Oude niet-fiscale lichte vracht volledig inbrengen

subzero
Topic Starter

Oude niet-fiscale lichte vracht volledig inbrengen

#1 , 10 mei 2015 10:21

Hoi,

Ik ben zelfstandige, en sta op het punt om een oude (27jr) lichte vracht te kopen.
De wagen is als lichte vracht gekeurd en momenteel als oldtimer ingeschreven (o-plaat). De wagen voldoet echter niet aan de vereisten voor een fiscale lichte vracht (Hij heeft momenteel 9 zitplaatsen, en is niet helemaal gesloten tussen de cabine en de laadruimte).

Is het mogelijk om deze als minibus in te schrijven met forfaitaire (35eur) wegenbelasting, en alsnog voor 100% als beroepskosten in te brengen? Ik zou het namelijk zonde vinden om deze oldtimer te moeten aanpassen om fiscale redenen.
De wagen zal vnl. gebruikt worden als promotie/reclame, en af en toe om iets te vervoeren.
Wij bezitten momenteel ook 2 privé wagens, dus volgens ons is er weinig discussie mogelijk.

Betaal je in dit geval ook nog de LPG taks extra?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 10 mei 2015 10:38

Sinds 2013 mogen oldtimers die als dusdanig ingeschreven zijn niet meer voor beroepsdoeleinden gebruikt worden.

http://www.oldtimerweb.be/informatieve- ... imers.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

subzero
Topic Starter

#3 , 10 mei 2015 10:41

Sinds 2013 mogen oldtimers die als dusdanig ingeschreven zijn niet meer voor beroepsdoeleinden gebruikt worden.

http://www.oldtimerweb.be/informatieve- ... imers.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik bedoel dan ook niet om hem als oldtimer in te schrijven. Wel een forf. wegenbelasting van +25j. Dit staat lost van de o-plaat.
De vraag gaat vooral over het al dan niet voor 100% als onkost inbrengen van niet-fiscale lichte vracht.

Reclame

subzero
Topic Starter

#4 , 10 mei 2015 17:57

oude brandweerwagen. Geïmporteerd.
Echter fiscaal als lichte vracht is niet mogelijk juist omwille van de 9 zitplaatsen (niet genoeg laadvermogen in combinatie met de 9 zitplaatsen.).

subzero
Topic Starter

#5 , 10 mei 2015 18:02

Er blijkt een verschil te zijn tussen lichte vracht voor de DIV en voor de fiscus.

Sirkii

#6 , 10 mei 2015 21:25

Daar je hem op gewone platen wil inschrijven moet je een gelijkvormigheidsattest kunnen voorleggen (bij inschrijving als oldtimer niet). Als het een model/type was dat als personenwagen/minibus in Belgie rondreed dan kan je dat krijgen (kopen) bij de invoerder of via de keuring een "gelijkvormigheidskeuring" laten uitvoeren. Over welk model/type gaat het?

Lpg taks (indien PW of minibus - niet indien LV) blijft te betalen zelfs als hij op O-platen staat. Ook lpg keuring. Lpg taks is een dikke 200€ voor grote motoren.

De fiscaliteit rond auto s verandert zo snel dat enkel experten er nog aan uit kunnen. k Denk dat een minibus nog altijd valt onder de regels van een personenwagen; nl max 75% voor eenmanszaken.

voor t gebruik dat je gedachten hebt waarschijnlijk best LV met 1 zetelrij.

subzero
Topic Starter

#7 , 10 mei 2015 22:11

Ok dat dacht ik al.

Het is een Mowag B300 (Dodge RAM van B350) met dubbele cabine, omgebouwd tot brandweerwagen met inderdaad een grote (5900cc) motor.
Dan zal ik waarschijnlijk toch best het tussenschot volledig dichtmaken en van 9 naar 6 zitplaatsen gaan.
Wel jammer van die zitplaatsen, maar ik heb ze niet echt nodig.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”