Hallo,
15 jaar geleden is mijn vrouw overleden. Ik had een huis dat volledig mijn eigendom was. We waren gehuwd maar hadden geen huwelijkscontract. 10 jaar later, nu 5 jaar geleden, heb ik dit huis verkocht. Ik was toen alleenstaande. Onze (enige) zoon was bij de verkoop 22 jaar oud. De opbrengst van de verkoop werd gestort op mijn bankrekening en bleef daar staan tot in 2012. Toen kocht mijn zoon een appartement van 260.000€ en hij financierde dit door een lening van 65.000€, 10.000€ spaargelden en de rest heb ikzelf voor hem betaald van de centen van de verkoop van mijn huis die op mijn rekening stonden.
Nu 3 jaar later vraagt de fiscus aan mijn zoon waar hij het geld vandaan heeft om die koop te realiseren.
Mijn vragen: wat moest ik mijn zoon gegeven hebben na de verkoop van mijn woning in 2010? Hoe pak ik dit best aan naar de fiscus toe?
Bedankt.
U kan toch aantonen dat u dat bedrag heeft overgeschreven van uw rekening naar de rekening van uw zoon of van de notaris. Is er toen geen schenkingsdocument opgemaakt? Dat was best wel gedaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
neen, er is geen enkel document omtrent de schenking gedaan. jammer achteraf gezien. maar omdat wij maar één kind hadden... ik kan de betaling wel bewijzen met rekeninguittreksels.
Maar een stuk van mijn vraag was ook: moest ik toen mijn zoon een deel van het geld uit de verkoop van mijn woning laten? en hoeveel?
U zegt dat het huis van u was. Dat is niet veranderd na het overlijden van uw vrouw. U kon dus het huis verkopen zonder tussenkomst van uw zoon. U was hem dan ook niets 'verplicht' om uit te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
In Vlaanderen geldt een vlak schenkingstarief van 3 %. Indien de fiscus hier een punt van maakt zal dat dus 3 % zijn op zowat 200.000 euro + eventueel verwijlintresten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.
De fiscus heeft hier geen schenkingsrechten op te eisen (en ook geen erfenisrechten want geld werd vijf jaar geleden overgeschreven en bovendien leeft de vader nog).
Ze hebben hier niets over te vertellen.
Waarom zou een vader geen geld aan zijn enige zoon mogen geven?
Het is betreurenswaardig te moeten vaststellen dat de schrik voor de fiscale furie dergelijke proporties heeft aangenomen.
er moeten enkel schenkingrechten/erfenisrechten betaald worden indien er in de 3 jaar voor de schenking een overlijden is geweest, dat is niet het geval. Bijgevolg moet er niets betaald worden
Fiscus vraagt toch maar gewoon van waar dat held komt. Ze dan gewoon dat jij het aan uw zoon hebt gegeven, en van waar het afkomstig is.
Is een heel normale vraag in het kader van witwaspraktijken.
Pas als jij niet zwart op wit zou kunnen bewijzen dat het geld afkomstig is van de verkoop van een huis mag je serieuze problemen verwachten.