BTW vragen

Stanton
Topic Starter

BTW vragen

#1 , 13 mei 2015 12:29

Ik wil een kleine onderneming (webshop) opstarten met vrijstelling van btw. Ik zal mijn goederen (geen auto's,...) aankopen in het buitenland (eu) en daar zal ik btw moeten op betalen. Ik weet dat ik mag kiezen waar ik de btw betaal, ofwel in het buitenland ofwel hier.

Nu mijn vragen:

1. Wie beslist dat, kan ik dat zelf kiezen waar ik het betaal?

2. Is dat een afspraak die ik maak met de leverancier, want als hij de btw mee op de factuur zet zal ik ze toch moeten betalen niet?

Iets anders wat ik niet snap:

3. Aangezien ik van de vrijstellingregeling 'geniet' hoef ik geen btw door te rekenen aan mijn klanten (en kan ik ze ook niet recupereren), maar zal dat toch doen om de marktprijs te volgen (ik zal dus iets meer winst er uit halen). Kan ik gewoon op de bestelbon die zij ontvangen die splitsing (prijs/btw) toch aangeven voor stel dat de koper toch een zelfstandige is? Je weet natuurlijk nooit of de mensen die bij je kopen zelfstandig zijn of niet.

Daarover gaat mijn volgende vraag dan ook:

4. De btw-vrijstellingsregeling zegt ook dat het omzetcijfer beperkt is tot 15.000 euro per kalenderjaar en dat het wordt gevormd door het bedrag, exclusief btw. Die exclusief btw is dat dan min de btw die ik betaal bij de aankoop van mijn goederen en de eventuele verkoop aan andere zelfstandigen dat ik misschien niet weet?

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk genoeg zijn, alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mei 2015 12:34

Je mag op je facturen die BTW niet rekenen, en een zelfstandige die van u goederen koopt kan ook zijn BTW NIET terugvorderen daar hij geen BTW mag betalen aan u, je moet ook op je factuur vermelden dat je vrijgesteld bent van BTW volgens ART....

Als je toch BTW gaat uitsplitsen zal je u vrijstelling onmiddellijk verliezen, dus pas daar mee op..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2015 12:36

Lees ook eens je onderrichtingen dat je gekregen heeft van de BTW .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW

#4 , 13 mei 2015 12:40

1) Dat kiest u zelf, maar er is een drempel van 11.200 euro op jaarbasis. Als u daar over gaat, bent u verplicht in België te verwerven.

2) Dat is inderdaad af te spreken, als u uw BE-btwnummer opgeeft, wordt het België, anders niet.

3) Je mag nooit ergens btw vermelden, zoals je zelf zegt, je bent vrijgesteld. Je moet uw klanten wel op de hoogte brengen dat ze geen btw gaan kunnen recupereren als ze bij aankopen.

4) Omzet zijn enkel uitgaande handelingen, hetgeen je ontvangt dus.

Mijn buikgevoel zegt dat je het toch niet helemaal snapt en best nog even langs een boekhouder kunt passeren voor de basis te bespreken.

Stanton
Topic Starter

#5 , 13 mei 2015 13:10

Bedankt alvast,

@Leenw, ik ben er al langs geweest maar had precies niet veel tijd ;-) . Zal eens bij een andere proberen. Wat ik wel niet snap is waarom ze het er dan expliciet bij zetten zonder btw? (bij puntje 4)
http://financien.belgium.be/nl/binaries ... 243609.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW

#6 , 13 mei 2015 13:13

@Leenw, ik ben er al langs geweest maar had precies niet veel tijd ;-) . Zal eens bij een andere proberen. Wat ik wel niet snap is waarom ze het er dan expliciet bij zetten zonder btw? (bij puntje 4)
http://financien.belgium.be/nl/binaries ... 243609.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je van de normale regelingen komt en naar de vrijstelling wil, zit je wel btw te ontvangen. Voor het omzetcijfer van die ondernemingen te bepalen, is het dus wel nodig om dat er bij te zetten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”