BTW op nieuwe wagen en verkochte wagen.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

Re: BTW op nieuwe wagen en verkochte wagen.

#16 , 22 feb 2015 06:52

Ik ga mijn vraag anders stellen.. op welk percentage van het verkoopbedrag moet ik BTW berekenen vermits ik maar op 25% van het aankoopbedrag btw heb kunnen recupereren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 22 feb 2015 08:49

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#18 , 22 feb 2015 09:33

Als ik het goed begrijp dan moet ik op 50 % van de verkoopprijs BTW betalen en kan ik in mijn geval via het systeem van herziening de overige 25% recupereren.

Reclame

Bart 01
Berichten: 153

#19 , 25 feb 2015 09:38

Ik heb het antwoord hierboven letterlijk gegeven: die 50% + herziening is enkel voor een bvba. In een eenmanszaak mag u de btw beperken tot het gedeelte dat oorspronkelijk werd afgetrokken.

Indien uw boekhouder een abonnement op bvb monkey.be heeft, kan hij de teksten daar letterlijk terugvinden bij de auteurscommentaren voor dit onderwerp.
In dezelfde zin, heeft ea inspecteur T Van Sant, in Accountancy & Fiscaliteit van 19/04/2002 deze regeling ook uit de doeken gedaan.
U moet als zelfstandige altijd 21% BTW aan rekenen op je verkoopprijs en die moet je volledig storten naar de BTW, die verkoop heeft niks met je vroeger aankoop te zien .
Die verkoop heeft juist wel alles te zien met het oorspronkelijk uitgeoefend recht op aftrek voor een personenwagen. Er moet inderdaad 21% aangerekend worden, maar wel enkel op het niet vrijgesteld gedeelte van de maatstaf!

LeenW
Berichten: 12828

#20 , 25 feb 2015 10:41

Vroeger was het zelfs altijd btw op 100% rekenen. Sinds enkele jaren is alles veranderd, dus ook die 25% aftrek, dit moet nu berekend worden zoals eerder gezegd.

Bart 01
Berichten: 153

#21 , 25 feb 2015 11:39

in Accountancy & Fiscaliteit van 19/04/2002 deze regeling ook uit de doeken gedaan.
Typo: moet uiteraard 19/04/2012 zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”