Belastingontduiking info

lepoiludypres
Topic Starter

Belastingontduiking info

#1 , 13 feb 2015 10:55

Geachte,

Ik wou graag inlichtingen hebben over volgend onderwerp.
Het zit dus zo, ik ken een kapper die reeds al 20jaar ongeveer aan belastingontduiking doet. Hoe doet hij dat, hij schrijft zijn personeel halftijds in, maar laat ze meer dan voltijds werken. De werknemers zijn daar het slachtoffer van want zij krijgen geen andere keuze van deze uitbater.... Het is dat of buiten. Natuurlijk voor de werknemers hun pensioen, hypothecaire lening,.... allemaal nadelig.
Het halftijdse loon betaald hij maandelijks uit in 3x cash, samen met het zwart geld. Hij weigert dit te doen via bankoverschrijving.

Het loon wordt gesplitst in 3x zoals ik al zei, de eerste 500eur krijgen ze de 15e van de maand, op de laatste dag van de maand nog eens 500eur en dan de 1e van de volgende maand de afrekening wat zelfs tot 800euro oploopt. En dat voor een Halftijds contract!

Ik vraag dit, omdat die "baas" zeer slecht omgaat met zen personeel op elk vlak. Alsook omdat de werknemers de dupe zijn van zijn regels. Hij wordt steeds rijker en rijker, maar het welzijn van zijn personeel, hun toekomst, trekt hij zich niet aan. Hoeveel belastingsgeld dat hij zo al in zijn zakken heeft gestoken als je kan rekenen dat hij ongeveer min. 2000€ per dag verdient...

Natuurlijk de zwarte papieren zitten allemaal op een plek, vanachter in het huis. Er is al belastingscontrole geweest omdat ze denk ik iets vermoeden. Maar zijn vrouw gaat dan vlug naar achter om alle uren aan te passen.
Bijvoorbeeld, vrouw X werkt die dag normaal wettelijk van 13u tot 19u. Maar ze werkt al van 7u ipv om 13u. De belastingsinspectie komt binnen, het zwarte boek met de echte gewerkte uren verdwijnt dan (ligt onder de handdoeken weet ik via via) en de uren worden door de vrouw onmiddellijk aangepast. Zo is het al enkele keren gebeurd en elke keer glippen ze er altijd door.

Nu, ik heb een dossier gemaakt, ijzer sterk om het te stoppen.

Maar ik wil die meisjes niet raken door hem. Nu is mijn vraag, krijgt het personeel ook een boete, en zo ja, graven ze dan ook jaren terug in het personeel, zodat ex werknemers ook een boete krijgen? Of zijn dat enkel de huidige die daar nu werken?
Hoe ver graaft de inspectie terug?

Ik zeg het nog eens, onschuldige mensen wil ik niet raken zoals het personeel, want zij kloppen enorm veel uren en daar heb ik respect voor. Het is alleen, zo een uitbuiters van bazen, dat moet gedaan zijn.

Hopend op veel informatie,

Dank u!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 feb 2015 11:01

De werkgever wordt natuurlijk het zwaarst aangepakt, maar ook de werknemer die toestemt is schuldig. In de horeca zijn er bijvoorbeeld heel wat mensen die alleen in het zwart willen werken.

lepoiludypres
Topic Starter

#3 , 13 feb 2015 11:09

En zijn dat dan enkel de huidige werknemers die een boete krijgen of ook ex werknemers?
Ik weet dat veel mensen in het zwart willen werken in die sectoren, maar hier krijgen ze niet echt de keus... Ze hebben al vaak gevraagd om een voltijds contract te krijgen, maar dat mag niet. Als klant heb ik al veel gezien en gehoord, en de bewijzen zwart op wit gezien en het is ronduit schandalig. Maar ik wil zo weinig mogelijk mensen treffen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2015 11:11

Vergeet ook niet als hij gepakt word, wat niet 100% zeker is, dan zal er wel iemand van de werknemers de C4 krijgen, want wie zegt dat hij ze voltijds kan betalen ?
Als de werknemers daar niet mee akkoord zijn, moeten ze zelf de nodige stappen doen om hun rechten te laten gelden en niet de klant.

Niet alle vissen worden gevangen, er zijn er ook die door de mazen van het net zwemmen, en wat heb jij daar bij te winnen met deze nazi praktijken ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#5 , 13 feb 2015 11:36

Ze hebben nog steeds de keus om ergens anders in het wit te gaan werken. Alle werknemers die binnen de verjaringstermijn vallen, kunnen ze verder vervolgen.

