Feitelijke vereniging: inzameling voor een goed doel

Caracalla
Topic Starter

Feitelijke vereniging: inzameling voor een goed doel

#1 , 12 jun 2015 14:51

Beste mensen

Wij hebben een feitelijke vereniging gestart met bijhorende bankrekening.

Zondag 7/6 was er een brand die de zaak moto's Hautekiet volledig verwoestte.
Wij willen de zaak en dus ook alle slachtoffers van de brand helpen door een inzamelactie te starten.

Hiervoor hebben wij voorlopig een rekeningnummer waar mensen vrijwillig naar kunnen storten.

We zouden ook, indien mogelijk, willen werken met reçu's voor bedrijven en zelfstandigen.
Onze pagina op Facebook (Help moto's Hautekiet) heeft ondertussen meer dan 5200 likes/leden en bereikte deze week alleen al 85.000 personen.
We kunnen hier dus wel een reclameboodschap op zetten voor de personen die een storting doen.

Maar nu snap ik niet goed, moeten wij op die sponsorgelden dan belastingen/BTW betalen of niet als wij daar een reçu voor uitschrijven?

Bedankt

*edit*
Ik begrijp dat uitkeren van gelden moeilijk kan worden omdat de ontvangers dit dan moeten ingeven in de personenbelasting, maar we zouden eventueel materialen aankopen met het geld en materialen schenken. Dat is geen probleem had ik al vernomen van een boekhouder.

*edit2*
Het doel van de vereniging werd geformuleerd als zijnde: "Een inzamelactie met als doel het bedrijf moto's Hautekiet en de gedupeerden van de brand op 7/6/2015 financieel en/of materieel te helpen."

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 jun 2015 15:05

Vanaf dat je reclame maakt, valt dit onder publiciteit en heb je een btw-nummer nodig en moet je facturen maken.

Bart 01

#3 , 12 jun 2015 15:06

1. Reclame/sponsoring voor bedrijven is onderworpen aan btw (factuurplicht)
2. Indien dit onder de 15.000 € per jaar blijft kan u zich als vrijgestelde btw plichtige laten registreren en bent u met alles in orde
3. Als het allemaal niet te veel is en niet te groot wordt kan dit evenwel onder de radar blijven, zoals bij veel andere FV. Volgens sommigen hier wordt het risico vandaag evenwel veel groter. Die afweging moet u zelf maken, maar u hebt al een grote bekendheid lijkt mij.
4. U moet opletten dat er door de bedrijven geen fiscale fiche wordt opgemaakt op uw naam

Evenwel, in uw geval (een grote actie voor een niet-particulier) zou ik toch contact opnemen met het plaatselijk btw controlekantoor en uw zaak voorleggen en vragen wat u moet doen om met alles in orde te zijn. Kwestie van zelf uw vingers niet te verbranden.

Reclame

Caracalla
Topic Starter

#4 , 12 jun 2015 15:51

1. Dus gewoon zetten in een facebook-post "bedankt aan BvbA dendezen voor de bijdrage" mag niet?
2. Laten we stellen dat we meer ophalen, just in case.
3. bekendheid is er idd
4. Wat bedoel je hiermee?

Welja... we kunnen het evengoed wél voor een particulier doen.
We gaan trouwens normaal gezien GEEN geld weggeven, maar goederen aankopen op de vereniging en die dan wegschenken.

Onze vereniging bestaat officieel trouwens uit twee personen.

*edit*
Ik kan/kan het me echt moeilijk inbeelden als mensen vrijwillig storten op een rekening en wij kopen daar bvb een compresseur en ander materiaal mee, dat daar problemen van kunnen komen...

LeenW

#5 , 12 jun 2015 16:13

Afhankelijk van de bedragen, kan de fiscus wel eens moeilijk doen.

