BTW op nieuwe wagen en verkochte wagen.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

BTW op nieuwe wagen en verkochte wagen.

#1 , 20 feb 2015 12:39

Ik ben van plan mij een nieuwe wagen te kopen op mijn eenmanszaak en.mijn huidige wagen die ook op de zaak staat te verkopen aan de garage. Nu blijkt dat ik op mijn nieuwe wagen maar 25% van de Btw kan recupereren vermits hij maar voor 25% aftrekbaar is, maar van de BTW op de auto die ik inlever in de garage moet ik 50% doorstorten aan de BTW, klopt dit? Als je dus een wagen van bvb 1 jaar oud om gelijk welke reden ook verkoopt dan zou je eigenlijk meer BTW moeten terugstorten dan dat je gekregen hebt. Dat is toch niet logisch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 20 feb 2015 13:00

U moet alle btw die u ontvangt doorstorten aan de Staat.

Bart 01
Berichten: 153

#3 , 20 feb 2015 13:05

Dat hangt er van af hoeveel btw oorspronkelijk in aftrek werd gebracht op die oude wagen. Als dit 50% was, dan moet u inderdaad maar op 50% van de maatstaf BTW rekenen. Was dit ook 25%, mag u ook slechts op 25% van de maatstaf btw rekenen.

Reclame

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#4 , 20 feb 2015 15:49

Dit zijn wel zeer tegenstrijdige antwoorden... Hier http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... /53/search" onclick="window.open(this.href);return false; lees ik het nog anders en onze boekhouder zegt dat je ook indien je maar 25% teruggekregen hebt je toch 50% moet storten.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 20 feb 2015 15:52

Je boekhouder zit verkeerd. Je rekent de volledige btw op 50% (of 25%) van de MVH, belangrijke nuance. Alle btw die je aanrekent, moet je immers doorstorten. Bart en ik zeggen eigenlijk hetzelfde hoor.

Bart 01
Berichten: 153

#6 , 20 feb 2015 16:25

Een voorbeeld verduidelijkt misschien veel. Stel u verkoopt uw wagen voor 1.000 € excl btw.
U heeft in het verleden slechts 25% recht op aftrek op de wagen uitgeoefend, dan zal u de verkoopfactuur als volgt moeten opmaken:
250 € + 52,50 € btw = 302.50 €
750 € zonder btw.
Totaal factuur: 1.000 € maatstaf van heffing + 52,50 € btw = 1.052,50 € te betalen.

Wat je boekhouder zegt geldt enkel voor een bvba!

•indien bij een eenmanszaak de wagen slechts gedeeltelijk in het beroepsvermogen werd opgenomen en daardoor de btw voor een lager percentage in aftrek werd gebracht (bijvoorbeeld 20 %), is de btw voortaan verschuldigd op een overeenstemmend percentage van de verkoopprijs exclusief btw (in ons voorbeeld moet er dan slechts 21 % btw worden aangerekend op 20 % van de verkoopprijs);

•indien bij een vennootschap de btw voor een lager percentage in aftrek werd gebracht (bijvoorbeeld 20 %), is de btw voortaan toch verschuldigd op 50 % van de verkoopprijs exclusief btw aangezien de wagen volledig in het beroepsvermogen van de vennootschap aanwezig was. Er kan wel in het voordeel van de vennootschap een herziening gebeuren indien de vijfjarige herzieningstermijn nog niet is verstreken.

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 20 feb 2015 16:30

En mss voor de volledigheid, die 25%, waar komt die vandaan? De tijd dat je naar het beroepsgebruik mocht gokken, is al even voorbij.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#8 , 21 feb 2015 11:40

Die 25% komt van de belastingcontroleur. We hebben namelijk controle gehad en dan is dit op 25% vastegesteld.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#9 , 21 feb 2015 11:50

Een voorbeeld verduidelijkt misschien veel. Stel u verkoopt uw wagen voor 1.000 € excl btw.
U heeft in het verleden slechts 25% recht op aftrek op de wagen uitgeoefend, dan zal u de verkoopfactuur als volgt moeten opmaken:
250 € + 52,50 € btw = 302.50 €
750 € zonder btw.
Totaal factuur: 1.000 € maatstaf van heffing + 52,50 € btw = 1.052,50 € te betalen.

Wat je boekhouder zegt geldt enkel voor een bvba!

•indien bij een eenmanszaak de wagen slechts gedeeltelijk in het beroepsvermogen werd opgenomen en daardoor de btw voor een lager percentage in aftrek werd gebracht (bijvoorbeeld 20 %), is de btw voortaan verschuldigd op een overeenstemmend percentage van de verkoopprijs exclusief btw (in ons voorbeeld moet er dan slechts 21 % btw worden aangerekend op 20 % van de verkoopprijs);

•indien bij een vennootschap de btw voor een lager percentage in aftrek werd gebracht (bijvoorbeeld 20 %), is de btw voortaan toch verschuldigd op 50 % van de verkoopprijs exclusief btw aangezien de wagen volledig in het beroepsvermogen van de vennootschap aanwezig was. Er kan wel in het voordeel van de vennootschap een herziening gebeuren indien de vijfjarige herzieningstermijn nog niet is verstreken.
Is er hiervan ergens lectuur overbterug te vinden? De bediende van onze boekhoude heeft die vraag aan de BTW gesteld en kreeg als antwoord 50%. Ik zoek eigenlijk een document waar staat dat voor een gewone zelfstandige het zo s dat je maar hetzelfde percentage moet betalen als de teruggave bij aankoop.

LeenW
Berichten: 12825

#10 , 21 feb 2015 12:49

Tegenwoordig moet je uit 1 van de 3 methodes kiezen voor btw-aftrek wagen.

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 903/search

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#11 , 21 feb 2015 14:36

Tegenwoordig moet je uit 1 van de 3 methodes kiezen voor btw-aftrek wagen.

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 903/search
Helaas ben ik hierop niet geabonneerd.. .

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#12 , 21 feb 2015 14:55

Tegenwoordig moet je uit 1 van de 3 methodes kiezen voor btw-aftrek wagen.

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 903/search
Helaas ben ik hierop niet geabonneerd.. .
Heb proefabonnement genomen. Ik krijg daar echter nog geen duidelijk antwoord hoeveel BTW ik moet doorstorten van de verkoop van mijn wagen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 feb 2015 16:16

Heb proefabonnement genomen. Ik krijg daar echter nog geen duidelijk antwoord hoeveel BTW ik moet doorstorten van de verkoop van mijn wagen
Nochtans is het antwoord hier reeds gevallen hoor.

Al de ontvangen BTW moet je doorstorten, een particulier ontvangt nooit BTW.

Je verkoopprijs = de prijs + BTW, en die BTW stort je aan de BTW.

Al de rest is spijkers op laag water.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#14 , 21 feb 2015 17:27

De vraag blijft hoeveel BTW moet ik aanrekenen als ikzelf maar 25 % heb kunnen recupereren bij de aankoop van de wagen die ik nu wil verkopen. 50% zoals boekhouder zegt of 25 zoals Bart 01 beweert. Ik zou graag Bart 01geloven maar vind dat verder nergens terug.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 feb 2015 20:09

U moet als zelfstandige altijd 21% BTW aan rekenen op je verkoopprijs en die moet je volledig storten naar de BTW, die verkoop heeft niks met je vroeger aankoop te zien .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”