ontvangen (kinder)alimentatie invullen bij de belastingen?

Adriana
Topic Starter

ontvangen (kinder)alimentatie invullen bij de belastingen?

#1 , 25 mei 2015 15:54

Geachte,

Ik ontvang maandelijks alimentatie voor mijn kind , dus geen onderhoudsgeld voor mijzelf. Waar moet ik deze aangeven bij het invullen van de belastingsbrief?

In vak 6, ontvangen onderhoudsuitkeringen? En daar dan in de eerste of de tweede subcategorie? Ik heb een simulatie gedaan en als ik het in het eerste invul, dan zou ik flink mogen nog bijbetalen, als ik het in de tweede invul, dan zou ik nog terugkrijgen, daarom mijn vraag. Of moet ik de ontvangen alimentatie voor mijn minderjarig kind sowieso NIET aangeven gezien het niet mijn inkomen is maar dat van mijn kind?

Alvast bedankt,
A.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 mei 2015 17:53

U moet dat onderhoudsgeld niet opnemen in uw aangifte: het moet aangegeven worden in de eigen aangifte van het kind, ongeacht diens leeftijd. Als u geen aangifteformulier ontvangen hebt op naam van uw kind én het jaarlijks bedrag van de uitkering overschrijdt het belastbare minimum, dan moet u er zelf een aanvragen bij uw taxatiedienst of de aangifte invullen via Tax-on-web.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Adriana
Topic Starter

#3 , 25 mei 2015 19:04

Ik heb vorig jaar foutief ingegeven. Kan ik het nog laten rechtzetten?

Reclame

wanton

#4 , 25 mei 2015 19:14

Dat zou moeten lukken, maar alleen als de betaler de naam van het kind heeft doorgegeven als begunstigde van die betalingen. Eigenlijk moet de belastingdienst zoiets opmerken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Adriana
Topic Starter

#5 , 25 mei 2015 19:40

Er is mijn naam opgegeven want kind is nog minderjarig en geld komt op mijn rekening.

wanton

#6 , 25 mei 2015 20:21

Is dus fout. Ik denk niet dat de fiscus dat gaat verbeteren. Het is wel een vraag waard. Het is niet omdat het geld op uw rekening komt dat het ook voor u bestemd is. U moet die alimentatie gebruiken voor zaken ten gunste van uw kind. Zeg dus tegen de betaler dat hij op zijn aangifte de naam van het kind moet opgeven. U hoeft dan niets aan te geven.
Toet-anch-Amon

Adriana
Topic Starter

#7 , 26 mei 2015 08:58

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal eerstdaags langs de belastingkantoor gaan.

Nog een vraag, stel dat mijn ex mijn naam invult en ik vul niets in, ben ik dan in fout?

wanton

#8 , 26 mei 2015 19:49

Neen, de alimentatie is niet voor u bestemd. Maar als hij jouw naam invult, zal de fiscus u wel uitleg vragen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”