Belastingen werken buitenland & België

Dema323
Topic Starter

Belastingen werken buitenland & België

#1 , 25 mei 2015 17:10

Hallo,

Mijn vader werkt voor een Frans bedrijf en we wonen in België.
Hij zit ongeveer 40% van zijn tijd in België, 10% in Frankrijk zelf en 50% in het buitenland (marokko, arabië, ...)
Nu is de belgische belastingsdienst een onderzoek gestart naar het fout betalen van deze.
De aangiftes zijn steeds ingevuld door een belastingskantoor van de overheid.
Hij heeft de voorbije 15 jaar alle belastingen gewoon in Frankrijk betaald, maar nu wil de Belgische overheid hier het deel waar zij recht op hadden terugeisen, het verschil eisen (hogere belastingen in België, en al dan niet een boete op leggen).
Een groot detail meen ik, is dat niemand van ons deze regeling van deels belastingen per land kenden, en het kantoor hier ook nooit iets over gezegd heeft.

Wat zijn de stappen die we het beste kunnen ondernemen?
Kan België dit geld zomaar opeisen? Wij zouden dit moeten betalen, en zelf onze plan moeten trekken om het van Frankrijk terug te krijgen, wat jaren kan duren.

Alvast bedankt voor de info !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 mei 2015 17:25

Aangezien gedomicilieerd in België moet u hier een belastingaangifte indienen.
Inkomsten in F moet u ook vermelden maar als die reeds in F werden belast moet u er hier geen belasting meer op betalen. Wel verplicht vermelden op de aangifte.
Ze tellen enkel mee voor de progressiviteit van de Belgische belastingen en het berekenen van de gemeentelijke opcentiemen.
U moet zich inderdaad richten tot Frankrijk om de daar ten onrechte teveel betaalde terug te vorderen.
Weet niet met hoeveel jaar terugkerende kracht dat mogelijk is in F. Best een fiscalist in F onder de arm nemen. Gaat het over een substantieel bedrag dan is het aangewezen beroep te doen op één van de grotere Belgische fiscale advocatenkantoren

U spreekt van terugeisen 15 jaar terug in de tijd. Lijkt me onwaarschijnlijk, normaal is dat slechts drie jaar, of als er opzettelijke fraude mee gemoeid is, 7 jaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dema323
Topic Starter

#3 , 25 mei 2015 17:58

Aangezien gedomicilieerd in België moet u hier een belastingaangifte indienen.
Inkomsten in F moet u ook vermelden maar als die reeds in F werden belast moet u er hier geen belasting meer op betalen. Wel verplicht vermelden op de aangifte.
Ze tellen enkel mee voor de progressiviteit van de Belgische belastingen en het berekenen van de gemeentelijke opcentiemen.
U moet zich inderdaad richten tot Frankrijk om de daar ten onrechte teveel betaalde terug te vorderen.
Weet niet met hoeveel jaar terugkerende kracht dat mogelijk is in F. Best een fiscalist in F onder de arm nemen. Gaat het over een substantieel bedrag dan is het aangewezen beroep te doen op één van de grotere Belgische fiscale advocatenkantoren

U spreekt van terugeisen 15 jaar terug in de tijd. Lijkt me onwaarschijnlijk, normaal is dat slechts drie jaar, of als er opzettelijke fraude mee gemoeid is, 7 jaar.
De aangifte wordt al 15 jaar ingevuld door een belastingskantoor van de overheid bedoelde ik. Steeds de inkomens vermeld maar volledig de belastingen in F betaald.
Het bedrijf waarvoor hij werkt is een Frans bedrijf, met een Franse baas die zijn loon betaalt.
We hebben gelezen over de 183 - dagen regel, maar dit is heel moeilijk toepasbaar.
Soms besluit ik dat de belastingen in het land van tewerkstelling betaald moeten worden, andere keren dat België deel heeft op een deel.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”