#1 , 13 feb 2015 10:55
Geachte,
Ik wou graag inlichtingen hebben over volgend onderwerp.
Het zit dus zo, ik ken een kapper die reeds al 20jaar ongeveer aan belastingontduiking doet. Hoe doet hij dat, hij schrijft zijn personeel halftijds in, maar laat ze meer dan voltijds werken. De werknemers zijn daar het slachtoffer van want zij krijgen geen andere keuze van deze uitbater.... Het is dat of buiten. Natuurlijk voor de werknemers hun pensioen, hypothecaire lening,.... allemaal nadelig.
Het halftijdse loon betaald hij maandelijks uit in 3x cash, samen met het zwart geld. Hij weigert dit te doen via bankoverschrijving.
Het loon wordt gesplitst in 3x zoals ik al zei, de eerste 500eur krijgen ze de 15e van de maand, op de laatste dag van de maand nog eens 500eur en dan de 1e van de volgende maand de afrekening wat zelfs tot 800euro oploopt. En dat voor een Halftijds contract!
Ik vraag dit, omdat die "baas" zeer slecht omgaat met zen personeel op elk vlak. Alsook omdat de werknemers de dupe zijn van zijn regels. Hij wordt steeds rijker en rijker, maar het welzijn van zijn personeel, hun toekomst, trekt hij zich niet aan. Hoeveel belastingsgeld dat hij zo al in zijn zakken heeft gestoken als je kan rekenen dat hij ongeveer min. 2000€ per dag verdient...
Natuurlijk de zwarte papieren zitten allemaal op een plek, vanachter in het huis. Er is al belastingscontrole geweest omdat ze denk ik iets vermoeden. Maar zijn vrouw gaat dan vlug naar achter om alle uren aan te passen.
Bijvoorbeeld, vrouw X werkt die dag normaal wettelijk van 13u tot 19u. Maar ze werkt al van 7u ipv om 13u. De belastingsinspectie komt binnen, het zwarte boek met de echte gewerkte uren verdwijnt dan (ligt onder de handdoeken weet ik via via) en de uren worden door de vrouw onmiddellijk aangepast. Zo is het al enkele keren gebeurd en elke keer glippen ze er altijd door.
Nu, ik heb een dossier gemaakt, ijzer sterk om het te stoppen.
Maar ik wil die meisjes niet raken door hem. Nu is mijn vraag, krijgt het personeel ook een boete, en zo ja, graven ze dan ook jaren terug in het personeel, zodat ex werknemers ook een boete krijgen? Of zijn dat enkel de huidige die daar nu werken?
Hoe ver graaft de inspectie terug?
Ik zeg het nog eens, onschuldige mensen wil ik niet raken zoals het personeel, want zij kloppen enorm veel uren en daar heb ik respect voor. Het is alleen, zo een uitbuiters van bazen, dat moet gedaan zijn.
Hopend op veel informatie,
Dank u!