Ik leg even het geval uit:
Bedrijf X = boekhoudkantoor
Mevrouw Y = gedupeerde
De zus van mevrouw Y is zelfstandig en heeft een persoonlijke boekhouder die als werknemer werkt vanuit bedrijf X.
mevrouw Y is op een avond aanwezig bij haar zus als ook toevallig op dat moment de boekhouder aanwezig is. Mevrouw Y heeft plannen om een eigen bedrijfje op te richten en de gesprekken gaan hieromtrent op een gewone informele manier. De boekhouder van bedrijf X zegt haar dat hij daar ter plaatse niet veel info kan verschaffen, maar dat mevrouw Y eens kan langskomen op het kantoor van bedrijf X om een eerste verkennend gesprek te hebben. Hij vermeldt er ook expliciet bij dat het de gewoonte is dat zo'n eerste verkennend gesprek gratis is.
Mevrouw Y gaat dan ook één van de volgende dagen binnen bij bedrijf X en heeft een 50-tal minuten gesprek met een bediende ter plaatse. Dit ging weldegelijk om een verkennend gesprek, aangezien er gewoon algemeen gepolst werd naar de bedoelingen, en de conversatie uiteindelijk werd afgesloten met de vraag of mevrouw Y even haar belastingsbrief zou kunnen doorgeven, omdat er anders op dit moment toch nog niks te zeggen valt.
Uiteindelijk stuurt mevrouw Y niks naar bedrijf X aangezien de plannen voor het bedrijf om persoonlijke redenen in het water zijn gevallen.
Mevrouw Y krijgt 3 maanden later een factuur in de bus voor 500 euro voor dat verkennend gesprek! Ze is hier uiteraard niet mee akkoord en stuurt een aangetekende brief dat ze deze factuur niet betaald daar er een mondelinge overeenkomst was dat een verkenningsgesprek gratis is, en er verder geen contact meer geweest is met het kantoor van bedrijf X.
Hierop geeft het kantoor geen enkele reactie, er volgt echter een herinnering op de factuur en uiteindelijk een dagvaarding!
Mijn vraag is tweeërlei:
1. In het persoonlijk geval van mevrouw Y: is ze in haar recht?
2. In het algemeen geval omtrent boekhoudkantoren? Zijn zij niet verplicht hun tarieven op voorhand te kennen te maken aan hun klanten? Kunnen zij om het even welke tarief hanteren? Want zelfs al WAS dit een betalend overleg, is 500 euro voor 50 minuten dan een geldig tarief? Zo zouden ze ook 10.000 euro per uur kunnen aanrekenen natuurlijk. Bestaan er toucours regelgevingen omtrent boekhoudkantoren waaraan zij moeten voldoen? Of mogen zij wild-west-stijl tewerk gaan en geld eisen voor om het even wat en om het even hoeveel zonder mondelinge noch schriftelijke overeenkomst?
maw: is er een wettelijk kader waarin boekhoudkantoren zich moeten schikken, en kan ik hiervan een officieel wettelijk document terugvinden op inet?
Dank bij voorbaat,
Hiapoe