Freelance-werk als student, wat met belastingen?

GlenBo
Topic Starter

Freelance-werk als student, wat met belastingen?

#1 , 12 mei 2015 18:57

Hallo iedereen,
Ik zit met een zeer ingewikkelde vraag. Hopelijk kan iemand mij raad geven.
Ik ben 18 jaar en ben afgelopen juni afgestudeerd van de secundaire school. Momenteel leef ik in een appartement in Noorwegen en studeer ik hier Noors zodat ik binnen een jaar hier kan gaan studeren aan de universiteit. Ik kan hier leven doordat mijn lief ook in Noorwegen leeft en studeert en geld krijgt van de staat, en ik mijn kindergeld nog kan gebruiken. Maar ik wil graag wat extra verdienen. Ik zou wat freelance-werk willen doen via Upwork (voorheen oDesk) maar die melden je inkomsten niet aan de overheid, voor zover ik weet. Dus als ik wat werkjes aanvaard op Upwork, moet ik dat dan meteen melden aan de staat (zo ja, hoe?) of kan ik gewoon werken tot ik een bepaalde limiet bereik?
En wat als ik boven die limiet ga? Verlies ik dan mijn kindergeld, en/of zijn er andere zaken waarmee ik rekening moet houden?

En wat als ik freelance-werk wil doen voor een bedrijf buiten Upwork, bijvoorbeeld voor het schrijven van artikels voor een website. Hoe kan ik daarmee omgaan?

Hopelijk kan ik wat raad krijgen, want ik weet echt niet hoe dit allemaal werkt. Hierop heeft school me niet voorbereid! :p
Bedankt!
Glen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 mei 2015 19:35

Ik vrees dat de Noorse wetgeving voor de meesten hier onbekend is..

GlenBo
Topic Starter

#3 , 12 mei 2015 19:39

Oh, ik was misschien niet duidelijk genoeg. Ik ben nog steeds gedomicilieerd in België. Dus zou ik nog steeds in België mijn belastingen moeten betalen, toch?

Reclame

LeenW

#4 , 12 mei 2015 19:42

Maar u woont en werkt in Noorwegen? Dan valt u onder de Noorse wetgeving.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2015 19:57

En pleegt daarbij nog eens domiciliefraude.

GlenBo
Topic Starter

#6 , 12 mei 2015 20:14

Ik verblijf hier enkel maar in Noorwegen om te studeren, en ik ben nog steeds een Belg. Ik wist niet dat het dan fraude was om gedomicilieerd te blijven in België tijdens mijn verblijf hier. Ik ben hier nog maar een paar maanden in Noorwegen en heb momenteel nog geen verblijfsvergunning (heb een afspraak met de politie binnenkort), dus ben ik echt illegaal bezig?
Ik werk nog niet, ik was gewoon aan het denken over de mogelijkheid om wat bij te verdienen. Ik ben dus nog niet begonnen met freelance-werk, ik wou eerst even raad vragen over hoe alles in z'n werk zou gaan.
Als het te ingewikkeld wordt in mijn situatie, is het dan mogelijk om mijn vraag te beantwoorden vanuit het idee dat ik in België zou wonen?

Dank bij voorbaat!

LeenW

#7 , 12 mei 2015 20:24

Domiciliefraude lijkt mij lichtjes overdreven, maar uw eerste post geeft wel de indruk dat dit geen vakantie is, maar dat Noorwegen uw vaste verblijfplaats is. Als u daar dan werkt, valt u onder de Noorse wetgeving (en buiten de EU!). Ik zou dus op zoek gaan naar een Noors equivalent van dit forum, dan kunt u ineens een eerste praktijkexamen Noors afleggen :wink:

GlenBo
Topic Starter

#8 , 12 mei 2015 21:02

Ik zal inderdaad eens ten rade gaan op een Noorse website. Bedankt voor het advies!

Ik ben helemaal niet op de hoogte van al deze zaken. ik wist niet dat als iemand voor een tijd gaat studeren in een ander land, dat die dan domiciliefraude pleegt. Ik zal zeker eens hierover navragen wanneer ik mijn afspraak heb met de politie hier.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”