inbreng woning en beroepsmatige verbouwingen als leerkracht

Smolo
Topic Starter

inbreng woning en beroepsmatige verbouwingen als leerkracht

#1 , 09 jun 2015 21:35

In 2012 kocht mijn huidige vrouw haar woning (aankoopprijs €180,000). In 2014 werd ik door huwelijk in gemeenschap mede-eigenaar hiervan. Vermits dit huis geen werkruimte had, deden we in 2014 grondige renovaties (€80.000) waarbij de volledig voorbouw werd omgebouwd van een eenvoudige veranda-achtige voorbouw tot een echt vaste aanbouw die hoofdzakelijk dienst doet (80%, er bevindt zich ook nog een toilet + bergkast) als werkruimte. De oppervlakte van deze werkruimte beslaat ongeveer 15% van het gehele gebouw.
Zowel ikzelf als mijn vrouw zijn werkzaam in het onderwijs.
Hoe kunnen we dit als beroepskosten inbrengen? Kunnen de verbouwingen voor 80% als beroepskosten worden beschouwd? Op welke termijn moeten we dit afschrijven? Kan er daarnaast nog 15% van de aankoopwaarde van het gebouw als kost ingebracht worden (uiteraard ook afgeschreven)?
Alvast bedankt voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 09 jun 2015 23:40

Kort: ja het kan. Bereid u echter goed voor, u zal wellicht een en ander moeten verantwoorden voor de fiscus.

Lectuur: http://afstandsleren.pcvo-gent.net/LEV/ ... tatuut.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Fortuin

#3 , 10 jun 2015 02:37

Inderdaad, dit kan. Over de rest (o.a. verdeelsleutels) spreek ik mij echter niet uit, dat is een feitenkwestie (lees: kans op discussie)

Inbrengen van werkelijke kosten zal echter in veel gevallen (85-90%?) aanleiding geven tot een controle (of een vraag om inlichten, waarin u duidelijk antwoord zal moeten geven waarom u een bepaalde verdeelsleutel gebruikt heeft). Kosten kunnen mogelijk verworpen worden (valt te zien welke ambtenaar u tegen komt), waarna u niet anders zal kunnen dan betalen of de procedure voeren.

Aangezien het mogelijk over een aanzienlijk bedrag gaat (enkele tienduizenden euros?), kan het misschien interessant zijn een fiscalist te raadplegen en een ruling aan te vragen. Dit is in feite een vraag aan de fiscus, of een bepaalde verdeelsleutel OK is, waar ze bij positief antwoord aan gebonden zijn. Krijgt u dus een positieve ruling, dan is er later geen 'zever' mogelijk. Voor kleine dossiers moet dat niet veel kosten.

Reclame

basejumper

#4 , 11 jun 2015 18:29

Een ruling aanvragen voor dergelijke uitgaven is al te gek.
Uiteindelijk zal de aankoopprijs/verbouwingen in dit geval voor 15 % worden afgeschreven op 33 jaar...
Aankoop 180.000 + 80.000 verbouwingen = 260.000 € uitgaven. hiervan moet je de grondwaarde aftrekken (grond kan je niet afschrijven want die verslijt niet). Stel dat ik die heel braaf op 60.000 € schat (wellicht stuk meer : google even met "waarde bouwgrond" en je krijgt tal van sites waar je per gemeente waarde per vierkante meter krijgt)
200.000 € x 15 % = 30.000 € /33 jaar = 909 € per jaar : dan nog te verdelen over de beroepskosten van 2 belastingplichtigen. en dan nog te beperken tot 80 % volgens uw voorstel is 727 € per jaar...
Tel daar dan nog 15 % van de bankintresten, premie brandverzekering, verwarmings- en energiekosten, waterkosten, huisvuilbelasting enz bij.
Neem dan ook nog beroepsmatige afschrijving PC/internetverbinding, bureelkosten enz.

Als leraar zal u beiden al vlug een forfaitaire aftrek van 2000 € tot 2500 € per persoon genieten. Moet dus blijken of uw werkelijke beroepskosten 4.000 tot 5.000 € per jaar overstijgen op gezinsniveau. want enkel dan is de aangifte van werkelijke beroepskosten lonend.
Probeer de template even weet dat er ook tal van fiscale programma's bestaan die dit kunnen uitklaren.

Ik heb zelf jaren honderden belastingbrieven ingevuld als bankier en heb zelf heel lang beroepskosten bewezen. Mijn ervaring is dat het zelden zinvol is. Wel als je bvb nieuwe wagen beroepsmatig gebruikt en die mede afschrijft, bovenop kosten werkplaats thuis. wagen + thuisbureel samen komt meestal hoger dan forfait (en dan nog afhankelijk van bewijsbare en aanvaardbare beroepskilometers buiten woon-werkverkeer.

zie ook http://www.standaard.be/berekenen/beroepskosten" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Smolo
Topic Starter

#5 , 15 jun 2015 20:45

Bedankt voor jullie reacties.
@ basejumper: Ik had reeds begrepen dat indien ik de verbouwingen samen met de waarde van het huis in 1 pot moet gooien en hiervan dan bv 15% moet inbrengen, dit niet interessanter dan de forfeit zou zijn. De reden van de verbouwingen is echter dat we geen werkkamer in onze woning hadden. Het doel van deze verbouwingen was dan ook bijna uitsluitend met een professioneel (enkel het extra toilet dat we hebben laten bijbouwen valt hier uiteraard buiten). Is het in dat geval niet mogelijk om de verbouwingen als aparte beroepskost te zien die geen 15% maar wel 80% (-20% voor bouw toilet) professioneel is? En kunnen de verbouwingen dan niet op 20 jaar ipv op 33 jaar afgeschreven worden? En kan de BTW van de verbouwingen dan niet in één keer ingebracht worden ipv afgeschreven te worden? Moest het op deze manier kunnen/mogen, zouden we zeker wel boven de forfait uitkomen.

basejumper

#6 , 15 jun 2015 21:03

Smolo,

Neen. dat gaat men niet aanvaarden. Je kan het altijd bespreken met je controleur natuurlijk, maar de kans lijkt me bijzonder klein. Men vertrekt altijd van het procentueel aandeel van de beroepsoppervlakte ten aanzien van de totale oppervlakte. Afschrijven op 20 jaar is al helemaal niet bruikbaar voor een woonhuis/appartement. Dat zou betekenen dat splinternieuwe bijbouw over totaal versleten en onbruikbaar zou zijn... De meeste woningen gaan in praktijk 70 tot 100 jaar mee, en worden boekhoudkundig al fiscaal vriendelijk behandeld door toe te laten ze op 33 jaar af te schrijven. Afschrijving op 20 jaar gebeurt soms voor zeer specifieke industriële panden. Btw als kost inbrengen ipv af te schrijven lijkt me al evenmin haalbaar en zeker niet gebruikelijk. Nogmaals : je kan dit even aftoetsen met je controleur maar ik geef je weinig hoop.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

polk

#7 , 15 jun 2015 21:19

Als je je verbouwing voor 80% beroepsmatig beschouwd, kan de fiscus zich uiteraard de voor de hand liggende vraag stellen wat die 15% van de aankoopwaarde dan nog met de beroepswerkzaamheid te maken heeft...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”