Auto aankopen via belgische garage in buitenland

Herman17
Topic Starter

Auto aankopen via belgische garage in buitenland

#1 , 07 jun 2015 07:09

Ben via een garage van plan een BMW 4GC aan te kopen. garage koopt die aan via buitenland en kan mij hierdoor een grotere korting aanbieden.
omdat ik kan genieten van btw van 6% (minder-valide) is de garage niet zeker of dit kan. hij moet 21% betalen en kan mij maar 6% aanrekenen. hij weet niet of hij verschil van btw kan recupereren.

heeft hier iemand ervaring mee, graag jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 07 jun 2015 10:51

Waarom zou hij maar 6% kunnen recupereren? Hij mag die wagen toch 100% aftrekken bij aankoop?

En dat zou zelfs zijn probleem niet mogen zijn, btw is toch altijd voor de staat, niet voor hem.

Sirkii

#3 , 07 jun 2015 11:02

Als het een nieuwe personenwagen betreft wordt de 6 % toegepast bij de dedouanering. (De duitse BTW moet immers niet betaald worden). Papierwerk voor wagens binnen de EUropese gemeenschap is eenvoudig. Raar dat een garagist de invoerregeling niet kent. Jij moet natuurlijk alle attesten bijeenverzamelen.

Als het een tweedehandse is kan het niet want er is geen BTW verschuldigd (bij particuliere verkoop) of slechts BTW op de winstmarge (bij professionele verloop)

Hoofdvoorwaarde is wel dat de wagen op uw naam ingeschreven wordt en alleen persoonlijk gebruikt wordt. Zie ook deze brochure :

http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... voordelen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Herman17
Topic Starter

#4 , 07 jun 2015 11:21

Zo simpel zal het niet zijn. Garage heeft dit aangevraagd aan btw, drie weken geleden gevraagd en nog geen antwoord.
Garage koopt wagen en verkoopt die door aan mij, krijg hierdoor grote korting.

LeenW

#5 , 07 jun 2015 11:35

BTW heeft niets te maken met korting, je kunt namelijk geen korting geven op belastingen.

Herman17
Topic Starter

#6 , 07 jun 2015 12:00

BTW heeft niets te maken met korting, je kunt namelijk geen korting geven op belastingen.
Dat zeg ik toch niet

LeenW

#7 , 07 jun 2015 12:04

Dat zeg ik toch niet
Ok, maar dan begrijp ik het probleem niet. U hebt wettelijk gezien recht op die 6% btw. Voor de garagist maakt dit niets uit, hij mag de btw bij aankoop volledig recupereren en de 6% die u betaalt gaat volledig naar de Staat. Waar zit de twijfel dan?

Sirkii

#8 , 07 jun 2015 12:48

Zo simpel zal het niet zijn. Garage heeft dit aangevraagd aan btw, drie weken geleden gevraagd en nog geen antwoord.
Garage koopt wagen en verkoopt die door aan mij, krijg hierdoor grote korting.
Is het een nieuwe wagen of een tweedehandse ? Als het een nieuwe is moet jij het papierwerk doen. Zie de brochure die in m n vorige post meegegeven werd. Als het een tweedehandse is is het noppes. Zie ook in diezelfde brochure.

Herman17
Topic Starter

#9 , 07 jun 2015 15:31

Het is een nieuwe, kan moeilijk op mijn naam staan denk ik, want hoe moet garage dan aan mij factureren. Heb reeds verschillende auto's gekocht in het verleden, moet ik papier aan garage bezorgen, invullen en insturen naar de bevoegde instanties.
Nu koopt garage auto in buitenland en moet hij 21% betalen bij invoer.

LeenW

#10 , 07 jun 2015 18:20

Het is een nieuwe, kan moeilijk op mijn naam staan denk ik, want hoe moet garage dan aan mij factureren. Heb reeds verschillende auto's gekocht in het verleden, moet ik papier aan garage bezorgen, invullen en insturen naar de bevoegde instanties.
Binnen de EU? Dan is het geen invoer maar intracommunautaire verwerving. De btw wordt dan verlegd naar de lidstaat waar de wagen ingeschreven wordt. Maar zoals hierboven vermeld zie ik niet in hoe dat een probleem kan zijn.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jun 2015 18:25

Ik versta hier niks van welk probleem deze garagist heeft.

