Ik wil een kleine onderneming (webshop) opstarten met vrijstelling van btw. Ik zal mijn goederen (geen auto's,...) aankopen in het buitenland (eu) en daar zal ik btw moeten op betalen. Ik weet dat ik mag kiezen waar ik de btw betaal, ofwel in het buitenland ofwel hier.
Nu mijn vragen:
1. Wie beslist dat, kan ik dat zelf kiezen waar ik het betaal?
2. Is dat een afspraak die ik maak met de leverancier, want als hij de btw mee op de factuur zet zal ik ze toch moeten betalen niet?
Iets anders wat ik niet snap:
3. Aangezien ik van de vrijstellingregeling 'geniet' hoef ik geen btw door te rekenen aan mijn klanten (en kan ik ze ook niet recupereren), maar zal dat toch doen om de marktprijs te volgen (ik zal dus iets meer winst er uit halen). Kan ik gewoon op de bestelbon die zij ontvangen die splitsing (prijs/btw) toch aangeven voor stel dat de koper toch een zelfstandige is? Je weet natuurlijk nooit of de mensen die bij je kopen zelfstandig zijn of niet.
Daarover gaat mijn volgende vraag dan ook:
4. De btw-vrijstellingsregeling zegt ook dat het omzetcijfer beperkt is tot 15.000 euro per kalenderjaar en dat het wordt gevormd door het bedrag, exclusief btw. Die exclusief btw is dat dan min de btw die ik betaal bij de aankoop van mijn goederen en de eventuele verkoop aan andere zelfstandigen dat ik misschien niet weet?
Ik hoop dat mijn vragen duidelijk genoeg zijn, alvast bedankt.