Hallo iedereen,
Ik zit met een zeer ingewikkelde vraag. Hopelijk kan iemand mij raad geven.
Ik ben 18 jaar en ben afgelopen juni afgestudeerd van de secundaire school. Momenteel leef ik in een appartement in Noorwegen en studeer ik hier Noors zodat ik binnen een jaar hier kan gaan studeren aan de universiteit. Ik kan hier leven doordat mijn lief ook in Noorwegen leeft en studeert en geld krijgt van de staat, en ik mijn kindergeld nog kan gebruiken. Maar ik wil graag wat extra verdienen. Ik zou wat freelance-werk willen doen via Upwork (voorheen oDesk) maar die melden je inkomsten niet aan de overheid, voor zover ik weet. Dus als ik wat werkjes aanvaard op Upwork, moet ik dat dan meteen melden aan de staat (zo ja, hoe?) of kan ik gewoon werken tot ik een bepaalde limiet bereik?
En wat als ik boven die limiet ga? Verlies ik dan mijn kindergeld, en/of zijn er andere zaken waarmee ik rekening moet houden?
En wat als ik freelance-werk wil doen voor een bedrijf buiten Upwork, bijvoorbeeld voor het schrijven van artikels voor een website. Hoe kan ik daarmee omgaan?
Hopelijk kan ik wat raad krijgen, want ik weet echt niet hoe dit allemaal werkt. Hierop heeft school me niet voorbereid! :p
Bedankt!
Glen