Foutieve belastingsaangifte ) 2014 van onzentwege

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Foutieve belastingsaangifte ) 2014 van onzentwege

#1 , 13 dec 2015 16:05

Voor het inkomstenjaar 2014 heb ik bij de personenbelasting onwetend flaters van fouten begaan en ontving vorige week een brief van de belastingen "Bericht van wijziging".
Ik had enkel rekening gehouden met de loonfiches, die ik onder omslag in mijn brievenbus kreeg, zowel van het werk als de rest. Van de RVA heb ik bij mijn weten helemaal niets ontvangen. Ik heb dan ook de zichtrekening nagekeken en zag inderdaad dat de RVA mijn gedurende de eerste 4 maanden van het jaar 144,65 € stortte. De loonfiche van het werk, die ik per post ontving was onvolledig. Bij nazicht van de mailbox zag ik dat ik 3 x een jaarloonstaat ontving, waarvan het 3de deel bij de hard copie ontbrak.

De belastingdienst vraagt nu of we akkoord gaan met de wijzigingen. We willen dit met een "ja" bevestigen.
- Vraag is nu of we deze flaters moeten verantwoorden omdat we onbewust aan belastingen hebben ontdoken?
- Mogen we hier een boete van verwachten?

Dank bij voorbaat voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 13 dec 2015 17:17

- Vraag is nu of we deze flaters moeten verantwoorden omdat we onbewust aan belastingen hebben ontdoken?
Nee hoor, gewoon het orgineel ondertekend en voor akkoord terugzenden.
- Mogen we hier een boete van verwachten?
Staat hier niets van vermeldt in het bericht van wijziging (bijvoorbeeld eerste overtreding zonder opzet: belastingverhoging van 10%)? Als het bericht van wijziging niets van boete vermeldt kan men u geen boete geven.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#3 , 13 dec 2015 18:00

Neen, van een boete wordt gezwegen. Het was inderdaad onze eerste fout sinds we getrouwd zijn.
Alleszins bedankt voor je antwoord.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”