Kan mijn belastingen niet betalen

kuku
Topic Starter

Kan mijn belastingen niet betalen

#1 , 16 apr 2015 00:39

Ik heb een volgens mij veel te hoge belastingsbrief gekregen , 1800 euro . Ten eerste 4 maand later dan normaal en ik moet ze betalen binnen de maand . Ik kan dat niet heb nog lening lopen van 503 euro , dan 237 euro huur , en nog andere betalingen , ik heb een brugpensioen van Max 1250 euro . Nu ik heb geschreven en tot 3 x toe alles doorgestuurd en ze willen dat ik 307 euro per maand betaal , wat ik niet kan . Ik heb hen gemeld dat ik zal betalen wat ik kan maar altijd met minimum 100 euro , vorige maand was dat 135 euro . Dus ik betaal , ze zien dat ik betaal , kunnen ze me daar iets voor aandoen , zolang ik betaal elke maand ? Kunnen ze beslag leggen op men pensioen , ik heb ong. 1250 daar leven we met 2 van he , dus ja ... . Dit komt door tegenslagen , er komt beterschap erin maar momenteel kan ik echt niet , als ik die 307 moet betalen bij de 503 , en dan nog eens 237 , waar moeten we dan van leven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kuku
Topic Starter

#2 , 16 apr 2015 00:52

Tevens wil ik ook zeggen , ik heb alles doorgestuurd van betalingen dat ik heb , en ze komen af dat ik huurinkomsten heb dat ik niet heb aangegeven wat zeker niet zo is .

polk

#3 , 16 apr 2015 09:22

Als u niet akkoord bent met de aanslag dient u ertegen in bezwaar te gaan (procedure: zie aanslagbiljet dat u ontvangen hebt). Zeker niet zomaar beginnen af te betalen...

Als u een pensioen van 1.250€ ontvangt kan er maximum een beslag gelegd worden van 56,80€

Reclame

kuku
Topic Starter

#4 , 16 apr 2015 11:17

Ik heb bezwaar gelegd , en toen zeiden ze 307 euro , ik ging niet akkoord en schreef naar ombudsdienst belasting kantoor antwerpen , die zei ook na onderzoek 307 euro per maand , want blijkbaar hebben julie niet aangegeven huurinkomsten . Wat helemaal niet zo is ik heb geen huur inkomsten . Nu betaal ik meer belastingen dan destijds dat ik ging werken , en ben altijd correcte betaler geweest .

Nu ik Heb zoals gezegd afbetalingsplan gehad , was dat die 307 euro alle maand , of alles onmiddellijk , want ik ben nog een maand verloren voor afbetalings termijn in maand van onderzoek , dat kan ik dus niet , ben er wel mee akkoord gegaan maar heb er wel bij geschreven dat ik zal betalen wat ik kan Min. elke maand 100 euro . en dat ik er ging voor zorgen althans dat ik het wel zou betalen binnen de 8 maand .

LeenW

#5 , 16 apr 2015 11:22

Maar bent u nu niet akkoord met de aanslag of met het afbetalingsplan? Twee verschillende zaken met andere procedures.

kuku
Topic Starter

#6 , 16 apr 2015 11:35

ja ik had 2 keuzes , de afbetalingsplan aanvaarden of alles onmiddellijk betalen , dan heb ik maar gekozen voor afbetalingsplan van 307 , maar heb erbij gezegd dat ik niet kan beloven alle maanden 307 euro te betalen , omdat ik zelf maar amper 200 euro over heb om een maand van te leven met 2

kuku
Topic Starter

#7 , 16 apr 2015 11:37

als ik betaal en ze zien dat ik alle maanden betaal , dan kunne ze toch geen beslag leggen op men inkomsten wegens niet betalen

Sirkii

#8 , 16 apr 2015 12:40

Je schrijft dat je "huurinkomsten" niet hebt aangegeven. Daarvoor heb je normaliter een bericht van herziening gekregen op belastingscode "1110 of 2110". Als die herziening onterecht is moet je (zoals hoger al geschreven) een bezwaarschrift indienen. Als de herziening niet op code "1110/2110" slaat op welke code(s) dan wel ?

