Verkeersbelasting op een onbestaande auto

FreelancerIT
Topic Starter

Verkeersbelasting op een onbestaande auto

#1 , 18 mar 2015 22:28

In 2013 had ik een autoongeluk waardoor mijn toenmalige auto voor schroot verkocht werd. De nummerplaten had ik alsnog meegenomen om te kunnen gebruiken voor de vervangwagen.

Na het inleveren van de auto verdwenen de nummerplaten spoorloos. We weten tot vandaag niet wat ermee gebeurd is...

Ik weet, ik had direct daarna melding moeten gaan doen bij de politie voor het "verlies" van mijn nummerplaten, maar het kwam er maar nooit van. Ik dacht, als ik eens voor iets daar moet zijn zal ik het wel doen.

Begin deze maand bracht ik het dan eindelijk in orde, nu heb 'k een aanmaning binnengekregen van een deuraarder voor het betalen van mijn verkeersbelasting op die nummerplaten, dus voor een auto die niet meer bestaat.

Nu, ik kan me niet voorstellen dat dat legaal is, en vraag me af hoe ik dit het beste aanpak. De auto is schroot, volledig legaal... de DIV moet dit toch kunnen controleren?

Hoe kan ik de DIV dwingen kleur te bekennen en me die onterechte belastingen kwijtschelden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 mar 2015 22:32

Zolang de nummerplaten niet worden ingeleverd blijft u de taksen op de laatste inschrijving verschuldigd.
Ik vermoed dus dat de aanmaning de periode tot aangifte van verlies van de nummerplaten betreft.
Hoe kan de DIV nu kleur bekennen? Die innen die belasting niet want dat is gewestmaterie.

zie: http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?id=138" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door roharro op 18 mar 2015 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2015 22:42

Gezien volgens DIV de wagen ttz de nummerplaten nog altijd in gebruik waren zal u moeten betalen.
Verkeersbelasting dient betaald te worden door de titularis van de nummerplaten.
U schrijft zelf dat nooit aangifte hebt gedaan van verlies ... dan zal u moeten betalen.
U kan 'proberen' een dading te vragen maar ik acht die kans zeer klein.
Dat de auto tot schroot is verwerkt .... hoe kan DIV dat controleren ... voor hetzelfde geld staat die wagen ergens in een garage of is hij verkocht naar het buitenland.
Nummerplaten kon u heel de tijd gebruikt hebben op een andere wagen.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#4 , 18 mar 2015 23:20

Het gelijkvormigheidsattest van de auto... Dat MOET geweten zijn... anders slaagt het helemaal op niets. Zo ver de DIV kan bewijzen is de auto herleidt tot schroot, en zijn die nummerplaten niet meer gebruikt. Het is niet aan mij om te bewijzen dat ze niet meer gebruikt zijn, het is aan hen om te bewijzen dat ze op een andere wagen gebruikt worden. Althans dat lijkt mij zo, tenslotte... in België wordt er nochtans nog steeds van onschuld uitgegaan...

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 18 mar 2015 23:21

Ik ga er tegen in, we zullen wel zien.

scorpioen

#6 , 18 mar 2015 23:23

Vlaamse Codex Fiscaliteit
Art. 2.2.2.0.1. § 1. De belastingplichtige is degene die een of meer van de voertuigen, vermeld in artikel 2.2.1.0.1, aanwendt voor eigen gebruik of ze exploiteert, hetzij als ze zijn eigendom of persoonlijk bezit zijn, hetzij als hij er bestendig of gewoonlijk over beschikt door huur of andere overeenkomst.
§ 2. De belasting ontstaat ten aanzien van de natuurlijke persoon of rechtspersoon die vermeld is of vermeld moet zijn op het inschrijvingsbewijs zolang een voertuig op naam van die persoon is ingeschreven of ingeschreven moet zijn in het repertorium van het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid.

FreelancerIT
Topic Starter

#7 , 18 mar 2015 23:24

Gezien volgens DIV de wagen ttz de nummerplaten nog altijd in gebruik waren zal u moeten betalen.
Verkeersbelasting dient betaald te worden door de titularis van de nummerplaten.
U schrijft zelf dat nooit aangifte hebt gedaan van verlies ... dan zal u moeten betalen.
U kan 'proberen' een dading te vragen maar ik acht die kans zeer klein.
Dat de auto tot schroot is verwerkt .... hoe kan DIV dat controleren ... voor hetzelfde geld staat die wagen ergens in een garage of is hij verkocht naar het buitenland.
Nummerplaten kon u heel de tijd gebruikt hebben op een andere wagen.
De papieren van de auto gaan mee wat er ook met de auto gebeurd. Mij gaat u niet wijsmaken dat de DIV het veranderen van een eigenaar niet bijhoudt...

roharro

#8 , 18 mar 2015 23:25

Het is niet aan mij om te bewijzen dat ze niet meer gebruikt zijn, het is aan hen om te bewijzen dat ze op een andere wagen gebruikt worden. Althans dat lijkt mij zo, tenslotte... in België wordt er nochtans nog steeds van onschuld uitgegaan...

