Reiskosten auto zonder vergoeding werkgever

Roben
Topic Starter

Reiskosten auto zonder vergoeding werkgever

#1 , 17 sep 2015 15:26

Hallo allemaal,
Ik een leuke Duitse dame leren kennen en in twee weken is het zo ver dat wij gaan samenwonen in Aken. Ik ben verpleegkundige en heb een nieuwe baan in het ziekenhuis in Genk.
Dit was de beste/enige tussenoplossing voor ons beiden om te wonen in Duitsland en relatief "dichtbij" in België te werken. De enkele afstand volgens Google is 53 km. Helaas bied deze werkgever geen reiskostenvergoeding á 0.14 c/km aan. Mijn vriendin blijft in Duitsland werken.

Is het mogelijk om belastingtechnisch enige compensatie voor mijn reiskosten in te dienen? Ik ga fulltime werken en dit zou daardoor in voor mij hoge kosten lopen. Alvast bedankt voor jullie hulp! Andere (internationale/niet inwoner) tips zijn eveneens welkom aangezien ik een belasting leek ben.
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 17 sep 2015 15:40

u kan uw autokosten gedeeltelijk aftrekken op uw belastingsaangifte.
best boekhouder daarvoor raadplegen of op zoek gaan in google naar standaardformulier

j.demoor

#3 , 19 sep 2015 11:18

“Art.3.De rijksinwoners zijn onderworpen aan de personenbelasting. Art.359.Het aanslagjaar begint op 1 januari en eindigt op de daaropvolgende 31ste december.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘wij gaan samenwonen in Aken’

Door dit samenwonen bent u geen rijksinwoner meer en dus niet meer onderworpen aan de Belgische personenbelasting.

Zo lang u wel onderworpen bent aan de Belgische personenbelasting geldt :