Geschil met boekhouder

lca
Topic Starter

Geschil met boekhouder

#1 , 14 jul 2015 10:01

Sinds een drietal jaar werk ik als zelfstandige in bijberoep. Mijn personenbelasting laat ik aangeven door een boekhouder.
Dit jaar is het bedrag voor mijn personenbelasting vier keer hoger dan de vorige jaren.
Door slechte communicatie (geen antwoord krijgen op mijn mails waardoor ik (dezelfde facturen) twee keer heb doorgemaild omdat ik niet wist of mijn boekhouder deze ontvangen had, inkomsten die hij over het hoofd heeft gezien in mijn mails), heeft hij de personenbelasting, naar eigen zeggen vier keer moeten herberekenen. Zelf vind ik niet dat dit volledig voor mijn rekening is daar hij zijn mails niet goed heeft gelezen en niet beantwoord heeft. Ik heb geprobeerd om tot een compromis te komen, maar hij wil het bedrag niet herzien. Wel wil hij nog eens 'een gratis herberekening' doen op basis van mijn autokosten (verzekering, taks, ...) omdat ik nu enkel mijn diesel inbreng om te kijken of ik dan minder belastingen moet betalen. Ik heb hier niet om gevraagd, ik wil gewoon een correct factuur.
Daarnaast werd mijn personenbelasting al op 30/06 gefactureerd, maar kan ik via taxonweb zien dat deze nog steeds niet doorgegeven is..
Ben ik verplicht dit factuur te betalen of laat ik via aangetekend schrijven weten dat ik niet akkoord ga? Tot wanneer heeft mijn boekhouder de tijd om mijn personenbelasting aan te geven? Is dit 15 juli of later?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2015 10:13

Daarnaast werd mijn personenbelasting al op 30/06 gefactureerd, maar kan ik via taxonweb zien dat deze nog steeds niet doorgegeven is..

Boekhouder geeft tijd tot 29/10/2015
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lca
Topic Starter

#3 , 14 jul 2015 10:21

Maar het kan toch niet dat dit al gefactureerd wordt terwijl dit nog niet aangegeven is? (facturatie gebeurt daar op basis van het aantal werkuren)

Reclame

LeenW

#4 , 14 jul 2015 10:23

Als boekhouder deze maand indient, moet je een kwartaal langer wachten om je btw terug te krijgen op die factuur van 30/06, mss dat het daar zit?

denlowie

#5 , 14 jul 2015 10:25

Maar het kan toch niet dat dit al gefactureerd wordt terwijl dit nog niet aangegeven is? (facturatie gebeurt daar op basis van het aantal werkuren)
Waarom zou dit niet kunnen ??

Maar u heeft ook nog niet betaald.

Hij verzend hoogst waarschijnlijk al zijn klanten in één keer als ze betaald zijn.

denlowie

#6 , 14 jul 2015 10:29

Zoals leen schrijft als hij op 30/06 factureert dan bewijst hij je een dienst, je krijg je BTW drie maanden sneller terug, maar daar had je misschien nog niet aan gedacht.

lca
Topic Starter

#7 , 14 jul 2015 10:37

Ik weet hier zelf niet veel vanaf, maar ik ben vrijgesteld van btw dus daar zal het denk ik niet aan liggen?

Vorig jaar werd mijn personenbelasting wel eerst aangegeven en dan pas gefactureerd. Aangezien hij op basis van het aantal werkuren factureert en het toch extra tijd vraagt om de aangifte daadwerkelijk te doen, vind ik het raar dat ik nu al een factuur krijg.

LeenW

#8 , 14 jul 2015 10:44

Dan is de btw inderdaad geen factor in deze. Mogelijk doet hij het wel zo voor alle klanten die er wel baat bij hebben dat de factuur nog in het 2de kwartaal kan en zijn alle facturen dus uitgeschreven op 30/06 (wat ook de wettelijke indieningsdatum is, al dat discriminerende uitstel terzijde).

dako

#9 , 15 jul 2015 15:37

1: Factuur opmaken kan hij in principe niet anders. Voor diensten vindt het belastbare feit plaats en wordt de belasting opeisbaar op het tijdstip waarop de dienst is verricht... Hij moet factureren uiterlijk 15 dagen na het belastbaar feit... is de dienst verricht in juni is hij in principe verplicht (van BTW administratie) om voor 15 juli zijn factuur te maken... Indien de diensten verricht is in mei is hij in principe zelfs al te laat... Factuurdatum staat los van het feit of de aangifte reeds is ingediend of niet.

2: Vaak worden bij boekhoudkantoren de aangiftes PB niet aangemaakt in TOW, maar voorbereid in aparte, specifieke software waarvan de bestanden ingelezen kunnen worden in TOW. Al deze bestanden worden dan, ergens tussen nu en eind oktober met 10-tallen samen doorgestuurd aangezien dit veel efficiënter is dan alles individueel, meestal zelf door vb secretaresse/medewerkster. De voorbereiding en aanmaak van bestanden is +95% van het werk en vaak wordt de effectieve indiening zelf niet aangerekend of aanzien als "inbegrepen in het uurtarief van de voorbereiding". Indien er werkelijk staat "indiening TOW" in de omschrijving heb je een punt van discussie, maar dit gaat dan enkel om de omschrijving denk ik.

3: Afhankelijk van je situatie kan het perfect, ook zonder slechte communicatie, dat je aangifte dit jaar vb 4x langer duurt. De fiscale complexheid van bepaalde dingen is er dit jaar niet echt op vooruitgegaan. (waarmee ik niet wil zeggen dat zeker zo zou zijn in dit geval, maar wel mogelijk)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”