belastingvrije som - moeder 65+

AG1979
Topic Starter

belastingvrije som - moeder 65+

#1 , 01 jan 2016 19:48

Mijn moeder is in 2015 65 jaar geworden. Ik ben zelfstandige en wij wonen in hetzelfde huis.
Haar pensioen ligt onder het vrijgesteld maximum bedrag maar zij ontvangt ook huur van onroerend goed. Mag dit bedrag ook bij het vrijgesteld maximum bedrag berekend worden of zijn dit direct nettobestaansmiddelen?

Haar pensioen, rente en inkomsten van huur vallen nog altijd binnen het vrijgesteld maximum bedrag van 25030 euro.
Pensioenen en renten van ouders tot een bedrag van maximum 25.030 EUR per jaar worden echter niet als bestaansmiddelen beschouwd voor de voor de beoordeling van dit maximumbedrag.
Maar haar inkomsten huur zijn hoger dan 3110 euro. :?
Om ten laste te zijn, mag een ouder niet meer dan 3.110,00 EUR (aanslagjaar 2015) aan persoonlijke nettobestaansmiddelen hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AG1979
Topic Starter

#2 , 01 jan 2016 19:59

misschien bijkomende info:

- wij wonen in een huis waar mijn moeder 100% eigenaar van is
- het huis dat wordt verhuurd is voor 33% van mijn moeder, 33% van mij en 33% van mijn broer

wanton

#3 , 01 jan 2016 20:22

De twee bedragen die u aanhaalt, zijn niet cumulatief. Voor uw moeder is 25030 € van toepassing. Daarin begrepen alle reële inkomsten : pensioen, huurgelden ( niet het KI van de verhuurde woning).
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

AG1979
Topic Starter

#4 , 01 jan 2016 20:35

Dus in de 25030 zit het pensioen en het huurgeld inbegrepen?
Haar KI ligt lager dan 3000 euro (lager dan 3.110,00 EUR persoonlijke nettobestaansmiddelen)

Mag ik haar dan "ten laste" rekenen?

jefke007

#5 , 01 jan 2016 20:59

Je moet minstens het KI nog eens indexeren ( dus een heel pak dat er nog bijkomt )

Ben je volgens de fiscus ook HOOFD van het gezin ? Dit staat los van het inkomen van je moeder, want ze kunnnen daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk over doen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... e&start=30

AG1979
Topic Starter

#6 , 01 jan 2016 21:10

Hmm, ja dat laatste valt te betwijfelen. Rekeningen zoals electriciteit en telefoon staan op haar naam dus bij controle zal dit in mijn nadeel werken.
Misschien is het verstandiger geen gebruik te maken van dit voordeel... helaas :(

Bedankt voor de info!

jefke007

#7 , 01 jan 2016 22:11

Proberen gaat mee, je hebt niks te verliezen

Kans is groot dat ze niks navragen
Niet overal doet de fiscus zo moeilijk

AG1979
Topic Starter

#8 , 02 jan 2016 11:41

Als ik haar invul als ten laste, maar de fiscus beslist dat ik er geen recht op heb (omdat haar inkomsten misschien toch juist te hoog zijn en ik deze berekening niet goed gedaan heb, of omdat het hoofd van het gezin in twijfel wordt getrokken), wordt dit dan gezien als fraude?

mijn vraag is dus eigelijk, is het aan de fiscus om het uit te zoeken, of volledig aan mij? uiteindelijk wonen mijn moeder en ik op hetzelfde adres, ben ik zelfstandige en enige kostwinner en ligt haar pensioen en huurgeld onder de 25000.

jefke007

#9 , 02 jan 2016 12:35

Dit kan de fiscus moeilijk als fraude bezien. Het hoofd van het gezin is een heel betwistbaar gegeven, en dat is weer een intrepretatie die sommige van hun ambtenaren eraan geven.
Wat wel als fraude kan aanzien worden, is bv. de bestaansmiddelen, als ze bv enkele huizen zou verhuren en ze komt ver boven de grens van bestaansmiddelen uit.