Vrijstellingsregeling btw (opgelet: je moet nog steeds een btw-nummer hebben) houdt in dat je geen btw moet rekenen maar ook geen onkosten mag aftrekken. Het zou wel veel eenvoudiger zijn met de vrijstellingsregeling voor uw project. Zit je toch boven dat bedrag, ga je btw moeten aanrekenen en doorstorten en aangiften moeten indienen

Caracalla
Topic Starter

#6 , 12 jun 2015 16:23

Hmmm, iets met bos en bomen haha! :)

Ik vond ook net deze pagina:
http://financieel.infonu.nl/belasting/7 ... elgie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik begrijp dus dat we inderdaad op sponsorgelden 21% BTW zullen moeten betalen.
We moeten dan die sponsors een factuur bezorgen, maar dat kunnen we niet vanuit onze huidige structuur?
Hoe werkt de regelgeving met een reçu dan en hoe wordt die 21% BTW dan geïnd?
(mij lijkt het handiger dat we dit gewoon NIET doen... :p maar zo lopen we wel héél wat mis vrees ik)

Qua stortingen van gewone particuliere personen, zou je dit dus onder lidgelden kunnen plaatsen. Lidgeld is vrijgesteld van BTW.
We zijn ook een éénmalige rondrit van plan. Dit zou dan een occasionele nevenactiviteit met het oog op extra inkomsten zijn. Ook dit is vrijgesteld van BTW.

Deze laatste twee gelden, zijn vrijgesteld van BTW en tellen dus ook niet mee voor de 5850 euro excl. BTW-grens.

Wanneer wij aankopen doen voor onze vereniging (bandenmachine, compressor, olie, ...), kopen wij ook gewoon de materialen en betalen daarop 21% BTW.
Wat wij dan met die materialen doen, doet er niet toe want die zijn van de vereniging.

Concreet, zouden we dus beter géén sponsoring doen. In die zin, geen reclame maken voor stortingen die door bedrijven gemaakt worden en hier ook géén reçu voor geven.

De vraag is dan enkel als een dankwoord voor de steun op de facebook-pagina telt als reclame maken...?

Klopt mijn verhaal? Begin ik het te snappen, of niet?

LeenW

#7 , 12 jun 2015 16:29

Als je een link hebt met 5580 (niet 5850), smijt die dan maar weg, dat document is dan al enkele jaren oud, intussen is het al even 15000 euro. Het gaat ook over sportclubs, dat bent u zeker niet. Lidgeld is ook niet van toepassing, dus ik zou zeggen, vergeet wat je allemaal gelezen hebt :wink:

En u betaalt die btw niet, u ontvangt hem en stort hem door aan de staat. Maar goed, als je onder die 15000 kunt blijven, moet je je niet druk maken over het aanrekenen en betalen van btw. En je moet al serieus wat publiciteit hebben om daar aan te geraken.

Caracalla
Topic Starter

#8 , 12 jun 2015 16:32

Oké, dus eigenlijk gewoon onder die 15.000 euro blijven en dan kunnen we daarmee "doen wat we willen" bij wijze van spreken.

Eventueel op een andere naam, met twee andere personen dan een nieuwe vereniging oprichten om verder in te zamelen.

Maar eerlijk gezegd zal ik al héél blij zijn als we een paar duizend euro's oprapen :) 't Is voor het goede doel en alle beetjes helpen, dat was de insteek!
Probleem is dat het via social networking nogal ontploft is en het nu zeer moeilijk inschatten is wat er gaat gebeuren...!

Als ik het goed begrijp, moeten we op aankopen dan ook wél BTW betalen als we geld van die rekening gebruiken?
Bvb extra flyers, ...

LeenW

#9 , 12 jun 2015 16:38

Uiteraard, iedereen moet btw betalen. Als je niet voor de vrijstellingsregeling gaat, kan je de betaalde btw wel aftrekken.

Je moet je wel laten registreren bij de btw, kijk hier eens voor je rechten en plichten m.b.t. de vrijstellingsregeling

http://financien.belgium.be/nl/binaries ... 243609.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Caracalla
Topic Starter

#10 , 12 jun 2015 17:32

Toch snap ik het nog steeds niet hoor...

http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... enigingen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wettelijke en administratieve verplichtingen

Er zijn geen wettelijke of administratieve verplichtingen voor deze vennootschapsvorm.
We moeten dus op zich zelfs geen boekhouding bijhouden?
Ik vind ook nergens terug HOE ik mij zou moeten inschrijven bij de BTW. Op internet staat hier nergens iets over. Voor VZW's ja, maar niet voor een feitelijke vereniging.
Wij leveren ook geen goederen of diensten aan de mensen...

