Vraag i.v.m. simpele boekhouding

Serius
Topic Starter
Berichten: 9

Vraag i.v.m. simpele boekhouding

#1 , 16 mar 2015 11:35

Hallo iedereen,

Situatieschets:
Ik geef gitaarles en krijg altijd contant geld voor elke les. Naar wat ik verdien, ben ik ook niet btw-plichtig.
Ik koop nooit iets aan, ik huur geen pand waar ik les geef, ik geef simpelweg les vanuit mijn privé ruimte.
Het enigste wat ik zou kunnen aangeven als onkosten is benzine (als ik rond rijd met reclame op mijn auto) of elektriciteit of als ik eens een nieuwe versterker koop. En de sociale bijdragen zou ik ook kunnen aangeven..

Ik heb boekhouden gestudeerd (zowel enkel als dubbel boekhouden) in het middelbaar dus ik zou willen zelf mijn boekhouding doen.

Mijn vraag is nu:
HOE moet ik dat doen? Koop ik een boek of is er een simpel boekhoudprogramma daarvoor?
En hoe kan ik dan bewijzen als ik geen facturen of nota's uitschrijf, hoeveel ik verdiend heb? Want ik lees dingen als: "de fiscus kan alles omdraaien en jij bent dan de klos"... :?

Hoe moet ik boekhouden wanneer mijn zaak zo simpel en basic is, zonder dat de "fiscus alles kan omdraaien" ???

Ik lees nergens goede uitleg over dit onderwerp...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1493

#2 , 16 mar 2015 11:41

indien niet btw-plichtig ga je ook niet met de fiscus te maken krijgen.
Heb je een handelsregisternummer?

Voor jezelf kan je een simpele boekhouding bijhouden. Ik zou me in uw geval beperken tot een enkele boekhouding. Kasboek in en uitgaven.

Bart 01
Berichten: 153

#3 , 16 mar 2015 11:43

Hebt u reeds de btw vrijstelling kleine onderneming aangevraagd en bent u officieel geregistreerd als zelfstandige in bijberoep?

Het belangrijkste stuk voor u is een kasboek. Hierin schrijft u al uw ontvangsten direct in. Dit moet dagelijks bijgehouden worden!
Idealiter stemt dit overeen met uw agenda, hoewel het niet verplicht is om een agenda bij te houden. Op einde jaar telt u alle maandtotalen op en dit herneemt u onder inkomsten.

Uw kosten nummert u en neemt u op in bvb een excel file. Op einde jaar groepeert u alle soortgelijke kosten naar voorbeeld van de klasse 61 rekeningen.

U hebt er inderdaad alle belang bij een controleerbare boekhouding te kunnen voorleggen, hoe bescheiden deze ook moge zijn.

Reclame

Serius
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 16 mar 2015 18:09

Hebt u reeds de btw vrijstelling kleine onderneming aangevraagd en bent u officieel geregistreerd als zelfstandige in bijberoep?

Het belangrijkste stuk voor u is een kasboek. Hierin schrijft u al uw ontvangsten direct in. Dit moet dagelijks bijgehouden worden!
Idealiter stemt dit overeen met uw agenda, hoewel het niet verplicht is om een agenda bij te houden. Op einde jaar telt u alle maandtotalen op en dit herneemt u onder inkomsten.

Uw kosten nummert u en neemt u op in bvb een excel file. Op einde jaar groepeert u alle soortgelijke kosten naar voorbeeld van de klasse 61 rekeningen.

U hebt er inderdaad alle belang bij een controleerbare boekhouding te kunnen voorleggen, hoe bescheiden deze ook moge zijn.
Bedankt, dat is duidelijk voor mij!
Maar kan u aanraden hoe ik dan mijn boekhouding zo "controleerbaar" mogelijk doe wanneer men altijd cash betaalt??? Ik had gehoord over een 'nota', misschien ligt daar de oplossing, weet u daar meer over?

Dank u!

Bart 01
Berichten: 153

#5 , 16 mar 2015 18:56

Op de site van financiën staat volgende: Daarentegen bestaat er geen verplichting om een factuur uit te reiken voor de levering van goederen of het verrichten van diensten aan natuurlijke personen (btw-plichtig of niet) die de goederen of diensten voor hun privégebruik bestemmen. In die gevallen moet u kiezen tussen ofwel vrijwillig een factuur uitreiken, ofwel die ontvangsten inschrijven in het dagboek van ontvangsten. Die inschrijving in het dagboek van ontvangsten moet in principe één keer per dag, als totaalbedrag gebeuren. Voor alle leveringen van goederen waarvan de eenheidsprijs meer dan 250 euro (btw inbegrepen) bedraagt moet u echter een aparte inschrijving doen.