Het zou al willen lukken dat het dossier door een ambtentante ambtenaar wordt behandeld die over het "hoofd van het gezins staan" zou vallen.
Het verschil is ongeveer 750 euro per jaar

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 02 jan 2016 13:08

U begaat hiermee geen fraude. Als er problemen zijn dan komt het door de vage Belgische wetgeving die van slechte kwaliteit is waardoor "persoonlijke interpretaties" door ambtenaren mogelijk zijn;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#11 , 02 jan 2016 21:35

Je woont in het huis van je moeder: Zou de fiscus dan niet verwachten dat jij als hoofd van het gezin (fictief) een marktconform huurgeld betaalt ? Maw een (fictieve) huurinkomst ipv het KI?

jefke007

#12 , 02 jan 2016 21:52

fiscus moet zich ook aan de wetgeving houden, en geen bijkomende voorwaarden uit zijn duim zuigen die niet in de wetgeving staan
Fiscus moet de wet uitvoeren en ze niet zelf maken, ze hebben al noten genoeg op hun zang
Anders moeten ze maar vermelden waar die wettelijke bepalingen staan, waarop zij zich eventueel zouden baseren

Het gebeurt ook dat ze niet akkoord zijn, en zelfs geen bericht van wijziging willen opstellen ( wegens geen tijd of geen goesting ). Als je dan een bezwaarschrift indient, en het geluk hebt dat ze na 6 maanden nog geen uitspraak over dat bezwaar gedaan hebben, dan heb je de lotto gewonnen als je naar de rechtbank stapt. De aanslag wordt vernietigd zonder mogelijkheid tot hertaxatie, met verplichting tot teruggave van ALLE ingehouden voorheffingen.

"Uw ouders hoeven niet per se bij u in te wonen om ze fiscaal ten laste te kunnen nemen. Als u dus nog bij uw ouders woont en ze voldoen aan alle voorwaarden, dan kunt u ze fiscaal ten laste nemen. Het feit dat uw ouders de eigenaar zijn van de woning waarin u samen met hen woont, verhindert dit dus niet (Comm. IB 136/6)."

wanton

#13 , 03 jan 2016 16:51

Het KI - geïndexeerd of niet - van een woning die verhuurd wordt, speelt niet mee. Het gaat om de reële huurinkomsten die in aanmerking genomen worden. Bestaansmiddelen is niet hetzelfde als belastbaar inkomen.
Een inwonende grootouder , ouder, broer of zuster kan ten laste genomen worden indien zijn netto bestaansmiddelen de som van 3110 € niet overtreffen , na aftrek van 20 % forfaitaire kosten. Voor AJ 2015 werd de eerste schijf van 25.030 € van het pensioen niet meegeteld. Men vult dit in door code 1043 aan te duiden. Het geeft recht op een bijkomende vrijstelling van 3.000 € , wat al naar het geval tot 1.000 € vermindering betekent bij de afrekening.
Een persoon van 65+ die 22.000 € pensioen ontvangt, maar daarbuiten 6000 € aan huurgelden ontvangt , kan niet ten laste genomen worden. Hij blijft wel onder het (fictieve) totaal van 28.140 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

AG1979
Topic Starter

#14 , 03 jan 2016 17:14

Ik snap het niet meer. Vallen de huurgelden onder de 25.030 of direct onder de 3110?
Mijn moeder ontvangt ongeveer 16000 euro pensioen per jaar en 6600 euro huurgeld, dit valtsamen dus onder de 25030. Kan ze dan wel of niet ten laste genomen worden?

jefke007

#15 , 03 jan 2016 17:25

"het huis dat wordt verhuurd is voor 33% van mijn moeder, 33% van mij en 33% van mijn broer"
Misschien kan bovengenoemde zin die je zelf hebt geschreven mogelijk nog je redding zijn
Handelshuur of gewone particuliere huurders ?

Vruchtgebruik of 1/3 volle eigendom ? of ontvangt IEDER 6000 euro, in dat geval kan je het vergeten , het gezinshoofd zijn

die 6000 zijn bestaansmiddelen die moeten in de 3110 gestoken worden
Wie weet mag je die door 3 delen ? Blijkbaar heeft ze zelf nog een woning waar ze in woont, daar moet het geindexeerde KI ook nog bijgeteld worden

hET volgende staat hier ook 3 jaar geleden op dit forum

3 , 3 jaar 8 maand geleden (22 Apr 2012 18:43)

Bestaansmiddelen zijn niet hetzelfde als belastbare bedragen.
Bestaansmiddelen voor gepensioneerde : brutopensioen ( netto + voorheffing) min 20 %. In dit geval verhoogd met laagste bedrag van :
- ontvangen huur min bewezen kosten
of - ontvangen huur min max. 40 % forfaitaire kosten ( dit mag niet groter zijn dan 2/3 van KI x 3,97)

Die 3,97 zal ondertussen ook al moeten aangepast worden

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”