Hoe kan dit nu ZO ingewikkeld zijn?
Gewoon rekening openen - mensen storten - de slachtoffers helpen dachten we... Djeezus.

Onder de 15.000 euro vallen we automatisch onder de vrijstellingsregeling blijkbaar sinds 1 april 2014 en wij voldoen voor zover ik die documenten lees aan alle voorwaarden.
Vanuit fiscaal standpunt is het belangrijk te weten dat voor de fiscus een "feitelijke vereniging" eigenlijk niet bestaat. In principe zijn het dus de leden die belast zullen worden op de eventuele inkomsten van de vereniging.
Dus daarom moeten we verslagen bijhouden en een boekhouding bijhouden waarop alles duidelijk staat, zodat we kunnen aantonen dat dit geld binnen de vereniging gebruikt wordt en dus géén persoonlijke gelden of inkomsten zijn voor onze eigen personenbelasting.

Dus eigenlijk gewoon beter doen zoals we nu doen:
- mensen kunnen vrijwillig doneren
- zorgen dat we niet boven de 15k gaan
- geen attestjes of dergelijke aan mensen/bedrijven geven
- eenvoudige boekhouding bijhouden en verslagen van de vergaderingen opmaken en bijhouden

En ALS we dan al controle hebben, zou dit moeten voldoende zijn om alles aan te tonen.

Sorry dat ik zo lastig doe hoor :) Maar het is allemaal volledig nieuw en doordat alles in zo'n sneltempo gaat...

JPV
Juridisch actief: Ja

#11 , 12 jun 2015 17:39

wat is jullie verhouding met moto's hautekiet? ben je familie van de zaakvoerder, klant, vriend, leverancier, ...?

Is moto's hautekiet onvoldoende verzekerd?

Caracalla
Topic Starter

#12 , 12 jun 2015 18:15

Wij zijn klant.

Er is uiteraard een verzekering, maar als de verzekering alles zal dekken... dat is een héél grote vraag en het antwoord daarop kennen we eigenlijk allemaal al.
Ze zijn van plan iedereen eerlijk te vergoeden voor zijn/haar motorfiets die in de brand achterbleef. Eerlijk is niet altijd wat de verzekering geeft.
Vandaar dat we op deze manier willen helpen...

Om niet rechtstreeks te schenken zouden we bvb materiaal kunnen aankopen (een compresseur, een werktafel, ...) zo kan hij snel en meer werken. En zo schiet er meer geld over om die mensen te vergoeden.
Of we kunnen misschien ook een aantal mensen rechtstreeks vergoeden. Veel hangt ook af van de opbrengst natuurlijk.

Momenteel is hij aan het kijken voor een doorstart, maar heel wat materialen zijn geleend. Vandaar zou het zeker mooi zijn als hij wat eigen materiaal zou hebben.

Het zijn ook maar denkpistes natuurlijk...!
Ik wil vooral niet persoonlijk in de problemen komen met de fiscus omdat er pakweg 10k VRIJWILLIG gestort wordt op een rekening op naam van onze feitelijke vereniging.

LeenW

#13 , 12 jun 2015 18:37

Voor een niet btw-plichtige FV klopt dat, maar voor de btw zijn er wel een hoop verplichtingen. Zie het laatste puntje van mijn eerdere link.

Caracalla
Topic Starter

#14 , 12 jun 2015 18:40

Aaaaah, nu ben ik mee. Bedankt Leen.

Dus gewoon zolang we onder de 15k blijven zijn we niet-BTW plichtig en is alles gemakkelijk.
We zullen gewoon maken dat we er niet boven baan, en normaal zal dat ook wel niet gebeuren denk ik, maar ik ben graag voorbereid :)

LeenW

#15 , 12 jun 2015 18:44

Voila, dus aan al die puntjes voldoen en je bent safe. Ga je toch boven de 15000 (wat nooit gaat gebeuren, want alleen de publiciteit telt, niet de gewone giften), kom dan zeker eens terug ;)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”