zoekertje verkocht op kapaza

willy92
Topic Starter
Berichten: 2

zoekertje verkocht op kapaza

#1 , 17 okt 2015 14:09

dag mensen,
ik zit met een probleem
ik heb onlangs iets op kapaza verkocht van 50€
dit werkte nog perfect
ik had het al klaar gezet voor als de koper kwam dat deze persoon het kon testen
de koper kwam en zei dat ze zag dat alles in orde was
de koper betaalde mij en nam het mee
maar nu krijg ik een email dat dit niet zou werken
de koper eist het geld terug anders zou ze er een rechtszaak van maken
nu is mijn vraag zpu ze echt gerechtelijke stappen hiervoor kunnen ondernemen
omdat ze het voorwerp kon testen maar dit niet gedaan heeft?
ik verkoop al jaren op kapaza en heb nog nooit zo een probleem gehad
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2015 14:43

Een rechtszaak voor 50€ ??

Is dit een grap ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12904

#3 , 17 okt 2015 15:00

Laat ze maar een rechtzaak maken, als particulier moet u geen garantie geven en is het aan haar om aan te tonen dat er een verborgen gebrek was.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 17 okt 2015 15:40

Die rechtszaak daar zou ik niet over inzitten, niemand begint daaraan voor 50 EUR.

Maar ik lees dat de koper al jaren verkoopt op Kapaza......indien regelmatig: quid particulier karakter van dergelijke transacties? BTW? Inkomsten?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

willy92
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 17 okt 2015 22:03

danku mensen voor deze reacties
beste Xenophon
ik weet niet echt wat u precies bedoeld
maar ik bedoel dat ik al jaren wel iets op kapaza verkoop
ik zet er telkens bij dat de prijs overeen te komen is
als ik bij elke koper tot een akkoord kom dan kan de koper het bij mij thuis altijd komen testen alvorens het te betalen
ik ben eerlijk als ik iets verkoop en de kopers hebben altijd de mogelijkheid om het te testen daar zit ik niets mee in :-)
mvg

LeenW
Berichten: 12904

#6 , 17 okt 2015 22:21

Xenophon vraagt zich enkel af of u uw inkomsten van Kapaza correct aangeeft aan de fiscus. Veel mensen denken immers dat ze zomaar op internet kunnen verkopen zonder daarop belast te worden.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 19 okt 2015 10:41

als u occasioneel iets verkoopt is het absoluut niet nodig om dit aan te geven.
Het is maar wanneer u op constante basis verkopen doet via tweedehands sites dat u deze inkomsten moet aangeven bij de fiscus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 okt 2015 10:33

Xenophon vraagt zich enkel af of u uw inkomsten van Kapaza correct aangeeft aan de fiscus. Veel mensen denken immers dat ze zomaar op internet kunnen verkopen zonder daarop belast te worden.
Tien, mag je dit aangeven? Ik verkoop ook regelmatig iets op Kapaza, maar dit zijn telkens zaken die ik verkoop aan een prijs die LAGER is dan waarvoor ik het item gekocht heb. Ik maak dus verlies. Krijg ik dan geld terug van de belastingen in dat geval? :twisted:

Aan de topic starter: de koper heeft het product bij je opgehaald en zelf getest. Ze maakt voor de rechtbank geen enkele kans. Je hoeft als particulier geen garantie te geven, en van misleiding kan de koper je ook niet betichten, want ze heeft het kunnen testen voor het aan te kopen. Je kan gerust zijn: hier komt helemaal geen zaak van. En als het al een zaak wordt, haal je sowieso je gelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 20 okt 2015 13:35

Straffer, als je het 'geregeld' doet dan MOET je het aangeven. De fiscus maakt overigens jacht op particulieren die online dermate frequent verkopen dat het duidelijk buiten een normaal, particulier beheer van eigendommen valt. Er zijn zulke 'privé' verkopers die een omzet draaien groter dan sommige winkels. Wat te denken over bv iemand die in de loop van 3 jaar meer dan 2000 transacties heeft afgehandeld (behalve dan dat die persoon een grote zolder of garage heeft)?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 okt 2015 15:27

OK, als je hier winst mee maakt (je koopt DVD's in het groot op en verkoopt ze voor een prijs die hoger is dan je aankoop prijs). Maar wat met zaken die je tweedehands verkoopt, maar tegen een prijs die lager is dan wat je er zelf voor betaald hebt en zo in principe verlies maakt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Rikderee
Berichten: 65

#11 , 23 okt 2015 10:30

De definitie voor handelaar zijn is niet winst maken, maar daden van koophandel stellen.

Redrum
Berichten: 574

#12 , 23 okt 2015 11:02

"Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend."

Bij je personenbelasting moet je trouwens je inkomsten aangeven. Niet je winsten of verliezen.

Verkopen met verlies is op zich ook verboden. :twisted:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 okt 2015 08:48

"Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend."
En wat is de definitie van "geregeld"? Als ik wekelijks wel iets verkoop (een DVD, een boek, etc...) op een tweedehands site, is dit dan "geregeld"? En als met verlies verkopen niet mag,
Bij je personenbelasting moet je trouwens je inkomsten aangeven. Niet je winsten of verliezen.
Als je je inkomsten moet aangeven, dan zou je in principe ook je uitgaven moeten kunnen aangeven, niet?
Verkopen met verlies is op zich ook verboden. :twisted:
Dan is zowat 95% van de mensen die op Kapaza of 2dehands verkopen illegaal bezig :wink:.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12904

#14 , 26 okt 2015 10:00

Klopt, vanaf dat de Fiscus hier een prioriteit van maakt, gaan een aantal mensen een onaangename verrassing krijgen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 okt 2015 10:23

Klopt, vanaf dat de Fiscus hier een prioriteit van maakt, gaan een aantal mensen een onaangename verrassing krijgen.
Tja, dan kunnen ze ook meteen de rommelmarkten gaan aanpakken... Hoeveel procent van de mensen die op een rommelmarkt staan, gaan wat ze daarmee verdienen, aangeven in hun personenbelasting? 0,0%?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”