Woonbonus + schuldsaldoverzekering

Appie12
Topic Starter

Woonbonus + schuldsaldoverzekering

#1 , 12 jun 2015 16:58

Beste,

Ik heb vorige jaar in december mijn eerste woning gekocht. Ik voldoe aan de eisen om een woonbonus te bekomen.

Mijn vraag is wanneer begint de berekening van de woonbonus? Aangezien ik het in december 2014 heb gekocht wordt het dan enkel berekend op die maan of op het volledige jaar?

Weet de fiscus al van mijn woning of moet ik het vermelden in mijn belastingsbrief?

Mijn schuldsaldoverzekering heb ik opgesplitst in maandelijkse aflossing krijg ik hierop ook een aftrek van de belasting?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 jun 2015 21:06

Wanneer u in december 2014 gekocht heeft, kan u nu in uw belastingaangifte nog niets vermelden van die lening. U heeft waarschijnlijk geen enkele maandelijkse aflossing gedaan in 2014.
Volgend jaar , nadat u een volledig jaar uw afbetalingen heeft gedaan, kan u de code van woonbonus 3370 invullen met het maximum bedrag van 3040 €. U moet dan het basisattest van hypothecaire lening , dat u gaat ontvangen van de bank, meesturen met uw aangifte. Zo weet de fiscus dat u een lening heeft die bovendien voldoet aan de eisen om van de woonbonus te genieten. Ik geef u ook de raad om de schuldsaldo-verzekering niet (eigenlijk nooit) te vermelden op uw aangifte. Het geeft u geen enkel bijkomend fiscaal voordeel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”