Domiciliëring in Italie

bogaedir
Topic Starter
Berichten: 2

Domiciliëring in Italie

#1 , 11 feb 2015 19:27

Ik heb een woning gekocht in Italie als enige woonst, en zou daar mijn domicilie willen/moeten zetten. Wat moet ik in acht nemen bij deze omzetting?
Daar ik ook nog werk in Belgie wil ik hier echter hier een referentie adres behouden. Is dit mogelijk? Wat zijn de gevolgen voor mijn Belgische inkomsten en toekomstig pensioen.
Wat moet er geregeld worden indien ik mijn domicilie terug naar Belgie wil zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 feb 2015 19:45

Als u hier vast werkt moet u hier gedomicilieerd zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007
Berichten: 1816

#3 , 11 feb 2015 20:18

Dat weet ik zo nog niet of je hier moet gedomicilieerd zijn, en al die nederlandse en franse grensarbeiders dan ?

Italie is natuurlijk een stuk verder en daarom is het heel wat moeilijker om geloofwaardig te maken dat men in Italie woont en in Belgie werkt.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 11 feb 2015 20:29

Grensarbeider in Italië als Belg?
De wijkagent die de domiciliering moet controleren zal hier vragen bij hebben, tenzij TS een privé jet ter beschikking heeft om 's avonds naar huis te gaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3297

#5 , 12 feb 2015 09:27

Domicilie in het buitenland en een referentieadres in B zijn niet verenigbaar.
Een referentieadres is bedoeld voor mensen die geen vaste woonplaats/domicilie hebben.

WP002
Berichten: 1481

#6 , 12 feb 2015 09:34

Dat weet ik zo nog niet of je hier moet gedomicilieerd zijn, en al die nederlandse en franse grensarbeiders dan ?
Ik twijfel daar eerlijk gezegd ook aan. Ik ken zo iemand die voor het werk zo ongeveer wel elke week in een ander Europees land vertoeft en quasi onbeperkt transportkosten kan claimen. Ongeacht waar de hoofdzetel van het bedrijf is denk ik dat zo iemand eender waar kan gaan wonen. In deze geglobaliseerde wereld is "domicilie" hoe langer hoe meer een relatief begrip.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 12 feb 2015 09:56

Een vaste tewerkstelling in België (het genre van 5 dagen per week) in combinatie met een domicilie in Italië zal bij controle problemen opleveren. U valt sowieso niet onder de standaard grensarbeider die elke dag de grens zal oversteken, tenzij u effectief een privé-jet heeft.

Enige realistische mogelijkheid die dat domicilie in Italië kan verantwoorden is als u effectief uw hoofdverblijf in Italië heeft (en daar dus alle documenten toekomen, u effectief daar verbruik heeft, ...) en elke week tijdens de werkweek naar hier komt om te werken, en op vrijdag dan terugkeert naar Italië voor het weekend. Zoniet, zal bij controle, een politieagent u ambtshalve inschrijven op het adres in België en daardoor u na verloop van tijd niet langer gedomicilieerd zijn in Italië.

bogaedir
Topic Starter
Berichten: 2

#8 , 12 feb 2015 11:57

Waar kan ik info vinden over domiciliering in buitenland (gemeente/ ???) en wat indien ik niet meer werk in Belgie, maar op pensioen ben (het vroeger prepensioen) of werkloosheidsuitkeringen krijg? Veranderd dat iets aan de situatie?
Als de domiciliering in Italie goedgekeurd is, kan ik hier toch wel een verblijfsadres in Belgie hebben, of is dit wettelijk niet mogelijk?

jefke007
Berichten: 1816

#9 , 12 feb 2015 13:26

De nieuwe regering gaat de nieuwe 'bruggepensioneerden' (swt ) DWINGEN om in belgie te wonen, anders geen brugpensioen en veplichten om beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt tot 65 jaar ( voorlopig )
( er waait dus al een tijdje een nieuwe wind door Belgie )
U kan info bij de rva of op hun website bekomen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 12 feb 2015 13:44

