Onterechte inhouding door DAVO

dax
Topic Starter

Onterechte inhouding door DAVO

#1 , 02 jun 2015 23:35

Hallo allemaal,

even een korte schets van mijn situatie :

Enkele jaren geleden ben ik in de gekende "zelfstandigenval" getrapt, met als resultaat een hoop schulden bij belastingen, btw, sociale zekerheid en ook de dient alimentatievorderingen (Davo)
Na een zwarte periode met loonbeslag, deurwaarders en nog veel meer zaken waar je liever niks mee te maken wil hebben ben ik in schuldbemiddeling gaan.
Door keihard te werken, en dankzij een zeer goede schuldbemiddelaar heb ik al mijn schulden tot de laatste eurocent terug betaald, 1 jaar vroeger dan voorzien.
Sinds eind vorig jaar hebben alle schuldeisers te kennen gegeven dat ze al hun geld gekregen hebben en dat ik niemand nog iets verschuldigd ben.
Ik keek dan ook al hoopvol uit naar mijn belastings-aanslagbrief die in januari in de bus zou vallen, want ik had nog wel wat geld terug te krijgen van de belastingen.
En dat bleek ook zo te zijn, ik zou eind maart van dit jaar zo'n 3500 euro terug krijgen.
Maar enkele weken later valt er een brief in de bus van de belastingen dat ze het geld dat ik zou terugkrijgen volledig zouden inhouden wegens nog openstaande schulden.
Ik was er zo als zeker van dat dit niet kon, aangezien het eindvonnis van mijn CSR duidelijk vermeld dat alle partijen te kennen gegeven hadden dat ik alles betaald had.
Dus heb ik mijn ex-schuldbemiddellaar gevraagd of dit wel kon, en na zijn contact met de belastingen blijkt het dan plots om een vergissing te gaan.
Twee weken later valt er echter opnieuw een brief in de bus, deze keer met de melding dat men toch nog een dikke 500 euro gaat afhouden, voor zogeheten boedelschuld.
Ook nu weer mijn ex-schuldbemiddelaar gecontacteerd, en wederom blijkt het om een vergissing van de dienst DAVO te gaan, maar er wordt me via mail bevestigd dat ik recht heb op volledige teruggave van mijn 3500 euro.
Eind maart is er echt nog steeds geen storting gebeurd door de belastingen. Dus stuur ik een mail naar de hoofdontvanger om te vragen wat er mis is. Ik krijg als antwoord dat men het nog aan het uitzoeken is, maar mij zo snel mogelijk op de hoogte zal brengen. Omdat ik mezelf niet wil opdringen, en ik het geld niet onmiddellijk nodig heb (ik heb mijn lesje wel geleerd) besluit ik om de zaak de nodige tijd te geven. Half april bel ik dan eens met de ontvanger, die me vertelt dat ze meteen contact zal opnemen met DAVO om te zien hoe het zit. 14 dagen later nog geen nieuws, dus stuur ik nog maar eens mail. Terug antwoord dat men het gaat nakijken.
Eind mei ook nog steeds niks gehad, dus weer een email naar de ontvanger, waarop ik als antwoord krijg dat de verantwoordelijkheid nu bij DAVO zit, en dat de belastingen zelf niks meer te maken hebben met dit verhaal.
Dus stuur ik een email naar DAVO om na te vragen hoe het zit, met als antwoord dat men het bij de boekhouding gaat navragen.
Na een week nog niks gehoor te hebben, stuur ik nog eens een mailtje, waarop ik een tamelijk streng mailtje terug krijg dat men het nagevraagd heeft en me zelf wel zal inlichten als men er meer over weet....
Ondertussen zijn we dus al begin juni, en u raadt het, nog steeds niks gehoord van DAVO.

Wat zijn nu mijn rechten als brave belastingplichtige ? Zijn er termijnen waarbinnen er terugbetaald dient te worden ? Heb ik recht op nalatigheidsinteresten ?
Waar kan ik mijn beklag doen als deze zaak blijft aanslepen ?
Voor alle duidelijkheid, ik van de belastingen een email gekregen waarin ze expliciet verklaren dat er een onrechtmatige inhouding gebeurd is, het is dus niet zo dat ik niet akkoord ben met het bedrag dat ik zou moeten terugkrijgen. Wat ik wel weet is dat wanneer ik zolang zou wachten met betalen van mijn belastingen, dat er dan reeds een stapel aangetekende brieven in mijn brievenbus zou zitten, en de deurwaarder had waarschijnlijk ook al wel een briefje in de bus gestopt....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS

#2 , 03 jun 2015 01:23

Ik dacht dat het zeer lang kon duren eer men het geld van de belasting terug krijgt, maar men toch zeer stipt moet zijn met de belastingen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”