak verder amper kosten (geen telefoon, geen reiskosten, geen tablet...) Daarnaast hebben wij als gezin nog 2 andere laptops in gebruik. 1 van mijn man, 1 van mij die mijn zoon ook mee gebruikt.
Als je gezin uit 3 personen bestaat en er zijn 3 laptops dan zal geen enkele controleur er moeilijk over doen dat je één laptop volledig beroepsmatig gebruikt. Tenslotte breng je van het totale aantal laptops slechts 1/3 beroepsmatig in gebruik. Controleurs zijn geen boemannen en daar valt perfect mee te onderhandelen. Als je dan verder bijna geen kosten inbrengt - wat je misschien zelfs zou kunnen - toont dit goed aan dat je het op een eerlijke manier wil doen. Een controle van BTW of fiscus dient niet om je een pootje lap te zetten, maar om te kijken of je niet fraudeert en als je in totaliteit redelijk bent qua inkomsten en kosten en je soepel opstelt verlopen controles normaal gezien zonder enig probleem. Als er dan toch iets is dat niet strookt met de "richtlijnen" dan is daar altijd perfect over te onderhandelen.

Wilfried1954

#15 , 03 jan 2016 17:47

Wilfried, ga jij de boete dan betalen as hij controle heeft?
Ter info: https://www.sbb.be/Nederlands/Doelgroep ... ablet.aspx
Leen ik beweer niet dat er geen leidraden zijn, maar (zie mijn ander antwoord) - het lijkt mij dat 1/3 laptops in totaal inbrengen zeer redelijk is. Ik heb zelf altijd verschillende machines in gebruik gehad en steeds 100% beroepsmatig. Ik heb nog nooit een probleem gehad met controles. Zelfs niet met aftrekken die eigenlijk wettelijke (niet meer) toegelaten zijn (zoals forfaitaire representatiekosten). Als je redelijk bent dan doen controleurs niet moeilijk - ze komen ook niet om moeilijk te doen, ze komen om na te gaan of je niet fraudeert en gaan echt niet discussiëren over een paar euro of over een foutje hier en daar ter goeder trouw.

En als er dan toch iets is dat niet mag, dan krijg je een verhoging - dus wat is het probleem...

Misschien heb ik gewoon chance?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”