Niet recurrente resultaat gebonden voordelen

The Chaser
Topic Starter

Niet recurrente resultaat gebonden voordelen

#1 , 18 jun 2015 16:57

Omdat het bedrijf waar ik werkte goede cijfers/target haalde kregen we een bonus berekend op anciënniteit. In mijn geval bedroeg dit 124€.

Op mijn loonbrief staat BONUS bij dit bedrag.

Op de fiscale fiche staat dit bedrag niet apart maar bij de '250' code.

Is het toegestaan om dit bedrag af te trekken, en onder de code 1242 & 1244 te zetten? Verder voeg ik dan de nodige uitleg en kopie van loonbrief toe.

Mag dit of moet ik iets anders doen? Of is het totaal geen niet recurrente resultaat gebonden voordeel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 jun 2015 18:49

Voor zo'n bonus is wel nodig dat het vermeld staat bij code 242. Misschien zijn binnen het bedrijf niet aan alle voorwaarden voldaan. Doe navraag bij uw personeelsdienst hoe het zit. Misschien kunnen die een rectificatie doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

polk

#3 , 18 jun 2015 19:17

Bonus mag volgens mij niet verschillen tussen werknemers die dezelfde doelstellingen hebben gehaald maar een andere anciënniteit hebben.

Reclame

The Chaser
Topic Starter

#4 , 18 jun 2015 19:29

Bonus mag volgens mij niet verschillen tussen werknemers die dezelfde doelstellingen hebben gehaald maar een andere anciënniteit hebben.
Mogelijk heb ik mij verkeerd uitgedrukt:
Voorbeeld:
20 jaar dienst: 248€
2 jaar dienst: 248€
1 jaar in dienst: 248€
Half jaar dienst: 124€
Drie maand: 62€
....

Bonus aan pro rata berekening. Is dit dan wel correct?

Voor zo'n bonus is wel nodig dat het vermeld staat bij code 242. Misschien zijn binnen het bedrijf niet aan alle voorwaarden voldaan. Doe navraag bij uw personeelsdienst hoe het zit. Misschien kunnen die een rectificatie doen.
Dus hetgeen niet zelf aangepast worden, het moet eerst goed staan op de fiscale fiche?

polk

#5 , 19 jun 2015 10:06

Mogelijk heb ik mij verkeerd uitgedrukt:
Voorbeeld:
20 jaar dienst: 248€
2 jaar dienst: 248€
1 jaar in dienst: 248€
Half jaar dienst: 124€
Drie maand: 62€
....

Bonus aan pro rata berekening. Is dit dan wel correct?
Dat is in elk geval beter te verantwoorden tegenover de fiscus.
Dus hetgeen niet zelf aangepast worden, het moet eerst goed staan op de fiscale fiche?
Uw werkgever dient u dit voordeel toe te kennen, u mag het inderdaad zelf niet opeisen. Als de bonus volgens uw werkgever niet vrijgesteld is van bedrijfsvoorheffing (door het op fiche als bezoldiging op te nemen) heeft u geen recht op het belastingvoordeel.

The Chaser
Topic Starter

#6 , 19 jun 2015 16:25

Oké, heel erg bedankt. Dan laat ik het staan in de 250 code. Dank je!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”