Woon werkverkeer

The Chaser
Topic Starter

Woon werkverkeer

#1 , 10 dec 2015 16:54

Vraagje,

Ik zit al 6 maand in pc 100.00
Het heeft lang geduurd eer ik woon werkverkeer vergoed kreeg.

Ik reis met de trein en betaal 62€ per maand.
Ik kreeg voor het eerst een woon werk vergoeding van 32€ (20dagen gewerkt die week)

Wat dus absoluut niet veel is.
En op jaarbasis mag dat toch al tellen. Zeker omdat ik al vijf maand de volle pot betaald heb...

Ivm de belasting, kan je daar een deel recupureren?
Is het bedrag 32€ juist? Hoe word dit berekend?

Ik dacht altijd dat je moest kiezen tussen forfaitair of werkelijke kosten...

Alvast erg bedankt.

Reis is heen en terug mechelen - londerzeel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 11 dec 2015 18:04

Of je verplaatsingen naar het werk terugbetaald worden of niet, en over welk bedrag het gaat is een persoonlijke overeenkomst tussen jou en je werkgever.

Je kan inderdaad kiezen tussen forfaitaire of werkelijke beroepskosten. Als jouw beroepskosten inderdaad merkelijk hoger liggen dan de forfaitaire - én je kan dat aantonen kan je voor de bewezen kosten kiezen, daar ben je volledig vrij in. Denk er echter aan dat je het moet kunnen aantonen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 11 dec 2015 21:39

Of je verplaatsingen naar het werk terugbetaald worden of niet, en over welk bedrag het gaat is een persoonlijke overeenkomst tussen jou en je werkgever.
maar moet minimaal zijn wat de CAO of wet verplicht. De wet verplicht een terugbetaling bij een privé-werknemer van vervoer per trein.

32 euro kan volgens de huidige tabellen niet. Je zou moeten 42 euro per maand moeten terugkrijen.
Je kan inderdaad kiezen tussen forfaitaire of werkelijke beroepskosten. Als jouw beroepskosten inderdaad merkelijk hoger liggen dan de forfaitaire - én je kan dat aantonen kan je voor de bewezen kosten kiezen, daar ben je volledig vrij in. Denk er echter aan dat je het moet kunnen aantonen.
in de meeste gevallen, zeker als de afstand woon-werk beperkt is, is dit niet interessant.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”