Vraag i.v.m. simpele boekhouding

Serius
Topic Starter
Berichten: 9

Vraag i.v.m. simpele boekhouding

#1 , 16 mar 2015 11:35

Hallo iedereen,

Situatieschets:
Ik geef gitaarles en krijg altijd contant geld voor elke les. Naar wat ik verdien, ben ik ook niet btw-plichtig.
Ik koop nooit iets aan, ik huur geen pand waar ik les geef, ik geef simpelweg les vanuit mijn privé ruimte.
Het enigste wat ik zou kunnen aangeven als onkosten is benzine (als ik rond rijd met reclame op mijn auto) of elektriciteit of als ik eens een nieuwe versterker koop. En de sociale bijdragen zou ik ook kunnen aangeven..

Ik heb boekhouden gestudeerd (zowel enkel als dubbel boekhouden) in het middelbaar dus ik zou willen zelf mijn boekhouding doen.

Mijn vraag is nu:
HOE moet ik dat doen? Koop ik een boek of is er een simpel boekhoudprogramma daarvoor?
En hoe kan ik dan bewijzen als ik geen facturen of nota's uitschrijf, hoeveel ik verdiend heb? Want ik lees dingen als: "de fiscus kan alles omdraaien en jij bent dan de klos"... :?

Hoe moet ik boekhouden wanneer mijn zaak zo simpel en basic is, zonder dat de "fiscus alles kan omdraaien" ???

Ik lees nergens goede uitleg over dit onderwerp...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1493

#2 , 16 mar 2015 11:41

indien niet btw-plichtig ga je ook niet met de fiscus te maken krijgen.
Heb je een handelsregisternummer?

Voor jezelf kan je een simpele boekhouding bijhouden. Ik zou me in uw geval beperken tot een enkele boekhouding. Kasboek in en uitgaven.

Bart 01
Berichten: 153

#3 , 16 mar 2015 11:43

Hebt u reeds de btw vrijstelling kleine onderneming aangevraagd en bent u officieel geregistreerd als zelfstandige in bijberoep?