U moet dus geen nota of factuur uitreiken, de inschrijving in het kasboek volstaat! Tenzij u klanten hebt die zelfstandig zijn en de lessen kunnen aftrekken. Maar dat zal wel niet het geval zijn veronderstel ik?
Wij raden altijd aan om per klant toch een individuele inschrijving te doen, ook al volstaat in principe één bedrag per dag.

Met controleerbaar bedoel ik vooral geen stapeltje papieren dat niet gelinkt kan worden aan de ingevulde cijfers in uw belastingaangifte.
Als u een ingevulde kasboek kan voorleggen, eventueel gekoppeld aan een (elektronische) agenda, zit u op het vlak van ontvangsten 'safe'.

Als u slechts een beperkt aantal kosten hebt, kan u deze uiteraard ook gewoon nummeren en het totaal invullen. Dan is een groepering per kostensoort niet echt noodzakelijk.

Franciscus
Berichten: 38728

#6 , 16 mar 2015 20:52

En gebruik daar best zo'n voorgedrukt boekje voor - te bekomen in elke goede kantoorvakhandel-
Kasboek - en In en uitgavenboek kosten beide enkele € - merken Exacompta en Atlanta by Jalema.
( als u me uw postcode via PB geeft geeft ik een goede kantoorvakhandel in de buurt op) :D

Serius
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 17 mar 2015 10:36

Op de site van financiën staat volgende: Daarentegen bestaat er geen verplichting om een factuur uit te reiken voor de levering van goederen of het verrichten van diensten aan natuurlijke personen (btw-plichtig of niet) die de goederen of diensten voor hun privégebruik bestemmen. In die gevallen moet u kiezen tussen ofwel vrijwillig een factuur uitreiken, ofwel die ontvangsten inschrijven in het dagboek van ontvangsten. Die inschrijving in het dagboek van ontvangsten moet in principe één keer per dag, als totaalbedrag gebeuren. Voor alle leveringen van goederen waarvan de eenheidsprijs meer dan 250 euro (btw inbegrepen) bedraagt moet u echter een aparte inschrijving doen.

U moet dus geen nota of factuur uitreiken, de inschrijving in het kasboek volstaat! Tenzij u klanten hebt die zelfstandig zijn en de lessen kunnen aftrekken. Maar dat zal wel niet het geval zijn veronderstel ik?
Wij raden altijd aan om per klant toch een individuele inschrijving te doen, ook al volstaat in principe één bedrag per dag.

Met controleerbaar bedoel ik vooral geen stapeltje papieren dat niet gelinkt kan worden aan de ingevulde cijfers in uw belastingaangifte.
Als u een ingevulde kasboek kan voorleggen, eventueel gekoppeld aan een (elektronische) agenda, zit u op het vlak van ontvangsten 'safe'.

Als u slechts een beperkt aantal kosten hebt, kan u deze uiteraard ook gewoon nummeren en het totaal invullen. Dan is een groepering per kostensoort niet echt noodzakelijk.
Dank aan iedereen voor de duidelijke antwoorden, mijn enige vraag die rest is i.v.m. die agenda, moet ik dan een fotokopie nemen van mijn agenda op het einde van het jaar om dat in te dienen bij de belastingsdienst ??
Excuses voor de misschien ietwat overbodige vragen maar ik wil echt zeker zijn aan wat ik begin, ik wil van alles op de hoogte zijn.

Bart 01
Berichten: 153

#8 , 17 mar 2015 11:22

Uw agenda moet u niet meesturen naar de administratie. Bij een controle kan deze wel opgevraagd worden.

GB2702
Berichten: 235

#9 , 17 mar 2015 11:23

Agenda en andere documenten hou je gewoon zelf bij en bij een eventuele controle laat je deze documenten allemaal zien aan de controleur

Serius
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 19 mar 2015 10:31

Dank aan allen voor de duidelijk antwoorden!

Pieter6
Berichten: 6

#11 , 30 mar 2015 22:45

Houd wel rekening met de inschrijvingskosten (ongeveer €82-€85) bij de Kruispuntbank der ondernemingen. Verder zorgen dat je geen uitkering krijgt van de RVA of mutualiteiten, anders worden deze 9,9/10 geschrapt/teruggevorderd (bv. ouderschapsverlof of ziekte langer dan een maand).
Verder betaal je per jaar nog gemeente- en provinciebelasting. Ikzelf woon in Bredene en dat kwam op €181 in 2014.
Kwestie van geen onaangename verrassingen te hebben op het eind van de rit.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”