Lanox

#6 , 13 feb 2015 11:36

en wat heb jij daar bij te winnen met deze nazi praktijken ?
Het zegt veel over u dat u dit een nazi praktijk vindt.
Door de belastingontduiking van enkelingen mag de gemeenschap dieper in zijn buidel tasten.

lepoiludypres
Topic Starter

#7 , 13 feb 2015 11:37

Wat ik daarbij te winnen heb? Veel hoor, omdat een familielid door hem 4jaar geleden gekweld was geweest. Dat jonge koppel wou een huis kopen maar kon geen lening krijgen door zijn contracten. + het koppel kreeg 2 weken groot verlof van hem, de reis was geboekt, alles betaald, ineens 2 dagen voor de reis moest ze toch komen werken, met als gevolg dat de reis in het water viel. Kent u het spreekwoord, oog om oog, tand om tand.
Kijk wij betalen allemaal eerlijk belastingen, als wij willen bijverdienen doen we dat in bijberoep. Is het nu zo moeilijk om in regel te zijn met alles. Nee uit egoïsme, zelf de zakken vullen, en maar huizen opkopen... Terwijl zen personeel moet krabben om een huisje te kunnen kopen want wat geeft de bank hen, een lening van 100 000eur, terwijl ze meer uren kloppen dan de meeste mensen.

Het dosier dat ik heb, is zoals ik zei ijzersterk, zelfs de plaatsen waar de papieren liggen heb ik op een plattegrond getekend zodat de inspectie direct daar kan zoeken.

Ik begrijp ook zeker dat werknemers hun C4 kunnen krijgen, maar zullen ze niet op de 1 of andere manier later dankbaar zijn, als ze dan een voltijds contract kunnen krijgen elders. Maar nu durven ze niets te doen of te zeggen, ze hebben er bang van. Hij dreigt voor het minst met ontslag. Maar dat doet hij dan weer niet, hij maakt het u zo zuur dat je zelf zou opstappen, met als gevolg, geen dopgeld.

En daarom dus.

Iedereen gelijk voor de wet. Als iedereen zo zou doen zou het nogal een boeltje worden, en dat is nu net de fout van ons land, de laksheid.

Dus daarom dat ik wil weten, of ze ook de ex werknemers straffen?

lepoiludypres
Topic Starter

#8 , 13 feb 2015 11:39

En geloof me, dit is geen kleine vis... Want hij doet dit bijna al 20jaar zo. Alleen is het nu de verkeerde (ik) kar, waartegen hij gestoten heeft. Het is zoals Lanox zegt, wij moeten er allemaal meer voor betalen. Kan je al rekenen hoeveel dat is op zovele jaren, men spreekt over vele miljoenen hoor.

denlowie

#9 , 13 feb 2015 11:43

en wat heb jij daar bij te winnen met deze nazi praktijken ?
Het zegt veel over u dat u dit een nazi praktijk vindt.
Door de belastingontduiking van enkelingen mag de gemeenschap dieper in zijn buidel tasten.

Hoe noem u dit ?

Een JUDAS praktijk?

Die kreeg er nog dertig zilverlingen voor zijn verklikking !

lepoiludypres
Topic Starter

#10 , 13 feb 2015 11:48

Kijk, normaal zou ik zoiets nooit doen. Was hij menselijk geweest met mijn familielid en die meisjes dan zou ik ook een oog toe knijpen.
Maar als iemand u zo onrespectvol behandeld, waarom moet je dan verdraagzaam zijn?
Ik denk ook zo hoor, elk huisje zijn kruisje, maar hier is deze man veel te ver gegaan en ik zal het stoppen.

Al wat ik wil is een antwoord op mijn vragen?

De wereld zou een veel mooiere plek zijn moesten mensen leven volgens goede normen en waarden zoals wij denk ik wel. Dat mensen respect hebben voor elkaar, elkaar wat gunnen en dergelijke. Maar zelfs een goed mens, die voor iedereen alles wil doen raakt soms ook eens kwaad.

denlowie

#11 , 13 feb 2015 11:59

Hier kan je de telefoonnummers vinden van de inspectie van de sociale wetten uit je streek !

http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=6552

lepoiludypres
Topic Starter

#12 , 13 feb 2015 12:18

Alvast bedankt voor de hulp! En excuses voor het lastige onderwerp ook...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”