belastingvrije som - moeder 65+

AG1979
Topic Starter

belastingvrije som - moeder 65+

#1 , 01 jan 2016 19:48

Mijn moeder is in 2015 65 jaar geworden. Ik ben zelfstandige en wij wonen in hetzelfde huis.
Haar pensioen ligt onder het vrijgesteld maximum bedrag maar zij ontvangt ook huur van onroerend goed. Mag dit bedrag ook bij het vrijgesteld maximum bedrag berekend worden of zijn dit direct nettobestaansmiddelen?

Haar pensioen, rente en inkomsten van huur vallen nog altijd binnen het vrijgesteld maximum bedrag van 25030 euro.
Pensioenen en renten van ouders tot een bedrag van maximum 25.030 EUR per jaar worden echter niet als bestaansmiddelen beschouwd voor de voor de beoordeling van dit maximumbedrag.
Maar haar inkomsten huur zijn hoger dan 3110 euro. :?
Om ten laste te zijn, mag een ouder niet meer dan 3.110,00 EUR (aanslagjaar 2015) aan persoonlijke nettobestaansmiddelen hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AG1979
Topic Starter

#2 , 01 jan 2016 19:59

misschien bijkomende info:

- wij wonen in een huis waar mijn moeder 100% eigenaar van is
- het huis dat wordt verhuurd is voor 33% van mijn moeder, 33% van mij en 33% van mijn broer

wanton

#3 , 01 jan 2016 20:22

De twee bedragen die u aanhaalt, zijn niet cumulatief. Voor uw moeder is 25030 € van toepassing. Daarin begrepen alle reële inkomsten : pensioen, huurgelden ( niet het KI van de verhuurde woning).
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

AG1979
Topic Starter

#4 , 01 jan 2016 20:35

Dus in de 25030 zit het pensioen en het huurgeld inbegrepen?
Haar KI ligt lager dan 3000 euro (lager dan 3.110,00 EUR persoonlijke nettobestaansmiddelen)

Mag ik haar dan "ten laste" rekenen?

jefke007