BTW & gedoneerde goederen

BLE
Topic Starter
Berichten: 25

BTW & gedoneerde goederen

#1 , 02 mar 2015 09:59

Wij hebben een overstock aan goederen die we graag zouden doneren aan een VZW die deze gebruikt in zijn projecten buiten de EU.

Kunnen we die gewoon gratis weggeven zonder dat dit gevolgen heeft voor de BTW?
Moeten er specifieke formulieren ingevuld worden?
We hebben bij aankoop van de goederen immers BTW afgetrokken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 02 mar 2015 10:05

Die aftrek moet dan rechtgezet worden volgens Artikel 12 BTW wetboek. De BTW heeft het niet voor liefdadigheid, ik denk dat enkel voedselbanken in aanmerking komen voor donaties zonder fiscale gevolgen.

BLE
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 02 mar 2015 11:22

Is het dan beter om te verkopen voor 50 euro?
Dan heb ik mijn overstock met verkocht en niet gratis weggegeven.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 02 mar 2015 13:54

Moet wel in de buurt zijn van de normale waarde

dako
Berichten: 333

#5 , 06 mar 2015 11:59

Moet wel in de buurt zijn van de normale waarde
En bij "normale waarde" moet dan niet persee gekeken worden naar de winkelwaarde, maar waarde die je er nog voor kan krijgen van outletshop/opkoper/...

Enige wat ik hier bemerkt is dat de goederen naar buiten de EU gaan. Ik herinner me iets dat indien je kan aantonen dat deze naar buiten de EU gaan is er volgens mij geen BTW verschuldigd is (idem zoals bij vb gewone export/...), maar ben hier niet meer zeker van. Voor de zekerheid best eens navragen bij je accountant.

BLE
Topic Starter
Berichten: 25

#6 , 11 mar 2015 08:36

Bedankt Dako! Ik zal het zeker verder navragen ivm met doneren, BTW en bestemming buiten EU.

De gekregen voorstellen van opkopers is zeer laag.
Daarom dat ik ze liever doneer.

dako
Berichten: 333

#7 , 11 mar 2015 16:19

Je moet het niet noodzakelijk verkopen, je mag ze weggeven (ontrekking voor BTW) maar dan moet je wel de BTW hierop betalen aan de BTW-administratie zoals op een verkoop. Deze BTW is dus een kost voor jou... Indien je de goederen verkoopt is dit geen kost (je krijgt de btw betaald van diegene die koopt)...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 mar 2015 10:25

Vandaag in De Standaard:



In ons land wordt jaarlijks zo’n 660.000 ton voedsel weggegooid. De verwachting is dat dat de komende maanden serieus daalt, door een ingreep van minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA). Hij kondigde een belangrijke btw-vrijstelling aan, die de meer dan 3.000 buurtsupermarkten en superettes in ons land ten goede komt, net als de lokale bakkers en slagers.



Winkeliers die voedsel gaven aan voedselbanken, waren geen btw verschuldigd. Die regeling kwam vooral de grote supermarkten ten goede


‘Voor kleine winkeliers is het op dit moment goedkoper hun voedseloverschotten weg te smijten dan het weg te schenken’, zegt zowel CD&V-parlementslid Sonja Becq als Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

De reden is dat de handelaars btw moeten betalen, wanneer ze de onverkochte goederen wegschenken, terwijl ze de btw kunnen terugvorderen wanneer ze de onverkochte goederen bij de belastingadministratie als ‘vernietigd’ opgeven.

Voormalig minister Koen Geens (CD&V) had die regeling al versoepeld: winkeliers die het voedsel weggaven aan de erkende provinciale voedselbanken, waren geen btw meer verschuldigd. Maar die regeling kwam vooral de grote supermarktketens zoals Delhaize en Carrefour ten goede, die nauw met de voedselbanken samenwerken.

Van Overtveldt maakt dat er ook geen btw meer betaald moet worden wanneer kleine winkeliers hun voedseloverschotten aan lokale besturen wegschenken, of aan verenigingen die door lokale besturen zijn erkend. Het gaat dan om het OCMW of een erkende lokale armoedevereniging als Welzijnszorg.

Volgens CD&V-parlementslid Sonja Becq is de maatregel van ­belang in de strijd tegen voedselarmoede, nu door de economische crisis een grotere groep mensen het moeilijk heeft.

Ook NSZ-voorzitster Christine Mattheeuws rekent erop dat door de maatregel het aanbod aan uit te delen voedselpakketten fors zal stijgen. ‘Dat is nodig. Bijna 250.000 Belgen doen jaarlijks een beroep op voedselhulp.’ Zo noteerden de Voedselbanken afgelopen jaar een stijging van 8.000 mensen die bij hen aanklopten.

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 13 mar 2015 12:35

Mooie stap vooruit, op naar kleding!

jef007
Berichten: 1683

#10 , 14 mar 2015 13:45

De reden is dat de handelaars btw moeten betalen, wanneer ze de onverkochte goederen wegschenken, terwijl ze de btw kunnen terugvorderen wanneer ze de onverkochte goederen bij de belastingadministratie als ‘vernietigd’ opgeven.
??
handelaars krijgen zowiezo de BTW terug bij een aankoop!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 14 mar 2015 14:05

Je ziet de nieuwe BTW carrousels al komen ....

LeenW
Berichten: 12839

#12 , 14 mar 2015 18:06

De reden is dat de handelaars btw moeten betalen, wanneer ze de onverkochte goederen wegschenken, terwijl ze de btw kunnen terugvorderen wanneer ze de onverkochte goederen bij de belastingadministratie als ‘vernietigd’ opgeven.
??
handelaars krijgen zowiezo de BTW terug bij een aankoop!
Maar dat is nu net de reden dat ze btw moeten rekenen op schenkingen, terwijl dit bij vernietiging niet moet.


Je ziet de nieuwe BTW carrousels al komen ....
Of net het omgekeerde, overdreven controle waardoor het niet meer de moeite loont iets weg te schenken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”