Belastingsteruggave met een fout qua kinderen ten laste

BartDM
Topic Starter

Belastingsteruggave met een fout qua kinderen ten laste

#1 , 16 mar 2015 18:12

Vandaag onze belastingsteruggave ontvangen.
En voor het zekerste eens vergeleken met de online berekening.
Blijkt nu dat ze ons 1 kind minder aanrekenen als zijnde kinderen ten laste. 3 ipv 4 (en ja het moeten er inderdaad 4 zijn, en ze zijn alle 4 nog schoolgaand).
Door dat foutje krijgen we wel een hoopje minder geld terug dan er online berekend werd.

Zijn er nog mensen die eens dergelijk ongemak meegemaakt hebben?
En kan je dat laten rechtzetten door de belastingsdienst - bvb. door middel van een telefoontje, of moet je zowieso een bezwaarschrift indienen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 mar 2015 18:15

Probeer eerst met een telefoontje.
Als het een materiële fout is wordt het rechtgezet.
Laatst gewijzigd door roharro op 16 mar 2015 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

BartDM
Topic Starter

#3 , 16 mar 2015 18:22

Probeer eerst met een telefoontje.
Als het een matreiële fout is wordt het rechtgezet.
Dat zal ik morgen eens proberen zie.
Bedankt voor de tip.
Geen idee hoe ze daar in kunnen missen zijn...

Reclame

wanton

#4 , 16 mar 2015 18:56

zelf verkeerd ingevuld?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#5 , 16 mar 2015 18:59

Heeft één van de kinderen niet teveel verdiend met studentenjob, enz?

BartDM
Topic Starter

#6 , 16 mar 2015 20:33

@ Wanton: Nee hoor, bij het online invullen stond het correct op 4, ook bij de online berekening van wat je zou moeten terugkrijgen.
@ Roharro: Nope. Bij de twee oudste - die al een vakantiejob kunnen doen - was het minder dan het maximaal toegelaten bedrag. En ze kregen beiden zo'n voorafingevulde nulaangifte (of hoe ze dat ook mogen noemen).

Ik geef ze morgen een belletje om eens na te vragen.

roharro

#7 , 16 mar 2015 20:44

Heb het dit jaar ook weer zelf meegemaakt:
On-line aangifte correct ingevuld, maar toch een aanslagbiljet met verschillende feitelijke fouten.
En dit heb ik al meermaals meegemaakt.
Denk dat ze daar bij FOD Financiën een stoorzender in dienst hebben genomen....

jefke007

#8 , 16 mar 2015 21:02

de fiscus moet voor elke wijziging een bericht van wijziging sturen of de aanslag is totaal nietig; Soms kan dat heel zwaar nadelige gevolgen voor de fiscus hebben
blijkbaar kruipt er te veel tijd in het opmaken van zo een bericht, en doen ze soms of hun neus bloeit.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... it=aanslag" onclick="window.open(this.href);return false;
zie 12-12-2006 18u 08

BartDM
Topic Starter

#9 , 16 mar 2015 21:20

Ik controleer het ieder jaar, en dit is de eerste keer dat ons dit overkomt.
Wel even balen hoor, want doordat zij 1 kind minder in rekening brengen, veranderen er een hoop bedragen waardoor het totaal je terug moet krijgen deftig daalt. Het verschil bedraagt zo'n € 3000, dus niet echt klein bier.
Nu, ik bel morgen eens vriendelijk naar de belastingsdienst en hoplijk moet ik geen bezwaarschrift indienen voor zo'n farce.
Of is dat hun manier van werken om extra centen opzij te kunnen leggen, denkende dat mensen niets gaan controleren.
Als ik het voorheb, vraag ik me toch af hoeveel anderen er nog zijn.

En ik die dacht dat Financien onder Reynders erg was....

Hou jullie op de hoogte van wat het telefoontje morgen oplevert.

roharro

#10 , 16 mar 2015 21:29

de fiscus moet voor elke wijziging een bericht van wijziging sturen of de aanslag is totaal nietig; Soms kan dat heel zwaar nadelige gevolgen voor de fiscus hebben
blijkbaar kruipt er te veel tijd in het opmaken van zo een bericht, en doen ze soms of hun neus bloeit.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... it=aanslag" onclick="window.open(this.href);return false;
zie 12-12-2006 18u 08
In mijn geval zijn het steeds domme fouten en geen "echte" wijzigingen. Telkens vallen ze dan uit de lucht en beschuldigen één of andere computer....
Het strafste was het jaar dat ze mijn inkomsten bij die van mijn echtgenote hebben geteld en omgekeerd die van mijn echtgenote bij mij bijgeteld....
we kregen dus een aanslagbiljet in de strot geramd waarbij we op het dubbele van ons gezamenlijk inkomen werden belast!

jefke007

#11 , 16 mar 2015 22:19

een computer kan zich nooit vergissing.Indien foutief geprogrammeerd dan zijn alle aanslagen fout.

Het zou mij sterk verwonderen dat ze niet kunnen nazien wie die aangifte heeft goedgekeurd. Het is wel heel makkelijk om een fout op de computer te steken;

roharro

#12 , 16 mar 2015 22:24

een computer kan zich nooit vergissing.Indien foutief geprogrammeerd dan zijn alle aanslagen fout.

Het zou mij sterk verwonderen dat ze niet kunnen nazien wie die aangifte heeft goedgekeurd. Het is wel heel makkelijk om een fout op de computer te steken;
Vraag me af of er voor alle aangiftes die online worden gedaan achteraf nog wel een menselijke tussenkomst plaatsvindt.
Ik kan me niet inbeelden dat die gegevens nog eens handmatig worden overgetypt...

jefke007

#13 , 16 mar 2015 22:45

Overtypen doen ze uiteraard niet, maar als ze ergens DENKEN dat er iets fout is, dan passen ze dat aan. Als ze een groot "volume" willen halen, dan is het wel makkelijk iets aanpassen en geen bericht van wijziging sturen.
Iemand die braafjes volgens de regeltjes werkt zal veel minder dossiers kunnen behandelen.

roharro

#14 , 16 mar 2015 22:57

Overtypen doen ze uiteraard niet, maar als ze ergens DENKEN dat er iets fout is, dan passen ze dat aan. Als ze een groot "volume" willen halen, dan is het wel makkelijk iets aanpassen en geen bericht van wijziging sturen.
Iemand die braafjes volgens de regeltjes werkt zal veel minder dossiers kunnen behandelen.
Dan is wat mijn controleur betreft duidelijk het motto 'kwantiteit boven kwaliteit".
Dit jaar heeft hij in de aangifte de aftrek voor de dienstcheques (perfect) gehalveerd niettegenstaande wij slechts aan een totaal van rond de driehonderd EUR komen.
Ik wacht nog steeds op de beloofde rechtzetting......(ze gingen het eens "bestuderen"....?????).

Steeds opnieuw andere fouten. Soms denk ik dat er ergens een verborgen camera staat om mijn razernij te filmen als het weer voor de zoveelste keer raak is...

wanton

#15 , 17 mar 2015 11:47

Ik ontdekte ook een fout in mijn afrekening. Verkeerd bedrag aan bruto. Direct naar controle gebeld. Ik kreeg als antwoord : 'verkeerd ingescand'. ?? Maar binnen de week antwoord met de verbetering ontvangen. Het aantal fouten is toch wel heel wat verminderd tegenover een 6-tal jaren geleden. De invloed van ToW speelt zeker mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”