verhoging aftrek indien korf onvolledig

hikkie
Topic Starter

verhoging aftrek indien korf onvolledig

#1 , 22 jun 2015 09:45

In 2014 ben ik getrouwd, wij hebben dus beide nog een aangifte in te dienen dit jaar.
In november 2014 hebben we ook een lening afgesloten voor een aankoop van een woning.
Dit heeft als gevolg dat in 2014 onze fiscale korf verre van vol is. (dat was ook voorzien)

Wij vallen dus onder de regeling 2.280€ aftrek/persoon + verhoging 760€ eerst 10 jaar.
In 2014 hebben wij maar een attest voor een goeie 2000€.

Wat doe ik best?
Kijken bij wie die 2000€ het meeste voordeel oplevert en dat bij die persoon invullen?

Dit zou ik graag doen, maar dit zal niet mogen:

Bij allebei gewoon 760€ bijtellen, maar ik dien die waarschijnlijk ook verantwoord te hebben op een attest of mag ik gewoon verhogen?
Als ik die 760€ dit jaar niet bijtel, mag ik die 10 jaar gewoon opschuiven? Waarschijnlijk niet.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 jun 2015 10:20

Indien jullie geen gezamenlijke aangifte invullen, moet je dat bedrag van het attest gelijk verdelen tussen jullie beiden. Ieder bij 3370.
Heb je geen bedrag betaald voor de schuldsaldoverzekering? Dat telt ook mee : code 3371. Maar als je jaarlijks een klein bedrag betaalt hiervoor, laat je het beter achterwege.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hikkie
Topic Starter

#3 , 22 jun 2015 11:23

In 2014 gehuwd, dus ze behandelen ons nog als alleenstaanden "Voor het jaar van het huwelijk beschouwt de administratie gehuwden in principe fiscaal als alleenstaanden."
Geen eenmalige afbetaling van schuldsaldo, dus die kan ik ook niet laten meetellen.

De vraag blijft dus: moet ik die 2000€ netjes delen over beiden, of mag ik "shoppen" met die code bij wie dit het meeste voordeel levert.
Bijkomende vraag: mag ik dit bedrag dan gewoonweg per persoon verhogen met 760€ of moet ik daar echt al voor betaald (fiscaal attest) hebben in 2014?

Reclame

wanton

#4 , 22 jun 2015 12:23

De verhoging van 760 € heeft betrekking op het maximaal aftrekbaar bedrag. Zo wordt dat voor leningen van 2014 een som van 3040 €.
Indien jullie voor de lening in 2014 slechts 2000 € hebben betaald aan aflossingen en kapitaal , mogen jullie slechts dat bedrag in mindering brengen. En vermits jullie als alleenstaande behandeld worden, is een gelijke verdeling verplicht. Dus ieder van jullie beiden kan zo'n 1000 € invullen bij code 3370.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2015 12:42

U had dit fiscaal kunnen laten optimaliseren door uw bank door in 2014 een iets hogere SSV-premie te betalen die je dan volledig zou kunnen inbrengen (een zogenaamde "afkoopsom"). De volgende jaarlijkse premies voor uw SVV zouden dan kleiner zijn, aangezien je de eerste keer een groter bedrag betaald hebt, en dit bedrag had u kunnen gebruiken om uw fiscale korf te vullen. Nu kan u enkel, zoals wanton zegt: de gewone premie van de SSV inbrengen.

Wel opletten: als je de premie van de SSV fiscaal inbrengt, dan zal op het deel van de SSV dat vertegenwoordigd wordt door wat u fiscaal inbrengt, ook belastingen moeten betaald worden als het ooit moet uitbetaald worden (dat is het gevolg van het fiscaal inbrengen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hikkie
Topic Starter

#6 , 23 jun 2015 11:50

Dank je wel voor het duidelijke antwoord.

Ja, beetje spijtig van het de onvolledige korf, maar t'was dat of geen woonbonus 'oud stelsel' meer. Een mens moet keuzes maken! Volgend jaar wel een volle pot.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”