aankopen gemaakt voor oprichting zaak

perrush
Topic Starter

aankopen gemaakt voor oprichting zaak

#1 , 19 nov 2015 07:55

Ik wil volgend jaar een eenmanszaak in bijberoep starten, vrijgesteld van BTW owv lage omzet. Nu heb ik dit jaar al een deel spullen gekocht (inventaris opgebouwd tijdens koopjes). Van al deze zaken heb ik een factuur op mijn naam, maar dus niet op naam van mijn toekomstig bedrijf.

vraag : kan ik deze aankopen inbrengen als onkosten ? Ik dacht het wel, maar de boekhouder waar ik ten rade ging zei van niet ? Is er ergens online een officiële site waar ik dit kan opzoeken / staven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 nov 2015 11:27

U boekhouder heeft gelijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

perrush
Topic Starter

#3 , 19 nov 2015 11:33

U boekhouder heeft gelijk !
en wat doe je dan bvb hier mee :
http://www.zelfstandigen.be/kosten-voor-aanvang/

Dit vind je meer terug op het net. Maar ik weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar zulke info is.

Reclame

denlowie

#4 , 19 nov 2015 12:32

Voor mij doe je wat je best vind, maar als er na een paar jaar controle komt zal ook dit zijn die eerst zal verworpen worden, natuurlijk als je een garage begint en het jaar ervoor heb je een hefbrug gekocht is dit totaal iets anders, maar meestal zijn het kleine dingen zoals computers enz die men nog wil inbrengen !

Wilfried1954
Contacteer: Website

#5 , 19 nov 2015 19:35

Je mag een privé patrimonium inbrengen in je zaak. Daartoe maak je een factuur als particulier naar je bedrijf. Het zal niet verworpen worden als de bedragen redelijk zijn. Je zal het wel moeten aantonen bij een controle. De kans dat je een controle krijgt als bijberoep is trouwens heel gering.

denlowie

#6 , 19 nov 2015 19:42

Wilfried hoe kan je nu een factuur maken als particulier ????

Wilfried1954

#7 , 19 nov 2015 21:04

Een particulier mag een factuur (rekening/onkostennota) maken voor een sporadische dienst of levering. Als je als particulier een zaak begint mag en kan je op die manier een stuk van je privé vermogen (goederen) in je zaak inbrengen. Dit is niet belastbaar vermits het een sporadische verkoop is, maar het is wel aftrekbaar in je bedrijf.

LeenW

#8 , 19 nov 2015 21:14

Nee, geen factuur. Wel een kostennota, een belangrijk verschil.

Voor de rest is die link correct, voor de belastingen mag je zoiets nog inbrengen (voor de correcte waarde), voor de btw niet (maar dat is hier niet van toepassing wegen vrijstelling Art 56)

Fortuin

#9 , 19 nov 2015 23:09

Gewoon doorverkopen dmv. een kostennota aan aankoopprijs zal dus zeker kunnen. Natuurlijk niet met overdrijven. Maar een reeds samengestelde stock (om met te beginnen) van een paar duizend euro moet m.i. zeker gaan.

perrush
Topic Starter

#10 , 20 nov 2015 07:29

Jullie maken me het er niet makkelijker op door zelfs binnen dit forum tegenstrijdige info te geven :) Doet me nu ook een beetje twijfelen aan de kennis van de boekhouder die ik sprak.

Ik zal heel concreet zijn. De bedoeling is om 'speelgoed' te verkopen. Ik deed dit in het verleden reeds, van eigen speelgoed verkocht ik soms al eens wat stuks. stilaan kocht ik bij koopjes ook speelgoed die niet enkel voor mezelf was, maar ook enkele stuks die ik wist dat ik snel zou kunnen verkopen. Dit is steeds groter en groter geworden tot het moment dat je moet besluiten dat je beter een zaak begint omdat de proporties te groot worden.
Nu heb ik ondertussen wel een redelijk stock van speelgoed opgebouwd. Die is op dit moment prive bezit. De bedoeling is om deze in de zaak te brengen (want dit is de enige stock om te verkopen die ik heb). Volgens mij boekhouder ging dat dus niet. Volgens sommigen van jullie wel.

Wat ik zeker niet wil is deze stock inbrengen en dat ze deze kost dan verworpen wordt. Dan wordt ik belast op de volledige verkoopprijs en scheur ik mijn broek.

Is er ergens online een officiële bron die je kan raadplegen ? Of kan je hiervoor evt. de belastingsdienst contacteren ? (of ben ik nu te naïef)

Wilfried1954

#11 , 20 nov 2015 09:14

Je kan het vragen aan de belastingdienst. Het is gewoon de logica: alle kosten die je maakt om inkomsten te verwerven zijn fiscaal aftrekbaar. Dit is ook zo als je niet zelfstandig bent.

LeenW

#12 , 20 nov 2015 10:48

Let wel op, tweedehandsspeelgoed gaat echt wel een minieme waarde hebben. Ik zou niet hoger durven gaan dan een kwart van de aankoopprijs.

Je kunt altijd een voorafgaande ruling vragen bij uw belastingkantoor.

perrush
Topic Starter

#13 , 27 dec 2015 15:04

ff een update. Ik heb naar de BTW gebeld en daar zeiden ze dat deze normaal idd niet ingebracht kunnen worden. MAAR ze begrepen de situatie wel en aangezien dit om een éénmalig feit gaat zouden de rekeningen wel kunnen ingebracht worden mits de goederen traceerbaar zijn in de uitgaande facturen.

LeenW

#14 , 27 dec 2015 15:27

Zie maar dat je dat op papier krijgt, dit is in principe niet aftrekbaar.

perrush
Topic Starter

#15 , 27 dec 2015 19:37

Leen, (of iemand anders)

Eigenlijk zit ik volgend jaar met een soortgelijk probleem. Het merk dat ik verkoop schermt zijn markt zo goed af dat de prijzen in de groothandel hoger zijn dan de prijzen in dedetail prijzen grootketens. Dus heb je als kleine handelaar geen voordeel bij aankoop bij de groothandel.

In veel ketens kan je wel op factuur kopen, dus dat is geen probleem. Maar sommige winkels (waaronder winkels van het merk zelf) geven geen factuur. Daar krijg je enkel een aankoopbewijs op naam en de aankoop kan uiteraard wel betaald worden met de kaart van het bedrijf. Ik vroeg me af of zo'n aankoop inbrengbaar is (niet voor BTW uiteraard).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”