belasting op 2de eigendom na erfenis

sneeuwvlokje
Topic Starter

belasting op 2de eigendom na erfenis

#1 , 20 mar 2015 01:07

Sinds 2012 leven wij met 4 erfgenamen in onverdeeldheid. Omdat de erfenis maar niet verdeeld geraakt, hebben we nu sinds vorig jaar december besloten
via gerechterlijke weg een oplossing te zoeken. De dagvaardingstermijn is nog lopende (één van de erfgenamen woont in het buitenland) . De voorbije jaren werd het KI van de te verdelen eigendom steeds op tijd betaald. Wij dachten daarmee aan onze verplichtingen te voldoen in afwachting van de verdeling. Nu kregen wij vandaag een bericht van de belastingen dat wij al 2 jaar geen aangifte bij onze inkomstenbelastingen gedaan hebben van de eigendom waarvan wij voor 1/4 eigenaar van zijn. Er zal een herziening plaats vinden van de 2 vorige jaren met in de brief de bedragen die wij moeten invullen in betreffende vakjes op de aangifte. Nu mijn vraag: vanwaar komen de bedragen die zij opleggen??(1/4 van KI misschien?) en betalen wij dan geen 2 maal belasting op hetzelfde goed??
KI is toch al een belasting?? Trouwens ik wil die eigendom zo snel mogelijk verkopen, maar als één erfgenaam de boel gaat blokkeren zijn we dus voor jaren vertrokken en met handen en voeten gebonden aan al die belastingen. Verhuren gaat ondertussen ook niet, want eerst en vooral dan moeten we alle vier akkoord zijn om te verhuren en wie wil er nu huren als er geen termijn opstaat hoelang men ergens mag blijven wonen?? Drie van de 4 erfgenamen willen zo snel mogelijk verkopen maar de 4de speelt spelletjes en zorgt er nu ook nog voor dat we jaarlijks een 700 euro belastingen méér gaan moeten betalen?? Is daar niks aan te doen? Maakt het enig verschil dat er een gerechterlijke procedure aan de gang is?
Ik hoop in elk geval van wel!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 20 mar 2015 08:35

Neen; daar is niets aan te doen. Zolang je (volle) eigenaar bent (van 1/4e) van de woning moet je bovenop de betaling van 1/4e van de onroerende voorheffing ook nog 1/4e van het KI aangeven op je belastingsaangifte. Op dit bedrag (geindexeerd en verhoogd met 40%) betaal je belasting aan je hoogste aanslagvoet.

Onroerende voorheffing betaal je per (ondeelbaar) jaar als je per 1 januari nog eigenaar bent. Aangifte KI op hte belastingsformulier is per maand dat je eigenaar bent.

basejumper

#3 , 20 mar 2015 15:55

Je betaalt op je onroerende eigendommen onroerende voorheffing. Net zoals je op je beroepsinkomsten bedrijfsvoorheffing betaalt op elk maandloon.
Op je belastingbrief vul je echter ook opnieuw je beroepsinkomsten op jaarbasis in, en wordt de correcte belasting berekend rekening houdend met tal van factoren (kinderen ten laste, aftrekposten woonkrediet, pensioensparen, giften enz). Van die berekening wordt dan je bedrijfsvoorheffing afgetrokken en moet je bijbetalen/krijg je terug.

Bij onroerende inkomsten is dat net zo. je hebt een voorheffing betaald (de grondlasten in de volksmond). Via je belastingbrief zal de fiscus zien of je nog andere eigendommen hebt. en kan er eventueel ook nog een aftrek vinden van betaalde intresten van woonkredieten. En ofwel betaal je ook hier nog iets bij, ofwel kan je bvb een recuperatie doen omwille van neutralisatie door intrestaftrek.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Sirkii

#4 , 20 mar 2015 19:16

@basejumper, de onroerende voorheffing kan je niet vergelijken met een bedrijfsvoorheffing. Dit is een belasting (zoals de verkeersbelasting) en vervolgens ook nog eens belasting op het fictieve extra inkomen ter grootte van het geindexeerd KI verhoogd met 40% (tenzij zoals je schrijft dit KI weggewuifd wordt door ingebrachte leningsintresten). Die extra belasting valt dus in je hoogste belastingsschrijf.

roharro

#5 , 20 mar 2015 19:45

In feite kan men niet zeggen dat het verhoogde KI per se in de hoogste schijf wordt belast waarin men valt:
het is correcter te zeggen dat het verhoogde KI bij de andere inkomsten wordt geteld die dan samen - alnaargelang de hoogte van het totale inkomen - progressief worden belast.
Het is zoals het verhaal van de kip en het ei: wat was er het eerst?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sneeuwvlokje
Topic Starter