In de wetgeving staat dat je verkeersbelasting moet blijven betalen zolang je de nummerplaten in je bezit hebt.
Al de rest doet niets ter zake.
Er wordt hier al te dikwijls het nummertje van de vermoorde onschuld opgevoerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#9 , 18 mar 2015 23:31

Ik zie nu dat het al bij GDW zit ...dan wordt het moeilijk. Was het al geen dwangbevel?
Er kan nog een strafrechtelijke procedure volgen als de zaak ook wordt doorgestuurd naar parket ==> politie en dan wordt u terzake nog gehoord.
Hou daar ook rekening mee.

Welke papieren: Verzekering van geen tel
Het oude inschrijvingsboekje is nietig mocht het al bij de wagen zijn en dient niet te worden teruggestuurd naar DIV.

scorpioen heeft u de tekst gegeven zie ik.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 18 mar 2015 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

FreelancerIT
Topic Starter

#10 , 18 mar 2015 23:34

In de wetgeving staat dat je verkeersbelasting moet blijven betalen zolang je de nummerplaten in je bezit hebt.
Al de rest doet niets ter zake.
Als dit antwoord nu van begin af aan was gegeven... Na 3 preken eindelijk een min of meer duidelijk antwoord. Toch 1 dat ik eens ga polsen. Ik blijf er bij dat de DIV die dingen kan nagaan en dus kleur kan bekennen...

Er wordt hier al te dikwijls het nummertje van de vermoorde onschuld opgevoerd.
Er wordt hier tevens maar al te vaak rond de pot gedraaid om toch maar de moraalridder te kunnen uithangen.

FreelancerIT
Topic Starter

#11 , 18 mar 2015 23:36

Ik zie nu dat het al bij GDW zit ...dan wordt het moeilijk. Was het al geen dwangbevel?
Er kan nog een strafrechtelijke procedure volgen als de zaak ook wordt doorgestuurd naar parket ==> politie en dan wordt u terzake nog gehoord.
Hou daar ook rekening mee.
Daar staat in de brief niets van. Was een aanmaning, bij niet-betaling volgt er een betekenis. Werd geen melding gemaakt van strafrechtelijke vervolging.

FreelancerIT
Topic Starter

#12 , 18 mar 2015 23:42

Trouwens... Als de auto verkocht wordt voor schroot, dient de koper dan op een bepaald moment niet het inschrijvingsbewijs in te leveren?

Zo ja... DAN WEET DE DIV ER WEL DEGELIJK VAN!

LeenW

#13 , 18 mar 2015 23:55

Wat de DIV wel of niet weet, maakt niet uit. De wet is duidelijk.

Franciscus

#14 , 18 mar 2015 23:58

Gelijkvormigheidsattest ???? wat heeft dat er nu weer mee te maken...
Dat is het document dat wordt afgeleverd nadat het Fod. Econ. zaken op basis van het Proces verbaal van goedkeuring voor het model type enz van de wagen zijn goedkeuring heeft gegeven aan de constructeur/invoerder.
Daar heeft DIV helemaal niets mee te maken.
Net zo min als met uw verzekering of met uw keuringsbewijs.
Het enigste waar DIV rekening houdt is de nummerplaat. Nummerplaat bij u==> belasting betalen. Nummerplaat bij hen dan is de inschrijving geschrapt.
U zal moeten bewijzen dat de nummerplaat is geschrapt... tot dat ogenblik blijft u betalen.
Van de schrapping krijgt u een document dat krijgt u ook doorgestuurd als u (op tijd) aangifte had gedaan. Binnen de x uren worden deze gegevens uit de database politie doorgestuurd naar DIV.

U legt de schuld bij iedereen maar de regelgeving is hierover zeer klaar en duidelijk. De titularis is aansprakelijk.

Denkt u nu echt dat een wagen die als schroot wordt verkocht of die wordt 'uitgevoerd' dat die koper dat papiertje gaat terugsturen?
Trouwens wat u schrijft is zelfs niet voorzien bij mijn weten in de wetgeving.

Vermoedelijk zal u nu eerst de kans krijgen om te betalen voor er strafklacht wordt ingediend en of dwangbevel wordt uitgeschreven.

FreelancerIT
Topic Starter

#15 , 18 mar 2015 23:59

We zullen zien...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”