BTW op auto verkoop in buitenland

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

BTW op auto verkoop in buitenland

#1 , 27 okt 2015 17:51

Beste,

Wij hebben een voertuig te koop uit de vennootschap (vrij beroep). Van dit voertuig is gezien vrij beroep geen BTW gerecupereerd.
Als we dit voertuig in Belgie verkopen moet de koper ook geen BTW betalen. Dit is duidelijk.
Nu dient zich echter een particuliere Fransman aan als koper.
Hoe zit het nu? Wij denken dat deze persoon ook geen BTW zal moeten afdragen in zijn land.
Maar hoe kunnen wij aan deze persoon bewijzen dat dit zo is, als wat ik denk klopt?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12870

#2 , 27 okt 2015 17:55

Is de auto jonger dan 6 maanden? Dan is er een speciale regeling en moet hij Franse btw betalen en u mag de betaalde btw nog recupereren.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#3 , 27 okt 2015 18:17

De auto is iets ouder dan 1 jaar.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 27 okt 2015 18:37

Hopelijk geen oplichting

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#5 , 27 okt 2015 18:39

Hopelijk geen oplichting
De persoon in kwestie zou vrijdag komen kijken. Hij moet van Lille komen. Hij heeft mij persoonlijk getelefoneerd. Het is niet zo een verhaaltje dat je per mail krijgt met Western Union en van die toestanden.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 27 okt 2015 18:56

Firma of particulier.
Mag ik eens een proefritje maken.
Ik betaal met cheque enz
Liefst voor of tijdens een weekend en dan blijkt de week erna het om een gestolen cheque of onvoldoende op de rekening of....
en kan 'eventjes' tot drie weken duren voor bank hier zekerheid over heeft.
En bij cash geld dikwijls vals...
PS zo'n pen om valse biljetten te herkennen zal het niet doen ( als het goede vervalsingen zijn).
Kostprijs voor een goede toch een € 300

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#7 , 28 okt 2015 08:32

Maar hoe zit het nu met de BTW?
Stel nu dat deze persoon te vertrouwen is en bij de deal het geld per computer bij mij thuis overmaakt.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 28 okt 2015 11:14

Aan een particulier, zelfs een buitenlander, gewoon aan het bedrag dat je went te verkopen en van btw niks aantrekken. De verkoopprijs wordt aanzien als bedrag + btw, maar daar ziet de particulier toch niets van. Dat zal jouw boekhouder toch wel weten ... ?

Joeri_J
Berichten: 650

#9 , 28 okt 2015 13:39

ook:

geld overmaken per computer waar je bij zit is ook niet altijd te vertrouwen.
Vaak komt deze transactie in een wachtrij, waaruit het nog te verwijderen valt iets later...
Dus dan kan 't zijn dat je het toch niet krijgt.

Of de persoon typt expres foutje in uw rekening nummer, waardoor het geld na x tijd terugkomt op zijn rekening

of kan de koper ook een valse website van zijn bank tonen die ergens online staat met adres dat hij kent...

jef007
Berichten: 1684

#10 , 28 okt 2015 13:44

en contant?
ik denk : moet electronisch wegens meer dan 3000 euro

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#11 , 28 okt 2015 18:58

Moest het in contanten kunnen......maar het gaat over meer dan 3000 euro.
Er zijn dus geen zekerheden meer, buiten op voorhand laten overschrijven maar dat wil ook niemand doen natuurlijk.
bartvdv: als je als particulier een wagen uit een vennootschap koopt, zit er altijd nog een stuk BTW in dat je moet rekenen. Door het vrij beroep in dit geval niet. De Fransman zal wel zekerheid willen hebben dat er hem geen onaangename rekening achteraf wordt gepresenteerd van de Franse overheid, zijnde de te betalen BTW in eigen land.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

LeenW
Berichten: 12870

#12 , 28 okt 2015 23:01

De verlegging geldt alleen voor nieuwe auto's (= jonger dan 6 maanden), dit is gewoon zonder enige btw.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#13 , 13 nov 2015 13:53

Even ter afsluiting van dit topic.
Ik ben met de verkoop doorgegaan en een bankcheque aanvaard.
Deze stond 14 dagen later op de rekening maar wel 160 euro kosten.....
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”