Facturen vergeten... wat nu?

Tim88
Topic Starter

Facturen vergeten... wat nu?

#1 , 03 jun 2015 16:36

Eenmanszaak en ik koop aan met mijn btw-nr. Die goederen staan hier thuis en worden privé gebruikt en dienen dus niet voor de zaak of verkoop. Die aankoopfacturen heb ik niet aangegeven in de btw-aangifte aangezien ik toch geen btw mag aftrekken. Maar blijkbaar moeten ze wel in de btw-aangifte verwerkt worden als aankoop en dan moet ik nog een verkoopfactuur uitschrijven aan mijn eigen. Klopt dit?
Wat moet ik nu doen om dit recht te zetten, want die facturen dateren van het jaar 2014?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 03 jun 2015 17:18

Neem ze gewoon op zonder aftrek toe te passen, dat is het eenvoudigste.

Als u inderdaad de bedoeling had ze eerst voor beroep te gebruiken en ze dan toch privé in gebruik hebt genomen, moet je inderdaad een factuur aan uzelf opmaken. Maar aangezien er nooit aftrek is geweest, is dit nu niet nodig. En in het vervolg gewoon privé zonder btw-nummer kopen, dat is het gemakkelijkste.

Tim88
Topic Starter

#3 , 03 jun 2015 22:32

Bedankt voor je antwoord!
Conclusie is eigenlijk koop geen goederen 100% privé. Veel te ingewikkeld, want ik begrijp het nog niet volledig ivm de aangifte.
Is mijn redenering nu juist? Dus als ik het goed begrijp ivm privé-aankoop wat ik eigenlijk moest doen.
1) ik neem goed uit mijn voorraad voor privé. Aankoopfactuur werd vroeger geboekt (btw afgetrokken) en nu verkoopfactuur aan mezelf opmaken en de btw verwerken in vak 54.
2) ik neem niet uit de voorraad maar aankoop is onmiddellijk privé (bijvoorbeeld 1000euro + 210 euro btw) Boeken alles op R/c 1210 euro en geen btw aftrekken. Maar ik moet de aankoopfactuur wel in mij btw-aangifte inbrengen aangezien ik mijn btw-nr heb gebruikt. In welk vakje van de btw-aangifte moest ik die 1210 euro dan schrijven?

Reclame

LeenW

#4 , 04 jun 2015 00:45

100% privé is een privé aankoop, dus hou het volledig buiten uw zaak. Geen btwnummer opgeven, niet boeken, etc.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2015 06:53

Zoals leen zegt houd je privé 100% buiten je aankopen, want na een tijd komen er daar problemen van omdat de listings van je leveranciers die wel gaan aangeven bij de BTW, en dit kan veel problemen mee brengen.
Je aankopen worden alle maal berekend op de listings van leveranciers, en dit moet kloppen met u cijfers.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”