Terugvordering

jantien
Topic Starter

Terugvordering

#1 , 18 jun 2015 17:03

Kan je nog terugkomen op belastingaangiften van vorige jaren??? M.a.w. geld enkel de termijn van 6 maanden om iets 'recht te zetten'. Mijn KI klopte niet, door een foutieve berekening in mijn nadeel erg genoeg. Ik hoop op een rechtzetting voor mijn aangifte van verleden jaar, maar kan ik nog verder teruggaan???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 18 jun 2015 18:38

Voor materiële fouten (schrijffouten, rekenfouten) kan je tot 5 jaar terug een rechtzetting vragen. Voor alle andere fouten (interpretatie wetgeving, intellectuele redeneringen, ...) geldt de bezwaartermijn van 6 maanden na ontvangst aanslagbiljet.

'Mijn KI klopte niet' => hoe bedoelt u?

Sirkii

#3 , 18 jun 2015 19:53

Konkreet voorbeeld: eind vorig jaar kreeg de vruchtgebruiker van een huis waarvan ik de blote eigendom heb een correctieaanslag om voor 2 jaar alsnog Belasting te betalen op het KI van het huis (vruchtgebruiker moet idd belasting op KI betalen). Daar ik (verkeerdelijk - wat ik al jaaaaren wist) dat KI aangaf dus een rechtzetting gevraagd. Exact 7 dagen na m n email ontving ik al de 2 aangetekende brieven met de bevestiging van terugbetaling (t Ging over 2 aanslagjaren)

Reclame

jantien
Topic Starter

#4 , 18 jun 2015 22:19

aha, dan ben ik een beetje gerust...
De boekhouder heeft het KI al een aantal jaren foutief ingevuld, omdat hij deze gegevens telkens overschreef van de aangifte van het voorgaande jaar. Bij de nieuwe aangifte ontdekte we de fout.
Dank voor uw reactie. Ik hou u op de hoogte als ik contact krijg met de belastingdienst.

jefke007

#5 , 18 jun 2015 23:27

knappe boekhouder is dat. Misschien dat hij vroeger zijn /haar examens ook afschreef van de buurman/vrouw

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”