#6 , 20 aug 2015 11:36
Even een update voor wie hier interesse in zou hebben: Ik heb de vraag voorgelegd aan de douanediensten bij BPost. Vandaag belde me een vriendelijke mijnheer om te zeggen dat ik weldegelijk import taxen kan terugkrijgen. Ik moet een formulier invullen + bewijzen leveren dat ik het oproduct terugstuur (gegevens verkoper + originele aankoopfactuur + foto's van het product in retourverpakking + trackingnummer van de terugzending). Daarna krijg ik dan de importtaxen teruggestort.
Lijkt me hier wel een "loophole" voor fraude... Stel dat de verkoper me een gerepareerd toestel terugstuurt en dit ook zo aangeeft op de packing slip, hoef ik geen import te betalen, aangezien het om een herstelling gaat. In dat geval zou ik dus zowel een werkend product hebben, als mijn importkosten teruggestort. (Er van uitgaande dat de verkoper dan ook aan de douanediensten verklaart dat hij me gewoon terugbetaalt en GEEN gerepareerd toestel terugstuurt).
Anyway, verkoper kan me geen vervanging sturen, dus ik ben al blij dat ik al mijn geld terug heb, ook de import taxen. (administratiekost van €10 voor de import taxen ga ik wel niet terugkrijgen, maar dat is peanuts in vergelijking met de taxen zelf).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!