erfenis - verdeling - afstand van vruchtgebruik

johanny
Topic Starter
Berichten: 5

erfenis - verdeling - afstand van vruchtgebruik

#1 , 15 okt 2015 19:54

Onze moeder is enkele maanden geleden overleden. Mijn vader is vruchtgebruiker van de nalatenschap en de kinderen zijn blote eigenaars.
De roerende nalatenschap, aangegeven in de erfbelasting, wordt vervolgens in der minne en zonder tussenkomst van een notaris verdeeld onder de kinderen door overschrijvingen vanaf de inmiddels gedeblokkeerde rekeningen. Vader wenst de erfenis van zijn echtgenote immers te verdelen en wil geen gebruik maken van het vruchtgebruik dat hij heeft over de betreffende gelden.
Is het voldoende dat vader zijn (niet-notariële) verklaring van afstand van vruchtgebruik laat registreren en 3% registratierecht betaalt op dat vruchtgebruik opdat, bij zijn overlijden binnen drie jaren, de kinderen niet een tweede maal opnieuw erfenisrechten moeten betalen op moeders erfenis ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 okt 2015 20:29

Daar moet niets voor gebeuren. Bij overlijden van vader worden die gelden automatisch en kosteloos volle eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

johanny
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 16 okt 2015 06:20

OK, maar hoe kan voorkomen worden dat de belastingdienst de door vader bij wijze van verdeling aan de kinderen overgeschreven gelden van de roerende nalatenschap van zijn echtgenote bij zijn eigen overlijden (binnen 3 jaar) gaat beschouwen als door hem gedane niet-geregistreerde schenkingen ? Worden die bedragen dan niet fictief aan zijn nalatenschap toegevoegd en dus opnieuw belast in de erfenisbelasting ?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 okt 2015 19:17

De belastingdienst heeft daar geen zaken mee. Bedragen die u als erfenis toekomen na het overlijden van uw moeder, daar heeft u successierechten op betaald. Daar komen geen belastingen meer bij. Die sommen zijn geen schenking van uw vader, het zijn jullie eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

johanny
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 21 okt 2015 10:48

Bedankt voor je reactie, wanton.

Strikt beschouwd vormen die sommen natuurlijk wel gedeeltelijk een schenking in de mate dat ze neerkomen op afstand van vruchtgebruik. Maar als ik het dus goed begrijp kan de belastingdienst hierop geen belasting meer heffen bij het overlijden van vader omdat het vruchtgebruik zich dan voegt bij de blote eigendom. Begrijp ik dit correct ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 21 okt 2015 14:33

Ja , zo is het!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”