Welke vennootschapsvorm is er voor mij?

BOPE
Topic Starter

Welke vennootschapsvorm is er voor mij?

#1 , 01 jul 2015 21:54

Als leerkracht denk ik er sterk aan om na schooltijd als consulent op te gaan treden door bv het verzorgen van lezingen, nascholing e.d.

Eerst dacht ik er aan om zelfstandige in bijberoep aan te vragen maar gezien de hoge belastingtarieven denk ik meer en meer aan een vorm als GCV, CVOA of VOF op te nemen. De voor- en nadelen van deze vormen zijn me echter nog niet helemaal duidelijk. Verder zou ik mezelf de eerste jaren ook geen loon willen laten uitkeren. Het inbrengen van kosten weliswaar wel. Mijn vraag is welke ondernemingsvorm kan ik best verkiezen? Plus wanneer de vennootschap opgedoekt wordt, welk belastingpercentage wordt er dan genomen op de gelden die in de vennootschap zitten?

Weet iemand raad?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2015 22:05

Als je onder de 25.000€ omzet per jaar zit moet je zeker geen vennootschap hebben, en ben je veel goedkoper vanaf als een éénmanszaak, zeker in je geval daar het een zaak is zonder risico.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BOPE
Topic Starter

#3 , 01 jul 2015 22:15

Ik ga wellicht rond de 35.000euro omzet uitkomen. Een rand geval dus wat betreft een wel of niet keuze voor een vennootschap. Er is ook totaal geen risico verbonden.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2015 22:27

Voor een GCV heb je een tweede persoon nodig .

Alle drie de vennootschappen zijn ongeveer het zelfde wat oprichting en kapitaal betreft, ook de werking is het zelfde .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BOPE
Topic Starter

#5 , 01 jul 2015 22:32

Weet jij soms welke belasting er wordt gehoffen wanneer je de nv opdoekt en de gelden uit de nv wil halen?

meesje

#6 , 01 jul 2015 22:53

Weet jij soms welke belasting er wordt gehoffen wanneer je de nv opdoekt en de gelden uit de nv wil halen?
Leerkracht? Toch geen Nederlands?????
Waar een weg is is een wil.

giserke

#7 , 01 jul 2015 22:57

Leerkracht? Toch geen Nederlands?????
Turnleerkracht

BOPE
Topic Starter

#8 , 01 jul 2015 23:01

Toch niet. Waarom?

Fortuin

#9 , 01 jul 2015 23:36

Indien de inkomsten belast zouden worden aan >43% (personenbelasting + soc. zekerheid samen), dan is het interessant een vennootschap op te richten.

1. Als zelfstandige in bijberoep kan je tevens kosten aftrekken, waarna alle winst belast zal worden aan de progressieve tarieven (+ soc. zekerheid).

2. Het alternatief, de vennootschap (alle vormen), daarin worden inkomsten (na aftrek kosten) belast aan 33.99%. 3j na oprichting kan je gebruik maken van de verlaagde roerende voorheffing op dividenden om dit bedrag aan jezelf persoonlijk uit te keren. Op dividenden zijn geen sociale bijdragen van toepassing. Dus, (€100 - 33.99%) - 15% = ~43% belasting (bruto -> netto "op de rekening"). Er is ook een 10% liquidatiereserve waarvan je gebruik zou kunnen maken.

Vergeet die NV. Een VOF of GCV is waarschijnlijk het makkelijkste. BVBA kan ook, als aansprakelijkheidsbescherming belangrijk is. EBVBA (Bvba met 1 vennoot), daar moet je €12 400 volstorten. Voor een BVBA met 2 vennoten dien je maar €6200 te volstorten. Wat men wel eens doet is een BVBA oprichten samen met een van de ouders/een vriend/je vrouw, die je dan 1 aandeel geeft. Zo moet je maar €6200 volstorten. Dit is wel enkel nuttig bij vennootschappen waar je niet echt veel kapitaal voor nodig hebt, bv. consulting/IT/advies

BOPE
Topic Starter

#10 , 02 jul 2015 07:45

Bedankt voor het uitgebreid advies en de waardevolle/interessante tips!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”