gemeentebelastingen tweede verblijf

azery1
Topic Starter

gemeentebelastingen tweede verblijf

#1 , 17 okt 2007 17:58

:oops:
Ik bezit een appartement aan zee waarop ik grondbelastingen betaal en waarvan het grootste deel gemeentebelastingen zijn. Nu eist de gemeente nogmaals een tweede keer taks op dit onroerend goed als tweede verblijf. Is dit wettelijk? Mag de gemeente tweemaal "dezelfde" belasting opleggen? :( :cry: :?: :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 19 nov 2007 17:36

Ik vind het een beetje aan de onqanvaardbare kant, maar in principe is dat wettig aangezien de belasting twee maal op een andere grondslag wordt geheven, éénmaal op het in eigendom hebben van een onroerend goed en daarna nog eens op het houden van een tweede verblijf.

azery1
Topic Starter

#3 , 19 nov 2007 20:11

:oops:
Tweemaal iemand vermoorden gaat in geen geval maar tweemaal dezelfde belasting innen gaat blijkbaar wel (ge geeft het kind een andere naam en...)

Reclame

Beachcomber

#4 , 20 nov 2007 12:00

Welkom in belgië...

Luc

#5 , 20 nov 2007 13:03

De gemeentelijke belasting "tweede verblijf" vervangt in feite de gemeentelijke opcentiemen van de persoonsbelasting voor de hoofdverblijfhouders.

Met die opbrengst financiert de gemeente sommige werken en diensten waarvan ook de tweede verblijfhouders profiteren, zij het in mindere mate.

Alles zou transparenter zijn, indien elk niveau zelfstandig zijn belasting(en) zou innen. Dus geen opcentiemen meer, maar wel een jaarlijkse belastingbrief van de federale overheid, de gemeenschap, het gewest, de provincie en de gemeente.

M.a.w. fiscale autonomie met 5 aangiften en 5 aanslagen.

En dus misschien wel transparanter, maar daarom niet ook efficiënter.

azery1
Topic Starter

#6 , 20 nov 2007 13:05

Nu gaat de provincie nog een derde maal belasten!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Lach ermee of val dood!!! :cry: :cry:

azery1
Topic Starter

#7 , 20 nov 2007 13:06

Nu gaat de provincie nog een derde maal belasten!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Lach ermee of val dood!!! :cry: :cry:
Nu begrijp ik eindelijk de nieuwe wapenwet.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”