Aankoop van particulier in Roemenië => Import taxen?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop van particulier in Roemenië => Import taxen?

#1 , 19 mei 2015 14:59

Roemenië is lid van de EU, maar is geen Shengenland. Als ik nu iets aankoop daar en laat opsturen naar België, moet ik dan invoerrechten betalen of niet? Gaat het vrij verkeer van goederen over het verkeer in de EU, of het verkeer in de Shengenlanden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 19 mei 2015 15:18

Schengen gaat hoofdzakelijk over vrij personenvervoer. Het gaat hem dus dat Roemenië lid is van de EU, geen invoertaksen dus. Enkel btw verleggen als u zelfstandige bent.

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 19 mei 2015 16:34

OK, bedankt voor de info... Het gaat over een verkoop van particulier aan particulier. Geen BTW dus (denk ik).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

LeenW

#4 , 19 mei 2015 17:16

Klopt, tenzij het om een auto gaat.

KrisP

#5 , 19 mei 2015 17:38

http://www.invoercalculator.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#6 , 19 mei 2015 17:42

Roemenië is een Lidstat van de EU= geen invoerrechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KrisP

#7 , 19 mei 2015 19:12

Roemenië is een Lidstat van de EU= geen invoerrechten.
Zoals ook blijkt uit de landen in de invoercalculator, Roemenië staat er niet tussen dus EU zoals u schrijft ;-)

Gebruiker21
Topic Starter

#8 , 21 mei 2015 09:19

Het gaat niet om een auto, het gaat om een replica van "The Spear of Destiny" ;-).

giserke

#9 , 21 mei 2015 11:03

Kan wel eens als wapen aanzien worden aan de grens.

Afbeelding

Gebruiker21
Topic Starter

#10 , 21 mei 2015 11:14

Yep, that's the one ;-). Is helemaal niet scherp, en overduidelijk een verzamelobject. Daarover gaat de douane niet moeilijk doen (ik heb in het verleden al zwaarden en dergelijke laten overkomen uit de US, Pakistan, etc... nog nooit een probleem mee gehad, ondanks dat bijna alle paketten door de douane geopend waren ter controle).

Komt er trouwens douane aan te pas? Vrij verkeer van goederen betekent toch ook dat de paketten niet opengedaan worden, niet? Heb ik toch nog nooit meegemaakt voor zendingen die binnen de EU naar mij verstuurd waren. Maar vanuit Roemenië heb ik nog nooit iets laten overkomen, en aangezien dit land zo'n beetje op de grens ligt, was ik niet zeker of het nu binnen deze zone voor vrij verkeer van goederen lag of niet...

roharro

#11 , 21 mei 2015 11:33

Hier komt geen douane aan te pas. Het is een lidstaat van de EU en daar zijn al jaren geen binnengrenzen meer voor goederen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”