Waar kan ik info vinden over domiciliering in buitenland (gemeente/ ???)
bij de ambassade van dat land, zij zullen de regels daar kennen. Wij kunnen enkel over de regels hier oordelen.
en wat indien ik niet meer werk in Belgie, maar op pensioen ben (het vroeger prepensioen) of werkloosheidsuitkeringen krijg? Veranderd dat iets aan de situatie?
Als gepensioneerde (al dan niet in prepensioen), mag u in het buitenland wonen. Als werkloze (dus ook als bruggepensioneerde) niet, tenzij maximaal 3 maanden indien u werk zoekt (en daarvoor een vrijstelling aanvraagt). (uitzondering indien u op 01/01/2015 reeds in uw brugpensioen zat en u minstens 60 jaar was toen)
Als de domiciliering in Italie goedgekeurd is, kan ik hier toch wel een verblijfsadres in Belgie hebben, of is dit wettelijk niet mogelijk?
Verblijfsadres: ja (dat heeft iedereen als hij ergens verblijft, zelfs al is het op vakantie). Hoofdverblijfplaats: nee, toch niet als u effectief voornamelijk in Italië verblijft.

artemis
Berichten: 3297

#11 , 12 feb 2015 14:36

Als de domiciliering in Italie goedgekeurd is, kan ik hier toch wel een verblijfsadres in Belgie hebben, of is dit wettelijk niet mogelijk?
Komt erop neer dat u met een domicilie in Italië geen officieel adres meer kan hebben in België. En om een referentieadres te bekomen zal u zich eerst moeten uitschrijven uit onze bevolkingsregisters. Het is het één of het ander.

http://www.rechtenverkenner.be/Pages/Re ... 88&pc=2800
Een referentieadres geldt als officieel adres voor daklozen, woonwagenbewoners en mensen zonder vaste woonplaats.
Referentieadres bij een natuurlijke persoon:

u hebt geen eigen adres en behoort tot één van volgende groepen:
woonwagenbewoners (mobiele woning)
militairen en burgerpersoneel in het buitenland en hun gezin
diplomatiek en consulair personeel en hun gezin
de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin
u bent voor minder dan een jaar afwezig voor studie- of zakenreizen
u hebt geen eigen woning door een te laag inkomen
de beschermde getuigen
http://elfri.be/referentieadres
Opzet: mogelijkheid bieden aan bepaalde categoriën van personen om op een bepaald adres ingeschreven te worden in de bevolkingsregisters zonder effectief op dat adres te verblijven.

Een persoon die geen verblijfplaats heeft kan zich laten inschrijven in de bevolkingsregisters onder een referentieadres.

Franciscus
Berichten: 38739

#12 , 12 feb 2015 17:44

Domicilie wil zeggen die plaats waar u officieel verblijft waar uw werkelijke belangen zijn.
U mag en kan perfect maanden op een vakantieadres verblijven in het binnenland.
In het buitenland bent u dan toerist en word die termijn (ook in de EU) beperkt tot 2x 90 dagen per land.
Ik ken verschillende mensen die in buitenland wonen en toch in België werken of omgekeerd maar dat zijn wel de onmiddellijke omgeving van een grens.
Nu ja Amsterdam of zo kan ook uw werkadres zijn of Nijmegen vanuit Antwerpen ongeveer 140 km.
Als uw domicilie dus in Italië is kan u best ook uw wagen daar inschrijven En zeker ook uw EU rijbewijs laten registreren.
Dat houdt automatisch in dat u hier bij de gemeente aangifte doet dat u verhuisd naar Italië adres X.
Anders zal u hoer toch na korte tijd Ambtelijk Afgeschreven worden bij Collegiaal Besluit met alle gevolgen van dien ...u wordt dan een niet-inwoner en behandeld als net zoals een buitenlander vb qua wegcode. Uw Belgische nplt zal dus ook gesignaleerd worden als niet meer geldig want u betaald hier geen belastingen meer voor.
Als inwoner van Italië betaald u daar uw belastingen niet meer in België.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”