#6 , 21 mar 2015 09:58

En dan binnenkort nog een "vermogensbelasting "zekers?

roharro

#7 , 21 mar 2015 12:38

En dan binnenkort nog een "vermogensbelasting "zekers?
En de verplichte aanpassingen als gevolg van de Vlaamse wooncode niet vergeten.
Is het dak al goed geïsoleerd?
Bezit je de collectie van verplichte certificaten al?
Al aan het sparen voor de betaling van de leegstandtaks die je binnenkort zal moeten betalen?
Welkom in de club van de usual suspects!

basejumper

#8 , 21 mar 2015 14:20

Sirkii,

heyt is in elk geval wel een voorheffing, waarna via aanslagbiljet effectieve aanrekening gebeurt.

roharro

#9 , 21 mar 2015 14:31

Ik heb op mijn aanslagbiljet nog nooit een verrekening gemerkt van de onroerende voorheffing.
Die is gewoon kwijt.

Sirkii

#10 , 21 mar 2015 17:51

Sirkii,

heyt is in elk geval wel een voorheffing, waarna via aanslagbiljet effectieve aanrekening gebeurt.
Het is geen voorheffing doch een aparte belasting. Anders zal je me toch eens moeten vertellen in welke rubriek ik m n betaalde onroerende belastingen (die verschillen van gemeente tot gemeente) mag invullen.

basejumper

#11 , 21 mar 2015 22:28

Sirkii, het vermelden van je Ki's in je aanslagbiljet geeft anderzijds aanleiding tot vrijstelling (gezinswoning), neutralisering én recuperatie (betaalde intresten) dan wel toevoeging en globalisering met andere inkomsten. In die zin is er wel degelijk een relatie tussen wat je al betaalde en wat je finale verrekening zal zijn via personenbelasting.

roharro

#12 , 21 mar 2015 22:42

Het gaat over de belasting via de aangifte van het KI van een tweede woning.
Voor andere onroerende goederen dan de zelf betrokken woning is toch nooit een verrekening van de onroerende voorheffing in de personenbelasting mogelijk?

wanton

#13 , 22 mar 2015 21:00

Onroerende voorheffing is een definitief verworven belasting. In de personenbelasting is in principe het KI van de eigen woning vrijgesteld, tenzij men intresten van een lening kan aftrekken. Inat geval is er een vermindering van berlasting ter waarde van 12.5 % van het aan te geven KI.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sneeuwvlokje
Topic Starter

#14 , 24 mar 2015 18:38

@Roharro, ja van die dingen was ik al op de hoogte en de bedoeling is alles zo snel mogelijk verkocht te krijgen maar ik ben slechts eigenaar voor 1/4 dus dat wil zeggen dat de andere 3 ook moeten akkoord zijn met verkoop(prijs) . Misschien dat nu hun frank (of is het euro) gaat vallen waarom het nuttig zou zijn om er een beetje vaart achter te zetten.
Dus voor mij kan het niet snel genoeg gaan. Wat je met verplichte aanpassingen als gevolg van de aanpassing van Vlaamse wooncode bedoelt weet ik niet zo goed en de certificaten moeten we wachten tot de verkoopdatum vaststaat want vermits er een dwarsligger onder de erfgenamen zit zou dat nog wel eens effe kunnen duren en ik dacht dat er één van die certificaten maar beperkte tijd geldig is.

@wanton: wat bedoel je dat er een vermindering van belastingen ter waarde van 12,5% van het aan te geven KI mogelijk is bij inbrengen van de interesten van een lening voor de eigen woning.
Wij betalen nog een lening af op onze eigen woning dus als ik het goed begrijp kunnen wij die interesten alleen inbrengen als we ons KI van eigen woning nog invoeren bij de belastingsaangifte??
Kan ik daar ergens info over vinden??? Alle klein beetjes helpen !!

Sirkii

#15 , 24 mar 2015 20:21

Als je nog een lening afbetaald en je intresten declareert (wat je ongetwijfeld doet) dan zal ook het KI van dat 1/4e van de te verkopen woning weggewassen worden als er nog interesten overschieten. De fiscus berekent dit voor jou. Ook voor die 12,5% op uw eigen woning. Enkel dus de correcte bedragen aangeven.

PS het wegwassen van belasting op,het KI van een tweede/derde/... woning is een abberatie die "ze" zo snel mogelijk mogen rechttrekken maar vanzelfsprekend is t je van harte gegund zolang het bestaat.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”