aangifte tweede woning waarvan helft eigenaar

Diedhert
Topic Starter

aangifte tweede woning waarvan helft eigenaar

#1 , 27 mei 2015 20:35

Beste

Ik ben vorig jaar getrouwd - met volledige scheiding van goederen.
Ik had al een huis gekocht.
Wij hebben samen een huis gekocht - elk voor de helft (staat ook zo geschreven bij notaris). Voor mijn vrouw is dat een eerste woning, voor mij is dit een tweede woning.

Hoe geef je zoiets aan in de belastingen ? (Moet je alle bedragen delen door twee en dat aangeven, dus ook KI en dergelijke) ?

Mvg
Diederik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 27 mei 2015 21:57

Vanaf aanslagjaar 2015 is de regel dat als eigen woning enkel het KI mag gedeclareerd worden van de woning waar men fiskaal verblijft (gedomicilieerd is) Dit impliceert dat uw woning waar je niet gedomicilieerd bent als KI tweede verblijf dient aangegeven te worden op uw aangifte (met de bijhorende belastingsopleg)

Antwoord onder voorbehoud. Ben geen fiscalist maar probeer het te snappen voor m n eigen aangifte ;-)

roharro

#3 , 28 mei 2015 00:00

In welke van die twee woningen zijn jullie gedomicileerd?
Van de woning die enkel van u is komt er alleszins niets in de kolom van uw echtgenote.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Diedhert
Topic Starter

#4 , 28 mei 2015 10:56

In 2014 waren we tot in december gedomicilieerd in 'mijn' woning, in december werd de domicilie van ons beiden verplaatst naar 'onze' woning die we gezamelijk kochten.

Moet er iets in een andere kolom worden ingevuld ... moeten wij onze belastingsaangifte niet elk apart invullen ?

Mvg
Diederik

wanton

#5 , 28 mei 2015 12:05

Het is de situatie per 1 januari 2015 die telt. Toen woonden jullie in 'jullie' huis. Dat KI moet je dus niet aangeven.
Jij moet wel , in code 1106, het KI van jouw woning aangeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Diedhert
Topic Starter

#6 , 29 mei 2015 07:17

Veel dank voor de antwoorden.
Als je met twee elk een eigen belastingaangifte invult, moet je dan ook de helft van het KI ingeven (sorry voor deze ietwat domme vraag)?

roharro

#7 , 29 mei 2015 11:07

Ja indien ieder voor de helft eigenaar is.

wanton

#8 , 29 mei 2015 12:20

Neen, wat dat KI moet je niet aangeven. Het huis waar je woont is vrij van (personen) belasting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#9 , 29 mei 2015 15:44

Het huis dat enkel van u is en waar u niet blijkt te wonen moet u alleen aangeven. KI kan niet worden opgesplitst aangezien u de enige eigenaar bent.
Regel is: KI aangeven voor het deel waarvan men eigenaar is.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”