Ik ben ongehuwd en niet wettelijk samenwonend met men vriendin. Samen hebben we een dochter van 14 maanden. De dochter is dus kind ten laste voor aanslagjaar 2014. Ik ben zelfstandige in bijberoep en werk voltijds in hoofdberoep. Men vriendin werkt voltijds in het kleuteronderwijs. Samen hadden we afgesproken dat ik het gezinshoofd ben en dat ik het kind ten laste neem. Zo staat het ook aangegeven op onze loonfiches, namelijk dat ik 1 kind ten laste heb, en men vriendin niet.
Ik heb het kind ten laste genomen in mijn aangifte voor aanslagjaar 2014, dit stond niet voor ingevuld bij mij, en heb ik dus gewijzigd in tax on web naar 1 kind ten laste. Het kind gaat ook 2 dagen per week naar de crèche.
Ik kreeg recentelijk een aangetekend schrijven van de btw controle omtrent het kind ten laste dat zij automatisch hebben weggenomen vanop mijn aangifte vanwege het feit dat deze reeds aangegeven stond bij mijn partner. Bij recentelijk nazicht blijkt dat het kind ten laste inderdaad automatisch stond ingevuld bij de aangifte van mijn vriendin en zij heeft dit niet gecorrigeerd destijds.
De vragen:
- 1. Is de keuze voor kind ten laste eenmalig te maken, of mag deze per jaar wijzigen?
2. Met betrekking tot het aangetekend schrijven van de belastingsdienst. Hoe teken ik best bezwaar aan (zeker indien het antwoord op vorige vraag 'eenmalig' blijkt te zijn)? m.a.w. hoe dien ik de situatie het beste recht te zetten?