Reiskosten auto zonder vergoeding werkgever

Roben
Topic Starter

Reiskosten auto zonder vergoeding werkgever

#1 , 17 sep 2015 15:26

Hallo allemaal,
Ik een leuke Duitse dame leren kennen en in twee weken is het zo ver dat wij gaan samenwonen in Aken. Ik ben verpleegkundige en heb een nieuwe baan in het ziekenhuis in Genk.
Dit was de beste/enige tussenoplossing voor ons beiden om te wonen in Duitsland en relatief "dichtbij" in België te werken. De enkele afstand volgens Google is 53 km. Helaas bied deze werkgever geen reiskostenvergoeding á 0.14 c/km aan. Mijn vriendin blijft in Duitsland werken.

Is het mogelijk om belastingtechnisch enige compensatie voor mijn reiskosten in te dienen? Ik ga fulltime werken en dit zou daardoor in voor mij hoge kosten lopen. Alvast bedankt voor jullie hulp! Andere (internationale/niet inwoner) tips zijn eveneens welkom aangezien ik een belasting leek ben.
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 17 sep 2015 15:40

u kan uw autokosten gedeeltelijk aftrekken op uw belastingsaangifte.
best boekhouder daarvoor raadplegen of op zoek gaan in google naar standaardformulier

j.demoor

#3 , 19 sep 2015 11:18

“Art.3.De rijksinwoners zijn onderworpen aan de personenbelasting. Art.359.Het aanslagjaar begint op 1 januari en eindigt op de daaropvolgende 31ste december.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘wij gaan samenwonen in Aken’

Door dit samenwonen bent u geen rijksinwoner meer en dus niet meer onderworpen aan de Belgische personenbelasting.

Zo lang u wel onderworpen bent aan de Belgische personenbelasting geldt :
“Art.66bis.De beroepskosten met betrekking tot de verplaatsing tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling die anders dan met een in artikel 66, § 5, vermeld voertuig wordt gedaan, worden, bij gebrek aan bewijzen, forfaitair bepaald op 0,15 EUR per afgelegde kilometer zonder dat de in aanmerking genomen afstand tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling hoger dan 25 kilometer mag zijn. De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de grens van 25 kilometer verhogen...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Art.43.1.Voor de toepassing van artikel 66bis van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 wordt de grens van 25 kilometer verhoogd tot 100 kilometer.”(27 augustus 1993 K.B. WIB).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Sirkii

#4 , 19 sep 2015 22:57

@ j.demoor: als je in Duitsland woont maar in Belgie werkt ben je toch in Belgie belastingsplichtig voor je in Belgie verworven inkomsten ? (dubbelbelastingsovereenkomst) en blijf je bij een Belgische mutualiteit verzekerd (weliswaar via de duitse sociale zekerheid als je daar gedomicilieerd bent).

Dubbelbelastingsverdragen zijn een ingewikkelde materie (ook voor Belgen die voor een buitenlandse firma werken). Best info opvragen bij de duitse fiscus.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”