Woonstvergoeding

Quartier
Topic Starter
Berichten: 7

Woonstvergoeding

#1 , 15 mei 2015 14:05

Beste forumleden,

Ik heb een vraagje over mijn belastingsaangifte voor AJ 2015:

Mijn vriendin en ik (per 01/01/2015 feitelijk samenwonend) hebben een huis gekocht in 2014 en de akte is verleden voor eind 2014. Verdeling 50/50

We konden de woning echter pas betreden per 01/04/2015, vermits de vorige eigenaars hun nieuwe woning nog niet klaar was. Dit is zo opgenomen in de akte, dus qua voorwaarden voor de 'oude' woonbonus is dit ok. Onze schuldsaldoverzekering kunnen we volledig 'inbrengen', vermits we nog geen aflossingen ivm de lening hebben gedaan in 2014.

Tot 01/04/2015 woonden we dus nog in ons huurappartement (wij zijn niet de eigenaar van dit app). De vorige eigenaars betaalden ons een woonsvergoeding vanaf het verlijden van de akte (11/12/2014) tot 01/04/2015.

Graag had ik geweten of we die woonstvergoeding moet inbrengen als "huurinkomsten"? Uiteraard pro rata 2014 en dan voor de aangifte van volgend jaar voor de periode tussen 01/01/2015 - 31/03/2015

Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 15 mei 2015 14:53

Dient woonstvergoeding niet via registratie van verkoop belast te worden?

Quartier
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 15 mei 2015 15:15

Bedoel je hier mee dat de woonstvergoeding gezien wordt als een korting op de aankoopprijs?

De combinatie van mijn enorm beperkte taxkennis en de eerste keer dat ik iets moet invullen met betrekking tot een aangekochte woning, maakt het er niet makkelijker op

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 15 mei 2015 15:17

Bedoel je hier mee dat de woonstvergoeding gezien wordt als een korting op de aankoopprijs?
Klopt, normaal moet de notaris dit mee hebben verrekent in de registratierechten die jullie hebben betaald.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 15 mei 2015 18:54

Bedoel je hier mee dat de woonstvergoeding gezien wordt als een korting op de aankoopprijs?
Klopt, normaal moet de notaris dit mee hebben verrekent in de registratierechten die jullie hebben betaald.
Weer iets bijgeleerd....is bij mij indertijd niet gebeurd, stond nochtans in de akte expliciet vermeld als 'verblijfsvergoeding', met de duur erbij vermeld + een clausule dat het niet ging om huur en dat ik het pand na verstrijken van de periode stante pede mocht laten leegmaken indien nodig. Maar bon, ik heb de inkomst ook niet aangegeven 8_)
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Sirkii
Berichten: 5409

#6 , 15 mei 2015 19:14

mocht de verkopende eigenaar GEEN bezettingsvergoeding betalen dan zou de notaris op een fictieve bezettingsvergoeding registratierechten moeten aangerekend hebben. Daar de verkopers je een bezettingsvergoeding (ter grootte van de huurwaarde van het huis) betalen is dit een gewoon particulier huurinkomen (tenzij de verkoper onkosten inbrengt)

De akte is op 11 december verleden. Je moet dus 1/12e van het KI van een eigen huis declareren. Net alsnof het huis niet (particulier) verhuurd was.

Quartier
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 18 mei 2015 11:14

Ok, bedankt voor jullie deskundige uitleg.

Dit heeft genoeg duidelijkheid voor mij geschept.

Annemieken
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 okt 2017 11:31

Hallo

Bij niet feitelijk samenwonen/niet gehuwd maar wel als koppel gezamelijk huis gebouwd... man is er gaan inwonen maar vrouw heeft haar bedacht en nooit adres gewijzigd om in nieuw huis in te trekken.
Ze heeft er dus nooit gewoond.

Man heeft nooit in die 3 jaar een schrijven ontvangen hiervoor.... heeft ze amper nog gehoord tot over 2 maand omdat ze huis wou verkopen.
Huis is een maand geleden verkocht worden en nu vraagt ze via advocaat woonsvergoeding met terugwerkende kracht.

Dus in feite nooit samen gewoond... hij heeft altijd gehoopt dat ze haar ging bedenken en toch nog bij hem zou intrekken.

Kan dan na ca 3 jaar door haar, de ex-partner, een woonsvergoeding aangevraagd worden?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”