De fiat garage voert elke dag auto's van Italie in, en worden verkocht aan gehandicapten .

Deze situatie zal wel niet koser zijn !
Laatst gewijzigd door denlowie op 07 jun 2015 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Herman17
Topic Starter

#12 , 07 jun 2015 18:30

Hoop dat jullie gelijk hebben, nu maar afwachten wat de instantie ons verteld, hopelijk volgende week nieuws.

Herman17
Topic Starter

#13 , 07 jun 2015 18:43

Binnen de EU? Dan is het geen invoer maar intracommunautaire verwerving. De btw wordt dan verlegd naar de lidstaat waar de wagen ingeschreven wordt. Maar zoals hierboven vermeld zie ik niet in hoe dat een probleem kan zijn.
vind dit terug op de site ivm intracommunataire verwerving

De belastingplichtige mag de geheven belasting van de aan hem geleverde goederen en verleende diensten, in aftrek brengen op de belasting die hij verschuldigd is. Het gaat dan wel alleen over gebruiken voor handelingen die onderworpen zijn aan btw (of gelijkgesteld, zoals intracommunautaire uitvoer of leveringen). Deze aftrek gebeurt met de btw-aangfite (driemaandelijks of maandelijks).

De btw die betrekking heeft op een goed dat zowel voor privé- als professionele doeleinden gebruikt wordt, is in principe enkel aftrekbaar ten belope van het deel dat voor professioneel gebruik bestemd is.

De wet voorziet bepaalde beperkingen en zelfs uitsluitingen van btw-aftrek:

De btw bij de aankoop van een voertuig, bijkomende leveringen (bv. brandstof) en dienstverrichtingen (herstellingen, onderhoud) is beperkt tot 50 %, wanneer het gebruik gelijk is aan of groter dan 50 %. Als het gebruik van het voertuig lager is dan 50 %, bijvoorbeeld 30 %, kan de belastingplichtige maar 30 % van de btw aftrekken in zijn aangifte.
De btw op restaurantkosten, of op de aankoop van alcoholische drank, is niet aftrekbaar.
De btw op het verwerven van een investeringsgoed kan in één enkele keer afgetrokken worden. Het is hierbij niet belangrijk of het goed over meerdere jaren wordt afgeschreven. In elk geval zal de btw worden geregulariseerd, onder bepaalde voorwaarden, zodra de investering niet meer is bestemd voor de economische activiteit.

LeenW

#14 , 07 jun 2015 18:59

Maakt allemaal niet uit, als handelaar heeft hij 100% aftrek. Ik snap zijn probleem echt niet.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 jun 2015 19:01

De btw die betrekking heeft op een goed dat zowel voor privé- als professionele doeleinden gebruikt wordt, is in principe enkel aftrekbaar ten belope van het deel dat voor professioneel gebruik bestemd is.

De wet voorziet bepaalde beperkingen en zelfs uitsluitingen van btw-aftrek:

De btw bij de aankoop van een voertuig, bijkomende leveringen (bv. brandstof) en dienstverrichtingen (herstellingen, onderhoud) is beperkt tot 50 %, wanneer het gebruik gelijk is aan of groter dan 50 %. Als het gebruik van het voertuig lager is dan 50 %, bijvoorbeeld 30 %, kan de belastingplichtige maar 30 % van de btw aftrekken in zijn aangifte.
De btw op restaurantkosten, of op de aankoop van alcoholische drank, is niet aftrekbaar.
De btw op het verwerven van een investeringsgoed kan in één enkele keer afgetrokken worden. Het is hierbij niet belangrijk of het goed over meerdere jaren wordt afgeschreven. In elk geval zal de btw worden geregulariseerd, onder bepaalde voorwaarden, zodra de investering niet meer is bestemd voor de economische activiteit.
Wat u hier aanhaalt heeft hier niks maar ook niks mee te maken !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”