Woonbonus/hypothecaire lening niet verrekend bij berekening belastingen aanslagjaar 2014

Tijgeke
Topic Starter

Woonbonus/hypothecaire lening niet verrekend bij berekening belastingen aanslagjaar 2014

#1 , 21 dec 2015 11:49

Dit weekend keek ik het aanslagbiljet voor de belastingen na en zag dat de woonbonus niet is overgenomen waardoor het terug te betalen bedrag maar een fractie is van waar ik recht op heb. Ik vul de belastingaangifte steeds op papier in en ben er 200% zeker van dat ik dit correct heb ingevuld. De codes van de posten tov vorig jaar zijn veranderd omdat de woonbonus nu een gewestelijk materie is.

Zijn er hier personen die de aangifte ook op papier hebben ingevuld en die ook recht op aftrek van de hypothecaire lening hebben? Is dit correct aanwezig op het document en correct verrekend? Het gaat hier over een bedrag van enkele duizenden euro's dus daarvoor doet een mens al eens wat moeite.

Volgens mij was de bevoegdheidsverandering van federaal naar gewestelijk te kortdag en zit er een fout in het computerprogramma waardoor nog steeds de oude codes worden verwacht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 21 dec 2015 12:31

bezwaar indienen bij uw belastingkantoor

Sirkii

#3 , 21 dec 2015 12:52

Op je afrekening zijn alle ingevulde codes met hun bedragen weergegeven. Kontroleer of dit overeenkomt met je klad. Indien niet - zoals hierboven gesteld - vriendelijk bezwaar indienen. Gestaafd met bewijsstukken zijn onze vrienden van de fiscus zeer coelant. Vorig jaar een rechtzetting versierd in minder dan twee weken tussen m n mailtje en het ontvangen van de aangetekende rechtzetting.

Reclame

Tijgeke
Topic Starter

#4 , 22 dec 2015 11:54

Ben deze ochtend naar federale overheidsdienst gegaan en na wat wachten kwam ik bij de belastingmedewerkers terecht.

Blijkbaar was het volgende gebeurd:
- Ik had beide codes met bedragen ingevuld maar bij die van mijn partner had ik ook 3370 ipv 4370 gezet
- De computer had bij mijn code de "comma niet gelezen" en er 304000 van gemaakt. Merkwaardig aangezien de vakjes voorgedefinieerd zijn en de posities van alle cijfers correct waren.
- Omwille van beide bovenstaande problemen komt er een foutmelding bij de aangifte en moet een belastingmedewerker dit controlleren en corrigeren. Normalieter zou ik dan gecontacteerd moeten worden en een brief krijgen maar dit is niet gebeurd. De belastingmedewerker heeft deze foutmeldingen genegeerd en de aangifte aangeduid als correct zodat de woonbonus niet werd meeverrekend.

Dit zou nu gecorrigeerd moeten zijn en binnenkort in orde moeten zijn.

Boodschap: ten alle tijden uw belastingafrekening grondig controleren. Het gaat immers over het teurgvorderen van uw zuurverdiende centen ;-)

Meeboo

#5 , 22 dec 2015 13:39

zoiets wordt hier altijd extra gecontroleerd :-)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”