Laat dit niet aanslepen: Vergewis u er allereerst van of de belastingstoeslag correct is. Indien ze correct is zoek dan een oplossing om te betalen door bv bij te lenen op uw bestaande lening zodat het af te betalen bedrag haalbaar blijft. Hoed u wel voor de net-niet woekerpraktijken van sommige leningsmakelaars. Probeer ook te vermijden dat je in schuldbemiddeling terechtkomt want dan ben je nog veel slechter af.

De fiscus kan wel degelijk beslag leggen op uw inkomsten (met de hoger reeds aangehaalde beperking) doch ze kan ook goederenbeslag leggen :

Bron "Belastingsportaal Vlaanderen" :

Wanneer u een aanslagbiljet niet of niet volledig betaalt, dan zal na het verstrijken van de uiterste betaaldatum een herinnering gestuurd worden. Hierop wordt nalatigheidsintrest berekend. Betaalt u dan nog steeds niet, dan wordt een aangetekende herinnering gestuurd. De kosten van deze aangetekende herinnering zijn ten laste van de belastingplichtige!

Betaalt u ook dan niet, dan krijgt u een aanmaning via de gerechtsdeurwaarder. Daarna volgt bij niet-betaling de betekening van een dwangbevel door de gerechtsdeurwaarder. De kosten van de deurwaarder zijn ten laste van de in gebreke blijvende belastingplichtige. De gerechtsdeurwaarder kan beslag leggen op de goederen van de belastingplichtige. De overheid heeft een algemeen voorrecht op de roerende goederen. Er kan ook een wettelijke hypotheek genomen worden op het belaste onroerend goed.

wanton

#9 , 16 apr 2015 18:14

Beste,
er zit een hiaat in uw verhaal. Indien uw pensioen zoals u zegt 1250 € bedraagt voor u twee en jullie hebben geen andere inkomsten, dan kan het NOOIT dat u nog 1800 € aan belastingen moet betalen.
Laat uw belastingaanslag ergens nazien. Blijkt dit juist (??) te zijn , vraag uw OCMW een dossier tot kwijtschelding op te maken. In extreme situaties kan dat.

Stuur via PB uw codes met de overeenstemmende bedragen. Ik wil een poging tot uitleg doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007

#10 , 16 apr 2015 19:55

Dat verschil zit natuurlijk in het feit dat de belastingen beweren dat hij huurinkomsten niet zou aangeven.
Bv een tweede verblijf ( of zelfs een caravan op een grond ) daar moet je ook extra belastingen op betalen, ook al ontvang je geen huur, of zelfs op een leegstaand tweede huis.

Indien je dat ook niet hebt, moet je uiteraard een bewaarschrift indienen tegen die te hoge aanslag ( los van het feit dat je niet voldoende kan afbetalen)

kuku
Topic Starter

#11 , 16 apr 2015 20:38

Ik heb geen tweede verblijf en ben sinds eind 2013 in brug pensioen .

kuku
Topic Starter

#12 , 16 apr 2015 20:42

Ik heb een eerste verblijf in Spanje , maar men hyphotheek ervoor is in belgie gebeurd , dus alle maanden zelfde bedrag dat naar spanje wordt getransformeerd . Nu denken zij dat dit huurinkomsten zijn blijkbaar terwijl dat niet zo is . Omdat we het zo krab hebben , steekt familie me af en toe ook geld toe , en ik denk toch wel dat dat nog mag

roharro
Juridisch actief: Ja

#13 , 16 apr 2015 22:07

Als je in België woont kan je geen "eerste verblijf" in Spanje hebben.
Die eigendom is in België belastbaar op basis van de werkelijke huur die dat verblijf zou kunnen opbrengen.
Waarschijnlijk bent u betrapt. Er is een groot onderzoek bezig naar dergelijke tweede verblijven in het buitenland die niet werden aangegeven.
Vermoedelijk is een deel van de belasting met terugwerkende kracht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kuku
Topic Starter

#14 , 17 apr 2015 00:02

Maar ik heb geen eigendom in Belgie , dat in Spanje is eerste wat ik heb gekocht en nog aan het afbetalen ben , hoe kunnen ze dat nu aanrekenen als tweede verblijf , ik heb altijd gehuurd

kuku
Topic Starter

#15 , 17 apr 2015 00:03

Trouwens ik betaal belastingen in spanje op de woning he , ik had de keuze , belgie mag niet me nog eens laten betalen voor iets dat ik al voor betaal in dat land , je moet het wel doorgeven dat wel

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”